Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legendární brouk slaví narozeniny, kmotrem mu byl Hitler

  12:00aktualizováno  12:00
Volkswagen Brouk, dlouhá léta nejprodávanější automobil na světě, se poprvé představil široké veřejnosti přesně před 75 lety, 15. února 1936.

Volkswagen Brouk | foto: Volkswagen

Počátky Volkswagenu (lidového vozu) byly temné. Jeho otcem byl sice geniální konstruktér Ferdinand Porsche, rodák z Vratislavic nad Nisou. Za jeho vznikem ale stojí Hitlerova touha být velkým vizionářem, který přetaví Německo v moderní průmyslovou velmoc.

Porsche, který představil svůj projekt vozu pro široké masy v lednu 1934, si nemohl vybrat vhodnější okamžik.

Volkswagen Brouk

Volkswagen New Beetle

Na nostalgickou notu se rozhodl zahrát Volkswagen v roce 1993. Tehdejší šéf koncernu Ferdinand Piëch prosadil projekt nového brouka. Hračkovité auto, odkazující na slavného předchůdce představil Volkswagen v roce 1998. Brouk stojící na základech VW Golf IV generace se v Evropě s úspěchem nepotkal.

VW New Beetle

Američtí hippie, kteří od šedesátých let dospěli, odložili jointy a založili rodiny, ho ale rádi kupují svým dětem, manželkám, milenkám. S prvním broukem má ten druhý stejné jen jméno, žehrají jeho kritici. Volkswagen se ale nevzdává. Za pár týdnů se představí nová generace nového brouka. Automobilka v americké show ukázala jeho siluetu. Prodej by měl začít do léta.

Německo zažilo po nástupu nacistů k moci řadu modernizačních programů, mezi které patřil i projekt laciného vozu pro masy. Zrození automobilu, který měl navázat na úspěšný lidový rozhlasový přijímač, oznámil Adolf Hitler při zahájení X. berlínského autosalonu

Hitler potřeboval automobily, které by se mohly prohánět po jeho prestižních a velkolepých, ale docela prázdných dálnicích. Po obdobě populární "Plechové Lízinky", Fordu modelu T, který na kola postavil Ameriku, navíc již dlouhá léta toužily miliony Němců.
 
Jejich přání měl splnit "KdF-Wagen", nazvaný podle nacistické organizace Kraft durch Freude ("síla díky radosti"), obstarávající Němcům "vhodnou" zábavu ve volném čase. Při jeho vývoji se nešetřilo penězi ani lidskými silami.

Auto mělo na trhu stát méně než 1 000 říšských marek, což byla cena malého motocyklu (průměrná mzda 32 marek týdně). Dodnes se vedou spory, zda bylo reálné jej za tuto cenu vůbec vyrobit. Pro auto vznikala od roku 1938 u Fallerslebenu v Dolním Sasku nejmodernější továrna svého druhu v Evropě. A nejen ona, také nové město, dnešní Wolfsburg. Obojí bylo vybudováno a léta provozováno za pomoci válečných zajatců, nuceně nasazených a vězňů z koncentračních táborů.

Porsche vzal tvorbu prvního volkswagenu jako výzvu. Jednoduchý, vzduchem chlazený motor boxer s protilehlými válci uložený vzadu poháněl účelně řešený podvozek a aerodynamickou karoserií. Při návrhu si vzpomněl na svého přítele Hanse Ledwinku, konstruktéra automobilky Tatra. Říká se, že Porsche při navrhování koukal Ledwinkovi přes rameno, když pracoval na Tatře V570.

Volkswagen Brouk

Že má celosvětově proslulý Volkswagen Brouk českého předka, uznala i samotná německá automobilka po dlouhých tahanicích u soudu až v šedesátých letech. V roce 1961 nakonec Volkswagen zaplatil Tatře odškodné 3 000 000 marek. Více o Tatře V570 čtěte ZDE

Nesplněný sen

Sny o motorizaci Německa a produkci půl milionu lidových vozů ročně se však brzy rozplynuly. Během války jich bylo vyrobeno jen pár set, převážně pro nacistické pohlaváry a propagační účely. Místo nich vyjelo z bran továrny na Porschem navrženém podvozku přes 60 000 lehkých vojenských vozů, takzvaných kübelwagenů a schwimmwagenů. V automobilce se vyráběly i součástky do zbraňových systémů a opravovala letadla.
 
Tisíce Němců, kteří si od srpna 1938 spořili na vysněné auto, tak přišlo zkrátka. Odškodnění se dočkali až v 60. letech, kdy jim Volkswagen po mnohaletém soudním sporu nabídl slevu na nový vůz.
 
Po německé kapitulaci ležela většina slavné Porscheho továrny v troskách. O její vybavení mělo v rámci reparací zájem několik automobilek z vítězných států. Nakonec ale zůstaly stroje na svém místě a už v roce 1945 se pod britským patronátem mohla rozjet výroba.

Druhý začátek

Ze sutin ji pozvedl britský důstojník Ivan Hirst, který ve vybombardovaných halách vzkřísil výrobu i téměř pohřbený projekt nenáročného vozidla pro široké masy.

Volkswagen Brouk

V březnu 1946 dosáhla výroba poprvé 1 000 kusů za měsíc, hranice 2 000 volkswagenů měsíčně padla v průběhu roku 1948. Mezitím se již první vozy exportovaly do Nizozemska a brzy měly proniknout i na americký trh, kde kdysi vznikla i slavná přezdívka brouk. Vůbec poprvé ji prý pro vůz s typicky zakulacenou karoserií a širokými blatníky použil v roce 1938 deník New York Times. Původně se totiž auto jmenovalo Volkswagen Typ 1. Na základě jeho podlahové plošiny vznikl rovněž lehký užitkový Transporter, VW Typ 2, další automobilová legenda.
 
V roce 1955 již slavili ve Wolfsburgu vyrobení miliontého brouka, který se mezitím stal jedním z nejúspěšnějších německých exportních artiklů a hlavních symbolů poválečného hospodářského zázraku. Kultovním vozítkem se Brouk stal přesto (nebo právě proto), že v době své největší slávy již platil za poněkud zastaralý model. Jeho hrdí majitelé shovívavě tolerovali hlučnost motoru, malý vnitřní prostor a v třeskutých zimách i špatné topení. Brouk se stal předmětem zájmu umělců i excentriků, stal se "oficiálním" vozem amerických hippies a zahrál si v řadě filmů.

Volkswagen Brouk


 
Brouk se vyráběl kromě Mexika v Brazílii, Peru a Nigérii. Všude obstál na výbornou. Dobové reklamy vyzdvihují jeho odolnost, zaměnitelnost dílů z různých období výroby a zejména příslovečné, německy precizní zpracování. V dobách největší slávy, kdy wolfsburgská továrna chrlila 3 000 brouků denně, v ní pracovalo 3 600 kontrolorů dohlížejících na všechny fáze výroby. Díky tomu není neobvyklé, je-li na tom dochovaný německý brouk ze 60. let lépe než mexický z let devadesátých.

Století brouka

Od znovuobnovení výroby se konstrukce postupně modernizovala, přibývaly motory s větším objemem, modifikovala se karoserie a kromě varianty sedan vznikl kabriolet, populární zejména ve Spojených státech.

Volkswagen Brouk

S jeho obsluhou si poradila i mysl květinových dětí, zatemněná drogovým experimentem a nepoznamenaná technickými znalostmi. Servisní příručka "Jak udržet váš VW při životě – pro naprosté idioty", navíc vyzdobená nákresy v psychedelickém stylu, mluví za vše (poprvé vydáno v rce 1969, dodnes ke koupi do 20 dolarů). Důmyslná konstrukce také sváděla k všelijakým přestavbám.
 
V mateřské továrně ve Wolfsburgu se do roku 1974 vyrobilo téměř 12 milionů Brouků. Koncem 70. let se jejich produkce přesunula z Německa definitivně do Mexika. Jako úplně poslední původní Brouk sjel z linky 30. července 2003, 64 let po začátku výroby, exemplář s pořadovým číslem 21 529 464.

Jedno auto, spousta jmen

Němci mu říkají Käfer, Britové a Američané Beetle (anglicky brouk), Italové Maggiolino, Francouzi Coccinelle, Brazilci Fusca a my jednoduše Brouk.

Volkswagen Brouk
Autoři: ,




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.