Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Začátek školy stresuje děti i řidiče. Naučte školáka základní pravidla

  10:00aktualizováno  10:00
Ulice se v úterý ráno opět zaplní malými školáky. Řidiči musí být na pozoru, sundat nohu z plynu a svědomitě dodržovat pravidla. Malé děti totiž vnímají dopravní situaci zkresleně, jsou po prázdninách a s prvním školním dnem nepozorné a ve stresu. Jejich reakce na silnicích a přechodech jsou nevyzpytatelné.

Přestože za posledních dvacet let u nás došlo k několikanásobnému snížení počtu obětí nehod dětí a Česká republika dlouhodobě patří mezi státy s nejmenším počtem dětí usmrcených v souvislosti se silniční dopravou, jsou děti stále nejohroženějšími účastníky silničního provozu. Ročně se jich při dopravních nehodách stovky zraní a desítky jich také umírají.

V roce 2014 se trend snižování počtu dětských obětí navíc otočil a letošní rok už má na kontě deset dětských životů. Podle statistik nejčastěji utrpí dítě úraz jako chodec, a to ve věku šesti až sedmi let, navíc chlapci jsou zraněni třikrát častěji než dívky.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Řidiči totiž velice často přeceňují schopnosti dětí pohybovat se bezpečně v silničním provozu. Zvláště dítě do jedenácti let vnímá dopravní situaci zcela jinak než dospělý: neodhadne vzdálenost auta ani jeho rychlost, má menší zorný úhel pohledu a při své výšce nemůže mít dostatečný přehled. Navíc se často plně nesoustředí na dopravní situaci, lehce se nechá vyrušit a jedná nepředvídatelně.

„Řidiči bez osobní zkušenosti s dětmi si často ten rozdíl neuvědomují. Pokud sami nejsou rodiči, často je nenapadne, že dítě na ulici je zkrátka nevyzpytatelné, a to v jakémkoli věku. Nelze předvídat, co se může stát, proto je nezbytná stoprocentní pozornost a naprosté dodržování pravidel,“ upozorňuje psycholožka specializující se na stresové situace Lenka Čadová.

Vedoucí BESIPu Martin Farář navíc řidičům radí: „Zkuste se na provoz podívat z výšky dítěte, ať víte, co vidí. A mějte na paměti, že dítě vnímá jen to, co vidí před sebou.“

Dítěti věřte, ale kontrolujte je

Podle psycholožky Čadové záleží na věku, vyzrálosti a také zkušenosti dítěte. „Rodiče, kteří si chtějí zajistit bezpečnost dítěte tím, že je budou dovážet až ke škole, dělají velkou chybu,“ připomíná s tím, že takzvané mamataxi není dobré pro rozvoj ani pro samoobslužnost dítěte. To si pak důkladně neosvojí bezpečné chování v ulicích a na přechodech a není schopné se samostatně adekvátně rozhodovat.

Bezpečná cesta do školy

  • Naučte dítě chodit samotné tak, že se „na oko“ rozloučíte, a pak jdete za ním a sledujete, zda dělá všechno správně.
  • Zkuste se na provoz podívat z výšky dítěte, ať víte, co vidí.
  • Nedovolte dítěti chodit se sluchátky, není pak schopno vnímat nebezpečí.
  • Mějte na paměti, že dítě vnímá jen to, co vidí před sebou.
  • Vysvětlete dítěti, jak se správně rozhlížet. Nejprve doleva, doprava a znovu doleva.
  • Naučte dítě dívat se řidiči do očí, tak má jistotu, že o něm řidič ví.
  • Choďte s ním pouze po vyznačených přechodech a zásadně na zelenou.
  • Vysvětlete mu, že ne všichni dodržují pravidla a že ho může ohrozit i auto jedoucí v jednosměrce v protisměru.
  • Dítě nedokáže odhadnout, na jakou vzdálenost auto zastaví. Vysvětlete mu, že může jít až ve chvíli, kdy auto stojí.
  • Upozorněte dítě, že tramvaj má přednost.
  • Nejnebezpečnější místa jsou přechody přes víceproudé komunikace. Vysvětlete dítěti, že může přecházet, až bezpečně zastaví auta v obou pruzích v daném směru.

Martin Farář, BESIP

„Pro dítě je zásadní, pokud má nějaké dopravní návyky z předškolního období a ty s rodiči upevňuje. Je samozřejmostí školáka v prvních dnech do školy doprovázet, poté chodit stejnou a nejbezpečnější cestou do školy. Pomáhá cestu si předem nacvičit, aby se se zcela novou situací dítě nesetkalo až prvního září,“ dodává psycholožka spolupracující s BESIPem.

Pokud bydlíte blízko školy a cesta je bezpečná, není nutné přecházet několik přechodů a procházet kolem víceproudých silnic, zvládne postupem času trasu i šestiletý školák. Jak jej to naučit? „Formou hry jej postupně zasvěcujte do problematiky a kontrolujte, zda si dítě pravidla osvojilo a že ví, co má dělat. Pomáhá neustálé opakování a odměna. Je však nutná kontrola a usměrňování, Později je proto dobré nechat dítě naoko samotné a sledovat zpovzdálí, jak situaci zvládá,“ radí Lenka Čadová.

Školáci napodobují, i špatné chování

Správné chování v ulicích ovlivňují starší spolužáci i ostatní chodci. Dítě se totiž učí nápodobou, je to jeho nejsnazší cesta k efektivnímu řešení. „Instinktivně přejímá vzorce chování ze svého okolí, ať už se jedná o rodiče, starší spolužáky, či cizí lidi na přechodu. Pokud tedy začnou lidé přecházet na červenou nebo přebíhat vozovku mezi auty v místě, kde není přechod, s největší pravděpodobností to udělá i školák,“ upozorňuje psycholožka.

A právě na to, že nejen dobré, ale především ty špatné příklady táhnou, se zaměřuje jedna z nejnovějších kampaní ministerstva dopravy, nazvaná „Děláš to taky!“. „Každý rok zemře na silnicích dvacet dětí. Někdy se pod neštěstím podepíše ojedinělá souhra nepříznivých okolností. Někdy je to ale důsledek špatného vzoru, který děti opakovaně zažily. Děti si samy od sebe neuvědomí rizika silniční ho provozu. Je to stejné jako v jiných oblastech našeho života, na silnicích jde ovšem o život. Proto vznikla kampaň, která chce rodiče varovat na rizika spojená s nedodržováním pravidel,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Kampaň připomíná nejčastější negativní příklady ze strany rodičů vůči svým dětem. Cíl je jasný: apelovat na rodiče, aby si uvědomili, že svým neodpovědným chováním a špatným příkladem hazardují se životy.

Nová kampaň BESIPu:

Stresující není jen první školní den

Děti jsou velmi snadno ovlivnitelné. A jakákoli frustrace pak změní jejich vnímání dopravy na vozovce. Může to být jen hádka s kamarády nebo pětka ve škole. „V tu chvíli není pro dítě bezpečnost prioritou. Je pod silným emočním tlakem a jeho reakce se vůbec nedá předpokládat. Velmi snadno pak může dojít k nehodě,“ doplnila Čadová.

Lenka Čadová upozorňuje i na velké stresové zatížení řidičů - profesionálů, kteří si svou zodpovědnost plně uvědomují. „Protože doprava je stresující i pro děti, potkávají se dva jedinci ve stresu. Přicházejí vyhrocené situace, kde zkrátka nelze vyvozovat adekvátní a běžné reakce,“ vysvětluje.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Kia cee´d 1,4 COMFORT 73 kW
Kia cee´d 1,4 COMFORT 73 kW

r.v. 2015, naj. 26 084 km, benzín
264 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.