Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legendární vespa dokázala ničit tanky. Skákala padákem a vozila dělo

aktualizováno 
Když francouzská armáda hledala v 50. letech lehký nosič protitankového kanonu, padla volba na skútr Vespa. Dočkal se bojového nasazení.

Vespa 150 TAP s protitankovým kanonem M20 a municí | foto: C. Galliani CC-BYCreative Commons

Skútry Vespa od Piaggia patřily k vozidlům, které po druhé světové válce mobilizovaly Itálii. Dnes patří k vyhledávaným retrodoplňkům, na kterých si asi nejspíše představíte sympatickou slečnu, jak míří za kamarádkami do kavárny. Francouzi pro tento sympatický stroj našli v 50. letech jiné, armádní využití.

Po porážce u Dien Bien Phu, která ukončila francouzské koloniální panství v Indočíně a byla také jednou z nejdůležitějších epizod v předehře k vietnamské válce, se francouzská armáda poohlížela po rychlém mobilním prostředku, na kterém by mohli parašutisté z oddílů TAP (Troupes Aéro Portées) přepravovat účinnou protitankovou zbraň. Tou byl americký bezzákluzový 75mm kanon M20. Američtí vojáci ho s úspěchem použili již koncem druhé světové války a v Koreji.

Vespa 150 TAP s protitankovým kanonem M20 a municí doplněná o vozík pro...

Vespa 150 TAP s protitankovým kanónem M20 a municí doplněná o vozík pro přepravu raněných.

Oproti klasickému protitankovému dělu se v případě bezzákluzového kanonu naplno eliminuje zpětný ráz zbraně. Hybnost náboje je po výstřelu eliminována protipohybem spalin, které vznikají při hoření výmetné náplně střely. Jednoduše řečeno, bezzákluzový kanon je taková zvětšená bazuka. Oproti klasickému dělu má výrazně nižší hmotnost, M20 vážila jen 50 kg a přitom dokázala s průbojnou střelou prorazit 100mm pancíř a zničit tak většinu tanků, které byly ve 40. a 50. letech používány.

Ale půlmetrákové dělo bylo i tak poměrně těžké na přesouvání v terénu jen tak v rukou nebo na zádech vojáků. Američané proto zbraň odpalovali třeba z jeepů. Ovšem francouzský nosič měl být ještě lehčí a levnější, jako ideální se ukázal skútr Vespa (letos slaví sedmdesátiny - čtěte zde), který se ve Francii vyráběl v licenci u firmy ACMA (Ateliers de Construction de Motocycles et Automobiles). Nejvýraznější modifikací Vespy 150 TAP byla hlaveň kanonu M20, na níž mimo jiné seděl i jezdec. Kromě toho byl upraven rám motorky a zkráceny převody. Upravená Vespa vážila 90 kg a dokázala uhánět rychlostí až 60 km/h.

Protitankový kanon M20 v akci

Protitankový kanón M20 v akci

Idea byl taková, že protitankové vespy budou shozeny na padáku po dvou. Jedna byla vybavena dělem, druhá nesla munici. Náboje se daly naložit i na motocykl s hlavní, ale šest granátů zvedlo hmotnost na 150 kg a 150cm³ motůrek skútru už pod takovou hmotností úpěl. K obsluze M20 byli navíc stejně zapotřebí dva muži. Z kanonu se pochopitelně nedalo střílet za jízdy, protože vespa postrádala jakékoli zaměřovače.

Fotogalerie

Pro přesnou palbu muselo být dělo nainstalováno na klasickou trojnožku, kterou si vojáci vezli na vespě, a po zastavení se dalo pálit i přímo ze skútru. Výhodou byla v takovém případě velká mobilita.

Při bojovém nasazení v Alžírsku se Vespa 150 TAP ukázala jako velice účinná jak proti vozidlům, tak proti opevnění. Celkem bylo upraveno 500 kusů, ale po skončení alžírské války byly tyto vespy z výzbroje postupně vyřazeny. Důvodem byla nová výrazně lehčí protitanková zbraň M67, která nahradila kanon M20 a mohl ji obsluhovat dvoučlenný tým bez motorizovaného nosiče.

Autoři:




Nejčtenější

Opel Ampera-e
Opel Ampera-e ujede na baterie 380 kilometrů, ale připravte si milion

Možná máte k elektromobilům podobné výhrady jako většina prakticky založených lidí, totiž že na jedno nabití baterií moc daleko nedojedou a pak musejí pár...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Ford S-MAX
Hledá se auto pro rodinu do 200 tisíc. Pozor na velké oči a drahé díly

V cenové relaci do 200 000 korun se u nás prodá nejvíce ojetých aut. Jaký rodinný vůz v této ceně zvolit? Máme pro vás několik tipů.  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají dělat roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.