Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legendární vespa dokázala ničit tanky. Skákala padákem a vozila dělo

aktualizováno 
Když francouzská armáda hledala v 50. letech lehký nosič protitankového kanonu, padla volba na skútr Vespa. Dočkal se bojového nasazení.

Vespa 150 TAP s protitankovým kanonem M20 a municí | foto: C. Galliani CC-BYCreative Commons

Skútry Vespa od Piaggia patřily k vozidlům, které po druhé světové válce mobilizovaly Itálii. Dnes patří k vyhledávaným retrodoplňkům, na kterých si asi nejspíše představíte sympatickou slečnu, jak míří za kamarádkami do kavárny. Francouzi pro tento sympatický stroj našli v 50. letech jiné, armádní využití.

Po porážce u Dien Bien Phu, která ukončila francouzské koloniální panství v Indočíně a byla také jednou z nejdůležitějších epizod v předehře k vietnamské válce, se francouzská armáda poohlížela po rychlém mobilním prostředku, na kterém by mohli parašutisté z oddílů TAP (Troupes Aéro Portées) přepravovat účinnou protitankovou zbraň. Tou byl americký bezzákluzový 75mm kanon M20. Američtí vojáci ho s úspěchem použili již koncem druhé světové války a v Koreji.

Vespa 150 TAP s protitankovým kanónem M20 a municí doplněná o vozík pro přepravu raněných.

Vespa 150 TAP s protitankovým kanónem M20 a municí doplněná o vozík pro přepravu raněných.

Oproti klasickému protitankovému dělu se v případě bezzákluzového kanonu naplno eliminuje zpětný ráz zbraně. Hybnost náboje je po výstřelu eliminována protipohybem spalin, které vznikají při hoření výmetné náplně střely. Jednoduše řečeno, bezzákluzový kanon je taková zvětšená bazuka. Oproti klasickému dělu má výrazně nižší hmotnost, M20 vážila jen 50 kg a přitom dokázala s průbojnou střelou prorazit 100mm pancíř a zničit tak většinu tanků, které byly ve 40. a 50. letech používány.

Ale půlmetrákové dělo bylo i tak poměrně těžké na přesouvání v terénu jen tak v rukou nebo na zádech vojáků. Američané proto zbraň odpalovali třeba z jeepů. Ovšem francouzský nosič měl být ještě lehčí a levnější, jako ideální se ukázal skútr Vespa (letos slaví sedmdesátiny - čtěte zde), který se ve Francii vyráběl v licenci u firmy ACMA (Ateliers de Construction de Motocycles et Automobiles). Nejvýraznější modifikací Vespy 150 TAP byla hlaveň kanonu M20, na níž mimo jiné seděl i jezdec. Kromě toho byl upraven rám motorky a zkráceny převody. Upravená Vespa vážila 90 kg a dokázala uhánět rychlostí až 60 km/h.

Protitankový kanón M20 v akci

Protitankový kanón M20 v akci

Idea byl taková, že protitankové vespy budou shozeny na padáku po dvou. Jedna byla vybavena dělem, druhá nesla munici. Náboje se daly naložit i na motocykl s hlavní, ale šest granátů zvedlo hmotnost na 150 kg a 150cm³ motůrek skútru už pod takovou hmotností úpěl. K obsluze M20 byli navíc stejně zapotřebí dva muži. Z kanonu se pochopitelně nedalo střílet za jízdy, protože vespa postrádala jakékoli zaměřovače.

Fotogalerie

Pro přesnou palbu muselo být dělo nainstalováno na klasickou trojnožku, kterou si vojáci vezli na vespě, a po zastavení se dalo pálit i přímo ze skútru. Výhodou byla v takovém případě velká mobilita.

Při bojovém nasazení v Alžírsku se Vespa 150 TAP ukázala jako velice účinná jak proti vozidlům, tak proti opevnění. Celkem bylo upraveno 500 kusů, ale po skončení alžírské války byly tyto vespy z výzbroje postupně vyřazeny. Důvodem byla nová výrazně lehčí protitanková zbraň M67, která nahradila kanon M20 a mohl ji obsluhovat dvoučlenný tým bez motorizovaného nosiče.

Autoři:




Nejčtenější

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Další z rubriky

Hover Ride Design Concept
Autofotka týdne: létající motocykl od BMW a Lega

Motocykl BMW R 1200 GS Adventure v podání stavebnice Lego Technic není jen pouhou hračkou, která obsahuje 603 kostiček. Je to také živoucí doklad spolupráce...  celý článek

Honda X-ADV
První jízda s off-road skútrem: Honda X-ADV jsou tři motorky v jedné

Když se před časem objevila hrubá skica stroje, který vzdáleně připomínal cosi jako terénní skútr, bylo jasné, že s touhle věcí by mohla být legrace. Před půl...  celý článek

Výstava Motocykl 2017
Výstava Motocykl ukazuje fantastické stroje z českých garáží

Motorkářskou sezonu zahajují hned dvě výstavy. Ta, která se pořádá v pražských Holešovicích se stále výrazněji profiluje jako přehlídka custom biků a pomalu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.