Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Výměnu oleje zvládne i vaše babička. Za minutu a půl s čistýma rukama

  10:06aktualizováno  10:06
Připomíná to výměnu náplně do tiskárny, výměna oleje bude s novým vynálezem otázkou chvilky a zvládne ji každý rovnou na parkovišti.

Uzavřený plastový kontejner velký přibližně jako autobaterie obsahuje kompletní olejovou náplň i filtr, není potřeba žádné speciální nářadí. Jen zvednete kapotu, uchopíte kontejner za madlo, vytáhnete ze zásuvky v motorovém prostoru a nahradíte čerstvým.

Může se hodit

Hledáte nový nebo ojetý vůz? Vybírejte z bohaté nabídky osobních aut, nákladních aut nebo motocyklů k prodeji na Automodul.cz.

Technologii, kterou vymysleli vývojáři Castrolu (patří do petrochemického gigantu BP) v projektu Nexcel, má všechny předpoklady udělat malou revoluci. Na výměnu oleje se musí minimálně jednou za rok. Je to trochu špinavá práce, která se provádí víceméně stejně už dlouhá desetiletí, a musíte kvůli ní do servisu. Navíc je Nexcel extrémně rychlý, tvůrci uvádějí devadesát sekund, což je citelně míň, než dnešních obvyklých dvacet minut.

Nový nápad, který výrobce testuje na prototypu Aston Martinu, návštěvu servisu odbourá. Nexcel představil svůj nápad britskému výrobci urozených sporťáků před dvěma roky. Je ovšem jasné, že k masovému rozšíření ještě několik let chybí (odhaduje se pět až deset let). Andy Palmer, generál Aston Martinu ale už dnes prohlašuje, že si tuto technologii umí představit v každém voze. Prozatím ji testuje v prototypu čistě okruhového extrémního supersportu jménem Vulcan, který má pod kapotou atmosférický sedmilitrový dvanáctiválec s výkonem přes 800 koní.

Aston Martin Vulcan
Aston Martin Vulcan
Aston Martin Vulcan
Aston Martin Vulcan

Aston Martin Vulcan

Nexcel už otestoval svůj vynález v několika vozech různých výrobců od mikroaut po supersporty (ví se, že existuje například Ford Focus vybavený touto technologií) a provedl crashtesty. Systém obstál i v extrémních zkouškách, dostatečné mazání je schopný zajistit například i při extrémním brzdění s přetížením až 1,8 G - to odpovídá situaci, při které by auto jedoucí stovkou zabrzdilo za 1,6 sekundy. Systém je konstruován tak, že může být použit pro mazání s mokrou i suchu skříní obvyklou u závodních a vysokovýkonných sportovních vozů.

Vynález by ušetřil 200 tisíc cisteren oleje

Oliver Taylor, šéfinženýr projektu, na kterém pracovalo kolem padesáti lidí ve Velké Británii, USA a Německu, uvádí, že toto řešení umožňuje oběh oleje v motoru v objemu 600 litrů za minutu, což je deset až dvacetkrát víc, než vyžaduje pro řádné mazání jakékoliv konvenční auto (běžná olejová čerpadla přečerpají 250 až 350 litrů oleje za hodinu).

Rychlá výměna oleje má ještě další výhody: mění se vždy stejné (v podstatě kompletní) množství oleje, celý systém je mnohem ekologičtější, protože sběr a recyklace olejů bude v tomto případě pod lepší kontrolou. Předpokladem rozšíření technologie Castrol Nexcel samozřejmě budou úpravy na motorech, které budou vyžadovat modifikace systému mazání a vytvoření speciálního standardizovaného prostoru pro kartuš s olejem.

Jak a kdy měnit olej

Výrobce neposlouchejte, radí odborníci

Zčernání motorového oleje po výměně

Nexcel není jen jednoduchá krabice s olejem a vestavěným filtrem, má v sobě taky chytrou řídící elektronikou, která má komunikovat s řídící jednotkou vozu. Jednotky si například „řeknou“, že dochází k výměně olejové náplně. V Nexcelu by mělo podle popisu, který je prozatím dostupný, být malé čerpadlo, které odčerpá zbytek oleje z motoru, při nahrazení novou kartuší pak systém naplní tak, aby se mohlo bezpečně startovat. Proto pravděpodobně celá výměna trvá udávaných devadesát sekund, i když na pohled se pouze prohodí dva malé kontejnery.

Tvůrci uvádějí, že jejich technologie povede k úsporám paliva a také oleje. Castrol odhaduje, že pokud by byl Nexcel nainstalovaný ve všech autech na světě, ušetřilo by se ročně 200 tisíc cisteren čerstvého oleje. Značka chce intenzivněji recyklovat použitý olej, dnes se ho čtvrtina „vyleje“.

Fotogalerie

Systém má také lépe řešit zahřívání oleje při studených startech. Právě v režimech, kdy motor pracuje s nedostatečně zahřátým olejem, trpí. Nexcel má v takových případech zmenšit množství oleje v oběhu, ten intenzivněji proudí mazacími kanály motoru a rychleji se ohřeje. Zbytek se dohřeje průběžně následně. Je to také mnohem efektivnější, na hrnek kafe si také neohříváte celou konvici vody.

Castrol uvedl, že nový vynález už představil dalším automobilkám a chce ho licencovat dalším výrobcům olejů. Prozatím má kontejner tvar a velikost podobnou autobaterii, podle tvůrců ale může mít i jiné rozměry.





Nejčtenější

02 Malé městské štiky ale mají rozhodně co nabídnout, ve městě se s nimi skvěle...
FOTOTEST: Kolíňat jsou tři miliony, postavili jsme novou toyotu proti staré

V Kolíně vyrobí v těchto dnech třímilionté mrně. Z trojice Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo tato čest připadne na model japonské značky. Automobilovou...  celý článek

Mash 400 Family Side
Připravovaná Jawa 350 z Číny by mohla mít i sajdkáru

Za dva týdny se má představit nová Jawa. Model 350 OHC bude mít základ ve stroji čínské značky Shineray. Tento motocykl upravený v retrostylu inspirovaném...  celý článek

Volha Gaz 21
Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
V Česku má vzniknout dráha pro testování aut bez řidiče

Ministerstvo dopravy chce iniciovat vybudování zkušebního okruhu pro testování vozidel s autonomním řízením, tedy vozidel bez řidiče. Okruh provozovaný státem...  celý článek

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950
Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou...  celý článek

BMW X3 xDrive30d 2011 ·...
BMW X3 xDrive30d 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 61 729 km, diesel
680 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.