Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za volant usedl po dvaceti letech

  13:35aktualizováno  13:35
Za volantem říkám slova, která bych normálně nevypustil, připouští Michal Viewegh. Nejčtenější český spisovatel současnosti má řidičský průkaz sice už od osmnácti let, ale první automobil si pořídil teprve ve čtyřiceti. Tři roky starý Opel Astra však z rodinných důvodů nejspíš brzy vymění za vůz o poznání větší.

Michal Viewegh upozorňuje, že není tou nejvhodnější osobou, která by se měla vyjadřovat k automobilům a motorismu.
"Především bych měl říct, že jsem za dvaadvacet let najel dvanáct hodin - v osmnácti v autoškole," říká úspěšný autor. 

Proč jste se aktivním motoristou stal tak pozdě?
Dlouhá léta jsem jako student a později jako učitel na základní škole na auto neměl peníze. Když jsem na ně zhruba od poloviny devadesátých let měl, zase jsem ho už nepotřeboval.

Byl jsem na volné noze a bydlel jsem v Praze nedaleko centra. Změna přišla až v momentě, kdy jsme se s manželkou rozhodli, že začneme stavět dům na Sázavě. Pro jistotu jsem si ale zaplatil kondiční jízdy. 

K tomu jste se odhodlal dobrovolně?
Ale ano. Uvědomte si, že jsem dělal řidičák v roce 1980 v Benešově u Prahy, což se s dnešní Prahou nedá vůbec srovnat. Myslím, že kondiční jízdy jsou v takovém případě holá nutnost. Po dvaceti letech se člověk učí řídit téměř úplně znovu.

Jaké to bylo?
Strašné. Muset se změnit ve čtyřiceti v začátečníka je vždy nepříjemné. Ale musím říct, že jsem měl tolerantního učitele. Těch deset jízd s ním mi pomohlo. Můj kamarád a nakladatel Martin Pluháček v nadsázce říká, že kdo za volantem přežije první rok, tak už má jistou šanci přežít i ty další... I talentovaný začátečník udělá jednu dvě chyby; průměrný řidič řekněme čtyři, a když to někomu nejde vůbec, udělá za ten první rok chyb třeba deset. Pak záleží jen na štěstí, jestli to přežije. Já tuhle kliku měl. Dokonce jsem auto ani nenaboural, nepočítám-li zpětné zrcátko na Hvaru. 

Proč jste si pořídil astru?
Auto jsem vybíral vylučovací metodou. Chtěl jsem pro začátek něco menšího, ale ne úplně malého, trochu svižného a hlavně s dobrou bezpečnostní výbavou. Doobjednal jsem i boční airbagy. 

A jste s ní spokojen?
Jsem, ale protože mi vypršel leasing a s manželkou plánujeme druhé dítě, zvažuji nákup něčeho většího. Nejspíš čtyřkolky. Dvakrát jsme byli v Dolomitech s vypůjčenou octavií s pohonem všech kol a byl jsem s ní maximálně spokojen. Je jen škoda, že ji nedělají s vyšším posezem. Něco na způsob SUV. To jsou vozy, po kterých teď pokukuji. Kdybych měl být konkrétní, tak třeba Honda CR-V, Toyota RAV4 nebo Subaru Forester.

V této kategorii si dobře vedou asijské vozy. S tím problém nemáte?
Ne, vůbec ne. Dokonce jeden čas k mým favoritům patřila Kia Sorento, ale nechal jsem se přesvědčit, že je to pravý off-road, který bych nevyužil. Jezdím nejvíc dálniční trasu mezi Prahou a Sázavou plus asi deset kilometrů po běžné silnici lesem. I když stav některých komunikací v Sázavě je skoro důvodem pro nákup terénního auta.

Jak na auto pohlížíte?
Měl bych sice coby takzvaný intelektuál a umělec předstírat, že jsem nad všechny ty "lesklý plechy" povznesen, ale musím přiznat, že toho času opožděně prožívám takové to klukovské okouzlení hezkými auty. Dokonce si pravidelně listuji v motoristických časopisech. 

Dokážete si život bez vozu představit?
Pokud bych žil jenom v Praze, tak ano. Nevadí mi jezdit tramvají nebo metrem. Koneckonců na počátku devadesátých let, kdy jsem auto neměl, jsem vděčně absolvoval všechny ty autobusové zájezdy do Vídně, Londýna nebo Paříže.

Máte malou dceru. Vozíte ji v autosedačce?
Už jsem někde říkal, že jsem až hystericky opatrný rodič. Tomu odpovídá i naše autosedačka. Myslím, že to je vítěz německých testů bezpečnosti. Nejspíš i proto byla skoro třikrát dražší než ostatní modely.

Na českých silnicích ročně zahynou stovky lidí. Myslíte, že policejní akce typu Kryštof mohou situaci zlepšit?
Neměl bych si hrát na velkého experta, když jezdím jen tři roky. Ale i za tuhle dobu jsem na cestách mezi Prahou a Sázavou viděl neuvěřitelné věci. Občas se přistihnu, jak v autě říkám slova, která bych z pusy normálně nevypustil. Rád bych věřil, že tyhle akce mají nějakou dlouhodobější koncepci.

Ve vašich knížkách se auta moc často neobjevují...
Když už se příběh aut nějak týká, tak si spíš dělám srandu z toho, že v naší rodině jsme dlouhá léta byli skoro všichni nemotoristé. Třeba v Báječných létech pod psa - sice je to nadsázka, ale základ je reálný. Můj otec dělal autoškolu v rychlokurzu, který nakonec trval dva roky. Skoro tam totiž nechodil.

Scéna z filmu Báječná léta pod psa, kdy Ondřej Vetchý v roli otce rodiny při lekci autoškoly uvízne na železničním přejezdu, k němuž se blíží vlak, se opravdu udála, nebo jde jen o fabulaci?
To už vytvořil autor scénáře. V románu to není. Ale je tam jiná scéna: Kvido odveze autem celou rodinu do porodnice a manželka Jaruška se ho pak z okna nemocničního pokoje ptá, proč je tak přešlý. On sklesle odpovídá, že přejel psa. Jaruška ho chlácholí, že to se může stát každému. Načež Kvidův bratr Paco okamžitě dodá: "Jenže tenhle byl v boudě..."

Vaše žena řídí?
Na rozdíl ode mne řídí od dvaceti let.

Takže v této oblasti je zkušenější ona...
Přinejmenším si nemůžu dovolit dávat jí řidičské rozumy. Viděla mě totiž v situaci, kdy jsem se na opuštěném parkovišti znovu učil rozjíždět.

Nebylo to potupné?
Bylo. Pro nás, kteří potřebujeme ve všem mírně vynikat, bývají takové okamžiky utrpením.

TICHÝ SPOLUJEZDEC
Pokud Michal Viewegh sedí na místě spolujezdce ve voze, který řídí jeho manželka, řidičské rozumy jí nedává. Na rozdíl od něho totiž řídí od svých dvaceti let.

Autoři:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.