Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Výměnu oleje zvládne i vaše babička. Za minutu a půl s čistýma rukama

  10:06aktualizováno  10:06
Připomíná to výměnu náplně do tiskárny, výměna oleje bude s novým vynálezem otázkou chvilky a zvládne ji každý rovnou na parkovišti.

Uzavřený plastový kontejner velký přibližně jako autobaterie obsahuje kompletní olejovou náplň i filtr, není potřeba žádné speciální nářadí. Jen zvednete kapotu, uchopíte kontejner za madlo, vytáhnete ze zásuvky v motorovém prostoru a nahradíte čerstvým.

Může se hodit

Hledáte nový nebo ojetý vůz? Vybírejte z bohaté nabídky osobních aut, nákladních aut nebo motocyklů k prodeji na Automodul.cz.

Technologii, kterou vymysleli vývojáři Castrolu (patří do petrochemického gigantu BP) v projektu Nexcel, má všechny předpoklady udělat malou revoluci. Na výměnu oleje se musí minimálně jednou za rok. Je to trochu špinavá práce, která se provádí víceméně stejně už dlouhá desetiletí, a musíte kvůli ní do servisu. Navíc je Nexcel extrémně rychlý, tvůrci uvádějí devadesát sekund, což je citelně míň, než dnešních obvyklých dvacet minut.

Nový nápad, který výrobce testuje na prototypu Aston Martinu, návštěvu servisu odbourá. Nexcel představil svůj nápad britskému výrobci urozených sporťáků před dvěma roky. Je ovšem jasné, že k masovému rozšíření ještě několik let chybí (odhaduje se pět až deset let). Andy Palmer, generál Aston Martinu ale už dnes prohlašuje, že si tuto technologii umí představit v každém voze. Prozatím ji testuje v prototypu čistě okruhového extrémního supersportu jménem Vulcan, který má pod kapotou atmosférický sedmilitrový dvanáctiválec s výkonem přes 800 koní.

Aston Martin Vulcan
Aston Martin Vulcan
Aston Martin Vulcan
Aston Martin Vulcan

Aston Martin Vulcan

Nexcel už otestoval svůj vynález v několika vozech různých výrobců od mikroaut po supersporty (ví se, že existuje například Ford Focus vybavený touto technologií) a provedl crashtesty. Systém obstál i v extrémních zkouškách, dostatečné mazání je schopný zajistit například i při extrémním brzdění s přetížením až 1,8 G - to odpovídá situaci, při které by auto jedoucí stovkou zabrzdilo za 1,6 sekundy. Systém je konstruován tak, že může být použit pro mazání s mokrou i suchu skříní obvyklou u závodních a vysokovýkonných sportovních vozů.

Vynález by ušetřil 200 tisíc cisteren oleje

Oliver Taylor, šéfinženýr projektu, na kterém pracovalo kolem padesáti lidí ve Velké Británii, USA a Německu, uvádí, že toto řešení umožňuje oběh oleje v motoru v objemu 600 litrů za minutu, což je deset až dvacetkrát víc, než vyžaduje pro řádné mazání jakékoliv konvenční auto (běžná olejová čerpadla přečerpají 250 až 350 litrů oleje za hodinu).

Rychlá výměna oleje má ještě další výhody: mění se vždy stejné (v podstatě kompletní) množství oleje, celý systém je mnohem ekologičtější, protože sběr a recyklace olejů bude v tomto případě pod lepší kontrolou. Předpokladem rozšíření technologie Castrol Nexcel samozřejmě budou úpravy na motorech, které budou vyžadovat modifikace systému mazání a vytvoření speciálního standardizovaného prostoru pro kartuš s olejem.

Jak a kdy měnit olej

Výrobce neposlouchejte, radí odborníci

Zčernání motorového oleje po výměně

Nexcel není jen jednoduchá krabice s olejem a vestavěným filtrem, má v sobě taky chytrou řídící elektronikou, která má komunikovat s řídící jednotkou vozu. Jednotky si například „řeknou“, že dochází k výměně olejové náplně. V Nexcelu by mělo podle popisu, který je prozatím dostupný, být malé čerpadlo, které odčerpá zbytek oleje z motoru, při nahrazení novou kartuší pak systém naplní tak, aby se mohlo bezpečně startovat. Proto pravděpodobně celá výměna trvá udávaných devadesát sekund, i když na pohled se pouze prohodí dva malé kontejnery.

Tvůrci uvádějí, že jejich technologie povede k úsporám paliva a také oleje. Castrol odhaduje, že pokud by byl Nexcel nainstalovaný ve všech autech na světě, ušetřilo by se ročně 200 tisíc cisteren čerstvého oleje. Značka chce intenzivněji recyklovat použitý olej, dnes se ho čtvrtina „vyleje“.

Fotogalerie

Systém má také lépe řešit zahřívání oleje při studených startech. Právě v režimech, kdy motor pracuje s nedostatečně zahřátým olejem, trpí. Nexcel má v takových případech zmenšit množství oleje v oběhu, ten intenzivněji proudí mazacími kanály motoru a rychleji se ohřeje. Zbytek se dohřeje průběžně následně. Je to také mnohem efektivnější, na hrnek kafe si také neohříváte celou konvici vody.

Castrol uvedl, že nový vynález už představil dalším automobilkám a chce ho licencovat dalším výrobcům olejů. Prozatím má kontejner tvar a velikost podobnou autobaterii, podle tvůrců ale může mít i jiné rozměry.





Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.