Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Českem se žene fičák. Držte pevně volant a pozor na nákladní auta

  13:00aktualizováno  13:00
V Česku fouká silný vítr, v takových chvílích je bezpečnější nevyjíždět. Když už vyjedete, uberte plyn a sledujte okolí. Nejvíce ohrožená jsou vyšší auta, hlavně dodávky. Vítr nesmí řidiče překvapit. Nejdůležitější radou je jet pomalu a držet volant oběma rukama.

Ilustrační foto | foto: HZS Zlínského kraje

Jízda v silném větru vyžaduje hlavně opatrnost. Je třeba být stále ve střehu, abyste mohli včas reagovat, spadlých stromů, značek nebo popelnic se po řádění fičáku válí po cestách spousta.

Základním pravidlem je pevně držet volant a maximálně se věnovat řízení. Velmi ostražití buďte v místech, kde se střídá terén: na výjezdech z lesa, v místech, kde končí zářez dálnice, na mostech, tedy tam, kde je možné očekávat nejvyšší možné nápory větru. Auto, do kterého se opře vítr, je třeba pořád řídit - i když jedete po rovném úseku, často je nutné stále korigovat směr volantem. Ležérní držení volantu jednou rukou si opravdu odpusťte, chyťte ho pevně oběma rukama (návod je tady). V extrémních situacích je třeba ihned zapomenout na hrdinství a co nejrychleji zastavit a vyhledat úkryt.

Pozor na dveře

Opatrní buďte i při takové banalitě, jako je otvírání dveří. Když zaparkujete s autem tak, že vám fouká do zad, umí silný poryv větru dveře, které jste zvyklí při vystupování otvírat jen ledabyle, vyvrátit. Protože z kabiny auta nevíte, kterým směrem vítr fouká, držte dveře pevně za madlo (klidně oběma rukama) i při otvírání.

Ve velkém větru jsou nejvíce ohroženy lehké vozy s velkou plochou, tedy hlavně osobní dodávky a malé lehké nákladní vozy. Prudký vítr může snadno smést auto z vozovky (zde).

Silný poryv větru umí rozhoupat dodávku nebo kamion tak, že může být nebezpečný i pro další vozy, které míjí. Nejhorší jsou lehké dodávky a 3,5tunové přívěsy. Jsou vysoké, s relativně malou stabilitou.

Velký čtyřicetitunový kamion je těžký, má sice velkou boční plochu, ale když je zatížený, neměl by mít s větrem takový problém. Prázdný kamion je na tom o poznání hůř. Do velké plochy plachty se opře vítr a s kamionem má řidič co dělat.

Když už se do auta opře vítr, dáváme okamžitě „kontra“ (točíme volantem na druhou stranu, než kam cestuje auto). Když vítr ‚rozhodí‘ přívěs, nikdy nebrzdíme, snažíme se situaci srovnat přidáním plynu.

U dálnic řidiče o tom, odkud vítr fičí, informují speciální ukazatele, jakési dlouhé pruhované „ponožky“. Řidič tak může být o sekundu dříve připraven, odkud ho poryv větru zasáhne.

Autor:




Nejčtenější

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Ilustrační foto
Filtry pevných částic jsou stále drahé, v Česku je nemá až milion aut

Počet aut bez filtru pevných částic nebo s poškozeným filtrem se loni v tuzemsku zvýšil až o 45 000 vozů. Vyplývá to ze zjištění ÚAMK. Celkově jezdí v Česku až...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Kia Sorento 2.2 CRDi 2013 ·
Kia Sorento 2.2 CRDi 2013 ·

r.v. 2013, naj. 78 059 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.