Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trh s bazary se pročistil, podvodníci mají ale nové finty

aktualizováno 
Autobazarů na českém trhu ubylo, drobné prodejce "položila" krize. Velcí hráči naopak zavedli větší kontrolu prodávaných aut, přidávají záruky. Ale pozor na soukromou inzerci a nápadně "výhodné" nabídky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Zkvalitnění a pročištění – tak popisují odborníci na trh s ojetými vozy současnou situaci v Česku. Může za to ekonomická krize. "Prodejců ubylo, ti menší nebyli schopni ustát tlak na zlevňování aut a zkrachovali," říká Jan Linhart z auditorské společnosti KPMG a ­dodává, že se u obchodníků objevují pozitivní trendy.

"Prvním je dlouhodobá snaha o kultivaci trhu, lepší prověrky aut i jejich původu. Druhým je mírný nárůst podílu novějších vozů do stáří pěti let na celkovém počtu registrovaných ojetin. Souvisí to i s tím, že spousta starých aut byla v sousedních zemích sešrotována a nedostala se tak na český trh," míní Linhart.

Více ověřených ojetin

Změny v chování prodejců vidí i Petra Štumpfová ze společnosti Cebia, která se specializuje na prověřování původu vozů a ověřování počtu kilometrů. "Je to spíše dělení na menší skupinu lepších a zbytek horších, zatím bych nemluvila o zásadním zlepšení. Zůstává totiž dost drobných nepoctivých prodejců. Přibývají ovšem bazary, které hromadně ověřují legální původ vozu a dávají i záruky na ujeté kilometry. Kromě dvou největších, AAA Auto a Auto ESA, už jsou to i další. Ale není to zas tak masový jev, to bych přeháněla," říká.

Jaká je vaše špatná zkušenost s autobazarem?

Ošidili mě o 10 tisíc fintou, která mě nenapadla

Prodával jsem už docela dlouho auto v komisním prodeji v pražském bazaru. Ozval se mi kupec, který ho tam viděl, že by jej rád koupil mimo bazar, a­protože spěchá, chce jet s autem za pár dní na dovolenou, rád by obchod dojednal přímo s majitelem; bazarům nevěří. Byl velmi přesvědčivý, logicky zdůvodnil, že když mi dá tolik, co je na cenovce, vyplatí se mi zaplatit bazaru smluvní pokutu 10 tisíc korun – stejně bych o tu částku dostal méně, byla to provize bazaru. Nikdo neprodělá a já budu mít rychle prodané auto. Vůz jsem vyzvedl a čekal. Marně, kupec se neukázal. Musel být domluvený s bazarem, neboť jediný zisk šel právě jemu.
Roman Švidrnoch, redaktor MF DNES

***

Lhali o stavu auta, nechtěli vrátit peníze

Z auta, které bazar charakterizoval jako kousek ve velmi dobrém stavu, se ve skutečnosti vyklubal svařák ze dvou různých aut s vystřelenými airbagy po těžké havárii na předek i zadek. Skla oken byla z let 1994 až 1996, i když u auta byl rok výroby 2000. Nejvíc mě naštvalo, že bazar, který se honosil sloganem Ověřená kvalita ojetých vozů, se bránil zrušení kupní smlouvy. A to přesto, že jsem bídný stav auta dokládala jednoznačným protokolem z autorizovaného servisu. Nakonec jsem uspěla, ale až pod pohrůžkou, že se budu soudit.
Lenka Vichnarová, vedoucí tematických
příloh MF DNES

***

Bourané auto bazar zapíral, slevu odmítl

Jeli jsme kupovat do Liberce auto ke "kamarádovi" mé přítelkyně, z jehož bazaru už měla svůj předchozí vůz. Doufali jsme v dobrou cenu a v seriózní jednání. Známý se dušoval, že vybraný Nissan Primera je nebouraný a­německá servisní knížka se zdála v­pořádku. Při prohlídce jsme si ale všimli, že na autě jsou nové světlomety, chladič i zadní nárazník. Přesto jsem ho koupil. Pak se při prohlídce v­autorizovaném servisu ukázalo, že vůz byl bouraný hodně i na nosné části. I pak bazarista vše zarytě popíral a ­odmítl poskytnout jakoukoli slevu.

Ondřej Čarňanský, externí redaktor MF DNES

Také z testů autobazarů MF DNES vyplývá. že v těch větších a­ středně velkých se chovají k zákazníkům vstřícně – samozřejmostí je zkušební jízda či možnost prohlídky v nezávislém autoservisu; největší hráči přidávají i záruky na mechanické závady či možnost výměny vozu za jiný. Výhodou je i záruka na právní původ auta. Výrazně přibylo i možností, jak koupit málo ojetý vůz. Vznikly speciální značky pro "ověřené ojetiny" (Auto-Plus u koncernu VW, CarStore u Mercedesu), AAA Auto mají Premium Auto pro vozy do 40 tisíc km a dvou let stáří.

Horší zkušenosti jsme měli s malými venkovskými bazárky, leckde byl i problém domluvit se na zkušební jízdě či na prohlídce v servisu. Nabídky typu "máme vlastní servis, tam vám všechno ukážeme" jsou nepřijatelné.

Méně peněz při výkupu

Horší je, když chcete vůz prodat. Při výkupu sice dostanete peníze na ruku, ale bude jich o dost méně, než kdybyste vůz prodali sami na inzerát nebo ho postavili do komisního prodeje menšího bazaru. Ty velké totiž všechny vozy vykupují a jsou tedy pak jejich majiteli. Pro kupce je to výhoda, pro prodávající ne. Kvůli tomu bazary stlačují cenu o 20 nebo 30 tisíc pod prodejní, což jim dává prostor pro případné slevy, bez nichž se vůz těžko prodává. Loni na podzim nám při testu za pět let starý Citroën C3 nabídli nejvíce v AAA Auto, na druhou stranu jsme si museli nejdříve vyslechnout nereálný slib telefonní operátorky, která se nás snažila do bazaru dostat za každou cenu.

Když neřeknou VIN, utečte

Existuje návod, jak poznat solidní bazar? "Řídím se jednoduchou věcí, při níž nezáleží na velikosti podniku – když na začátku odmítnou zákazníkovi sdělit VIN nebo předat kopii technického průkazu, aby si vůz prověřil, je to špatně, to bych šla o dům dál," říká Petra Štumpfová a přidává další rady.

"Dobrých aut je dnes na trhu tolik, že neexistuje nic jako supervýhodná nabídka. Když najdete něco ‚extra výhodného‘, zbystřete – raději vybírejte mezi vozy s obvyklou průměrnou cenou. Zásadně neplaťte nic předem a důkladně si ověřte technický stav vozu i servisní historii a v neposlední řadě si prostudujte kupní smlouvu. Pokud se prodávající snaží vyvléknout z odpovědnosti za vady, utíkejte pryč," míní.

Pozor na inzeráty a "bílé koně"

Experti upozorňují, že těžiště podvodů se přesouvá z bazarů do soukromé sféry – je proto mnohem větší riziko koupit auto na inzerát. "Velké bazary mají strach o své dobré jméno. Podvodů se opakovaně dopouštějí zejména menší bazary, individuální dovozci ojetin ze zahraničí i jednotlivci, kteří prodávají na inzerát. Často se snaží maskovat vážné závady vozu či těžké havárie," říká šéf občanského Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Sova Zbyněk Veselý.

Varuje i před stále rozšířenějším trikem u vozů v komisním prodeji. "Taková auta dnes dost často patří takzvaným bílým koním, tedy lidem, kteří jsou najati bazaristy, aby nesli odpovědnost za vadu auta. Pokud si ho v bazaru koupíte, nemáte pak šanci cokoli reklamovat, protože po bílém koni se slehne zem. Proto raději kupujte vozy od autobazarů, které jsou vlastníky vozidel, a ne jen pouhými zprostředkovateli prodeje," doporučuje šéf Sovy.

Spousta špatně opravených

Samozřejmostí je pak požadovat zkušební jízdu, prohlídku vozu na zvedáku nebo ve vámi vybraném servisu. V Česku se stále dají lehce koupit auta svařená ze dvou kusů nebo vozy po totální havárii.

Hodně o tom ví třeba Miroslav S. z Tábora, který na inzerát koupil Audi A3 z roku 2005 za 250 tisíc korun. Přesednutí z felicie do audiny si nejdřív pochvaloval – zrychlení, pohodlí, klimatizace, silné brzdy, posilovač... no prostě prémiová značka, říkal všem.

Když vystřízlivěl, začalo se mu zdát, že řízení táhne do strany, auto zas tak dobře na silnici "nesedí" a klimatizace chladí pomalu. Zjistil, že jeho auto bylo vyrobeno už v roce 2003 a přestavěno na novější model. Mechanik vyměnil blatníky, nárazníky, světla, a dokonce "vyrobil" auto svařením ze dvou jiných. Cenový rozdíl mezi ročníky 2003 a 2005 je sice "jen" 100 tisíc korun, ale pokud podvodník oba vozy koupil jako silně bourané, slušně vydělal.

Tenhle příběh se nestal před deseti lety – je z března 2010. Ilustruje fakt, že když si nedáte pozor, v Česku není problém koupit auto, které má vážné technické problémy nebo prodělalo velkou nehodu. Pak má třeba nefunkční airbagy; podomní opraváři jsou schopni odpojit čidla diagnostiky motoru či teploty oleje, takže můžete "zadřít".

To, že neodborně opravených aut je v Česku spousta, potvrzují i­ výkupní technici z autobazarů, jimž se kšeftaři často snaží vozy "udat". Když se to nepovede, prodávají na inzerát. "Nejčastěji odmítáme vozy po vážných haváriích na nosné části. Dále jsou to stočené kilometry, nepravdivý rok výroby, právní problémy jako exekuce nebo leasingy a velmi špatný mechanický stav," říká Petr Vaněček, šéf výkupu největšího českého bazaru AAA Auto.

Jeho kolega Tomáš Svoboda z Auto ESA dodává nejčastější závady. "Silná kouřivost, nepravidelný běh nebo snížený výkon motoru. Ověřujeme i přesnost řazení a hlučnost, protože odstranění takových závad je drahé. Každé auto je třeba napojit na diagnostiku a v řídící jednotce zkontrolovat stav závad. Bez takové kontroly dnes nikdo rozumný auto nekoupí, to se týká nás jako bazaru, ale i­ běžného kupce," říká Svoboda.

Hit: přetočený tachometr

Nejčastějším podvodem je přetáčení tachometrů. "Odhadujeme, že na trhu je asi 30 procent vozů s­upraveným tachometrem. Pravidlo je to u dovozů z ciziny, ale stále přibývá i těch původem z ČR. Stáčí se často o více než 100 tisíc kilometrů," říká Petr Vaněček z "áček".

Zde už na mnoho vozů nabízejí garanci stavu tachometru od prověřovací společnosti Cebia. Její experty šokovaly obrovské porce stáčených kilometrů. "Původně jsme si mysleli, že nejčastěji se stáčí ze 140 na 90 tisíc km, ale ve skutečnosti je to zhruba z 250 na 60 tisíc km," říká Martin Krejčík z Cebie.

Přetáčení je i technický problém. "Lidé pak nevědí, zda vyměnit olej nebo zejména rozvodový řemen v motoru. To není levná záležitost, ale když se přetrhne, motor se zničí," varuje Krejčík. Výměnu rozvodů (cca 6 až 30 tisíc korun) tak odborníci doporučují při koupi každého auta bez servisní knížky nebo doložené historie.

Přetočit tachometr je velmi jednoduché. "I když to lze stíhat jako trestný čin podvodu – škoda je téměř vždy přes 5 000 korun – najdete na internetu desítky nabídek. Je proto nutné za pomoci odborníka prozkoumat celkový stav vozu a­ posoudit, zda tachometru odpovídá," říká Zbyněk Veselý ze Sovy.

Kupujte vždy s automechanikem

Základní radou pro každého zájemce o starší auto je tedy nekupovat jej bez důkladné kontroly – přizvěte si automechanika nebo nechejte vůz přistavit do vámi vybraného servisu. Solidní bazary s tím nesmí mít problém. Nespoléhejte na to, že byste podvod odhalili sami.

"Vynalézavost některých prodejců nezná mezí – k zamaskování stočení kilometrů vyměňují pedály, volanty, řadicí páky a další díly; aby zakryli úniky olejů nebo provozních kapalin, lejou do motorů a převodovek různé směsi. Profesionál dokáže vše odhalit. U nás takto prověřujeme 107 parametrů," říká Petr Vaněček z "áček".

Další fintou, jež pomůže zvýšit cenu auta, je "omlazení", nejčastěji u vozů ze zahraničí. "Při registraci v Česku je zfalšován rok první registrace. Doporučujeme pečlivě prověřit datum výroby," říká Zbyněk Veselý.

Martin Krejčík ovšem upozorňuje, že ani rozbor VIN není stoprocentní. "Je rozdíl mezi modelovým rokem, uvedeným na VIN, a rokem výroby. U mnohých automobilek začíná modelový rok už na jaře, třeba u Volva od března, takže ve VIN bude 7 jako rok 2007, ale vůz bude vyroben třeba v květnu 2006. Škodovka má nový modelový rok od 22. týdne. A na takové ‚nepřesnosti‘ se dá vydělat třeba 50 tisíc korun, protože Octavia 1.9­TDi z roku 2006 stojí ve stejné výbavě 180, ale z roku 2007 už 220 tisíc korun," říká Krejčík.

PROVĚŘENÍ VYJDE NA PĚTISTOVKU

V Česku funguje několik firem, které prověří, zda vůz není předmětem leasingu nebo v­policejní databázi kradených aut, případně zkontrolují, zda značka a­model souhlasí s VIN.

Největší je Cebia, která jako jediná nabízí v ­internetovém systému Autotracer za 499 korun komplexní výpis z historie vozu, včetně stavů tachometru a­servisních záznamů (pokud auto v databázi je). I když není, dostane kupec návod, jak zkontrolovat výrobní čísla VIN a třeba díly karoserie, zda odpovídají uváděnému modelovému roku.

Papírové trable: kupní smlouvy, nesplacená auta, falešné smlouvy

Dobrá kupní smlouva je základem při koupi i prodeji ojetého auta (kupní smlouva ke stažení ZDE). Zákon sice říká, že odpovědnost za vady má prodávající půl roku (fyzická osoba), případně dva roky (autobazar), ale někteří zchytralci se to snaží obejít. "Ve smlouvě nesmí být formulace, že auto kupujete ‚tak jak stojí a leží‘, tím by se prodávající vyvlékl z odpovědnosti za skryté vady na voze," varuje expert na dopravní právo Tomáš Beran. Pokud ve smlouvě takové ustanovení bude a kupec si nevymíní, že kupuje například auto "bez vad", nemá šanci na reklamaci.

Existuje i další "past". "Setkal jsem se s formulací ve smlouvě, že kupec při vrácení auta zaplatí prodejci pokutu ve výši třeba tisíc korun za každý den užívání vozu. A taková ‚dohoda‘ může být bohužel platná, její vyvrácení u soudu bude stát další peníze," říká Martin Krejčík ze společnosti Cebia.

Krádež v komisním prodeji

Zbyněk Veselý ze Sdružení na ochranu práv majitelů aut upozorňuje na další časté podvody. "Bazar vezme vůz do komise a obratem jej prodá do jiného autobazaru, ale původnímu majiteli nezaplatí. Pokud si takový vůz koupíte, riskujete, že ho v rámci vyšetřování zabaví policie. Podobné je to v dalším případě: prodejci vezmou vůz do komise a následně zfalšují kupní smlouvu a plnou moc k převodu. "Při koupi vozu proto vždy požadujte přítomnost majitele a na potřebných dokumentech si zajistěte jeho notářsky ověřený podpis," radí Veselý.

Na autě také může váznout nesplacený leasing, exekuce, zástava, může chybět souhlas manžela nebo manželky k prodeji nebo může být kradené. "Vždy požadujte záruku vrácení peněz při zjištění jakéhokoliv právního problému na vozidle," říká Veselý a upozorňuje i na falešné inzeráty na zánovní vozy od majitelů údajně pracujících v cizině. "Chtějí vylákat zálohu, proto peníze nikdy neposílejte, dokud nebudete mít v ruce klíčky." A poslední "chyták". "Novinkou jsou auta koupená v zahraničí bez DPH, kterou by měl prodejce odvést v Česku. Místo toho vůz prodá jiné firmě a ta ho levně prodá zákazníkovi. Tomu pak hrozí vysoké riziko zabavení vozu."

Co dělat před koupí ojetého auta
* ověřit identifikační čísla auta (výrobní kód VIN, výrobní štítek)
* nechat vůz prohlédnout ve vámi vybraném autoservisu
* pořádně prostudovat kupní smlouvu, bazar se nesmí zříct zodpovědnosti za případné vady
Návod pro bezpečnou koupi ojetiny můžete zdarma stáhnout na stránkách sdružení SOVA - ZDE





Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.