Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Městský mikroteréňák Volkswagen Cross UP!

aktualizováno 
Rostoucí poptávka po modelech s vizáží "teréňáku" přiměla největší evropskou automobilku rozšířit svou rodinu modelů Cross. Vyšší světlou výšku a ochranné oplastování teď v duchu pseudooffroadových sourozenců dostal i nejmenší model UP!.

Volkswagen Cross UP! | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Trojčata Volkswagen UP!, Škoda Citigo a Seat Mii jsou velmi povedená auta, miniaturní modely značek koncernu VW se ale neprodávají, jak si vedení představovalo. Mrňousové z bratislavské továrny německého koncernu to tedy mají nahnuté (čtěte ZDE), Volkswagen se snaží zákazníky přilákat akčně vypadajícím modelem.

Rozpustilá městská stylovka

Může se hodit

Potřebujete nové auto a volkswageny se vám líbí? Vyberte si svůj nový vůz na Automodul.cz.

Volkswagen Up! je malé hranaté autíčko přímo stvořené pro zdolávání městské džungle. Ačkoliv je z trojice bratislavských miniaut navenek nejodlišnější, přízeň s oběma koncernovými prcky rozhodně nezapře. Jeho design je v porovnání s nimi ale ještě o kousek střízlivější. Postrádá totiž tradiční masku chladiče, díky které ostatní sourozenci působí možná až zbytečně dospěle. UP! hlásá příslušnost ke značce jen mohutným logem a trochu jinými světlomety. 

Volkswagen Cross UP!

Volkswagen Cross UP! v číslech

Motor atmosférický zážehový R3

Zdvihový objem (cm³) 999

Válců / ventilů 3 / 12

Výkon( kW/koní) 55 / 75

Točivý moment (Nm) 95

Zrychlení 0–100 km/h (s) 13,2

Maximální rychlost (km/h) 171

Průměrná spotřeba (l/100 km) 4,7

Délka / šířka / výška (mm) 3563 / 1649 / 1516

Rozvor (mm) 2420

Objem nádrže (l) 35

Zavazadlový prostor (l) 251 / 959

Pohotovostní hmotnost (kg) 929

Rozměr pneumatik 185/50 R16

Cena od (Kč) 309 900

Se sytým „hasičsky“ červeným lakem a pěknými litými koly mu to sluší. V provedení Cross ještě dostává řadu atraktivních doplňků. 

Cross UP!, je v pořadí už šestým pseudoterénním modelem Volswagenu, na opravdový terén si ale zálusk nedělá. Plastové lemy blatníků, prahové lišty a stříbrně lakované díly mají hlavně upoutat pozornost a to se tu daří na výbornou. Z usedlé městské myšky je rázem velmi výrazné auto s nápaditým vzhledem.

Zvenku prcek, uvnitř obr

Uvnitř hraje Cross UP!, stejně jako ostatní z trojčat, hlavně na praktickou notu, což u malého městského auta rozhodně není na škodu. Kokpit je především účelový a ergonomicky kvalitně rozvržený. Rozmístění přístrojů a všech ovladačů je logické, vše je pěkně po ruce a na očích. Ergonomický prohřešek představuje pouze elektrické stahování oken. Na straně řidiče totiž chybí druhé tlačítko, kterým by se dalo obsluhovat okno u spolujezdce. Manipulace s ním je tak možná pouze krkolomným natahováním přes celý interiér případně za pomoci druhého pasažéra, pokud je po ruce. Obě okna navíc postrádají dotykové ovládání, takže je nezbytné tlačítko po celou dobu držet.

Jednoduchý přístrojový štít ukrývá trojici kruhových přístrojů s dominantním centrálně umístěným ciferníkem rychloměru, který obsahuje i malý informační displej. Vlevo je trochu titěrný otáčkoměr, vpravo pak palivoměr.

Volkswagen Cross UP!

Standardní výbavou provedení Cross UP! je i přenosný navigační systém od Garminu, uchycený na stopce uprostřed přístrojové desky. Ten zde kromě obvyklé funkce plní i roli informačního centra vozu, zobrazovače pro parkovacího asistenta nebo třeba ekonoměru. To, že sedíte v volkswagenu uvnitř, poznáte jen podle originálního tříramenného volantu s tradičním logem značky a nápisem UP! a stejně signované hlavice řadící páky. 

Až na druhý pohled objevíte další „crossové“ doplňky. Výhradně pro tohle outdoorové provedení jsou k mání třeba červeně čalouněná sedadla, ozdobné prahové lišty a další stylistické doplňky, které podtrhují jeho výjimečnost.

Interiér exceluje především z hlediska prostoru, a to obzvláště v kontextu s délkou, která jen o šest centimetrů přesahuje tři a půl metru. Čtveřice pasažérů, pro kterou je koncipován, najde dostatek prostoru v obou řadách a prakticky ve všech směrech. Pro přepravu čtyř dospělých samozřejmě přijde vhod pětidveřové provedení, které je u verze Cross UP! samozřejmostí.

Kromě velkorysého prostoru zpříjemňuje pobyt na palubě také množství odkládacích kapes a přihrádek. Trochu kritiky naopak snesou pouze výklopná zadní boční okénka. Za očekáváním zůstává také kufr, ne však z hlediska objemu, ale zpracování. Že mu chybí čalounění po celém obvodu, bychom mu ještě odpustili, horší je to s jeho přístupností. Vstup je totiž zajištěný malým otvorem a navíc ukrytý pod polstrovaným víkem, kterému chybí závěsy, a je tudíž zapotřebí zvedat jej ručně. A také sklápět, jinak řidiči překáží ve výhledu vzad. 

Volkswagen Cross UP!

Body k dobru získává kufr hlavně kapacitou. Už ve standardní konfiguraci Cross UP! nabízí 251 litrů objemu, sklopením dělených zadních opěradel pak lze přepravní kapacitu navýšit až na 951 litrů.

Hlučnější, ale zábavný

Otočením klíčku v zapalování se pod kapotou probudí výhradně tříválcové zážehové srdce s objemem jednoho litru a výkonem 75 koní, tedy nejsilnější motor v nabídce. Slabší alternativa tříválce, úsporná verze BlueMotion nebo provedení s pohonem na zemní plyn pro Cross Up! v nabídce není. 

Malý, atmosférický motůrek potěší svou chutí po otáčkách i obstojným nástupem síly, sytým kultivovaným projevem a solidní provozní dynamikou. S rozhýbáním 929 kg pohotovostní hmotnosti nemá žádné problémy a na svižnější městské dovádění bohatě stačí. Přítomnost tříválce v motorovém prostoru odhalíte především podle zvuku a vibrací, které jsou hlavně na volnoběh poměrně citelné. 

Volkswagen Cross UP!

Původní nedůvěra ve schopnosti motoru při jízdě rychle ustupuje, díky pružnosti ve středních otáčkách dokáže být až nečekaně zábavný. Objemový handicap není výrazněji cítit ani na dálnici, velmi však záleží na zatížení a obsazení vozu. Pouze s řidičem dokáže CrossUP! po dálnici uhánět na pětku téměř bez nutnosti podřazování. Kratší zpřevodování a absence šestého rychlostního stupně znamená, že při 130 km/h motor točí skoro 4000 otáček. To má samozřejmě vliv nejen na hluk, ale i na spotřebu. Ta se v praxi nijak výrazně neliší od té udávané výrobcem. Pokud se při práci s plynovým pedálem vyvarujete emocí, pod pětilitrovou spotřebu se v kombinovaném cyklu dostanete bez obtíží. Při poskakování ve městě počítejte se spotřebou okolo 6,5 litru. Při noční jízdě po opuštěných okreskách se nám podařilo spotřebu srazit až na hranici tří litrů, v běžném provozu budete mimo město jezdit s apetitem tak o litr větším.

Dospělé miniauto

Až budete v malém stylovém volkswagenu mrštně kličkovat uličkami, určitě oceníte podvozek, který je asi tou nejlepší částí nejmenšího modelu značky.

Proti standardnímu provedení je o 15 mm vyšší a nepatrně měkčí, což přijde vhod nejen na rozbitých městských komunikacích, ale třeba při zdolávání polňaček nebo šotolinových cest kdesi na rozestavěných předměstích. Do opravdového terénu si Cross UP! samozřejmě netroufne. Vyšší světlá výška pro náročnější výlety mimo zpevněný povrch nestačí, pohon všech kol nebo alespoň uzávěrka diferenciálu v nabídce chybí.

Volkswagen Cross UP!

Daleko podstatnější je, že podvozek nabízí velmi solidní úroveň cestovního komfortu i na šestnáctipalcových kolech, které jsou v tomto provedení standardem. Cross UP! z posádky nevytřese duši, neruší pazvuky a rázy od podvozku a řidič přitom neztrácí kontakt s děním pod koly. S celkově příjemným nastavením koresponduje také řízení s elektrickým posilovačem. Je přesné, komunikativní a klade takřka přirozený odpor. 

Cross UP! netrpí neduhy, které trápí většinu malých vozů, naopak s ohledem na kapesní vnější rozměry nabízí až nečekaně dospělé chování. Mimořádně tuhý skelet a citlivé naladění se příznivě projevují hlavně na jízdních vlastnostech. Nejmenší Volkswagen působí velmi stabilně při ostřejší jízdě v zatáčkách stejně jako při vysokém tempu v přímém směru. Jeho chování je vždy dobře předvídatelné. Používat jej jen na městské manévry by byla škoda.

Výbava

Vysokou cenu kromě atraktivnějšího vzhledu ospravedlňuje silnější motor a bohatá standardní výbava. Ta oproti základnímu provedení zahrnuje: stabilizační systém ESP (včetně ABS, EBV, ASR, MSR), dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizaci, elektricky ovládaná okna v předních dveřích a vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, autorádio s přehrávačem CD a MP3, přenosný navigační a informační systém Maps and more s barevným dotykovým displejem, bluetooth a hadsfree, přední mlhovky, podélné střešní nosiče, asymetricky dělená a sklopná opěradla zadních sedaček, kožené čalounění volantu, hlavice řadící páky a madla ruční brzdy, hliníkové nástupní lišty a další vesměs okrasné prvky výbavy.

Styl a výbava se u VW cení

Ve srovnání se základním pětidvéřovým provedením (označeným Take) se slabší verzí tříválce si za Cross připlatíte 96 tisíc korun, což rozhodně není málo. Základní cena je tak 313 tisíc.

Cross UP! je ideální auto hlavně pro jedince s aktivním životním stylem nebo pro ty, kteří chtějí být středem pozornosti. Z nenápadného vzhledu se za pomoci pár plastových doplňků podařilo stylistům vytěžit z designu maximum.

Pod šmrncovním kabátem je Cross UP! už důvěrně známým, solidně postaveným autem s kvalitní a prověřenou technikou a sebevědomým chováním. Jeho vyšší pořizovací cenu ospravedlňuje hlavně nadstandardní výbava. Škoda jen, že je k dispozici jen jedna motorizace a výhradně manuální pětistupňová převodovka, část zájemců by si určitě ráda připlatila za pohon na zemní plyn nebo za automatizovanou převodovku ASG. 







Nejčtenější

Volkswagen GTI Clubsport
Všechno nejlepší! Golf GTI slaví čtyřicátiny. Clubsport je vrchol

Volkswagen Golf GTI není nejrychlejší z hot-hatchů. Není ani nejvýkonnější a na papíře nevyniká superlativy. Jenže o to lepší je v praxi. Tak zábavné auto pro...  celý článek

Sivocci si poprvé nakreslil čtyřlístek na kapotu své Alfy Romeo RL před startem...
Smlouvu s ďáblem stvrdil zelený čtyřlístek. Hrdé alfy zdobí dodnes

Už téměř sto let se na kapotách Alfy Romeo objevuje zelený čtyřlístek pro štěstí, takzvané Quadrifoglio Verde. Jeho autorovi přinesl v roce 1923 vítězství ve...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Renault-Nissan vyměnil šéfa vývoje motorů. Čeká velký problém s diesely

Philippe Brunet je nový šéf vývoje motorů aliance Renault-Nissan. Ta zpráva na pohled moc zajímavá není, ale informace ze zákulisí odhalují velmi zajímavé...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.