Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jednoduché způsoby, jak zjistit, že auto není v kondici

aktualizováno 
Včasné zjištění závady u auta může ušetřit nemalé peníze. Pokud totiž některé odhalíte příliš pozdě, spustí se řetězec dalších problémů a cena opravy pak roste raketovým tempem. Opravu moderního auta je samozřejmě třeba svěřit servisu, příznaky „nemoci“ ovšem můžete poznat sami.

Některé závady na voze odhalí i laik. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Pokud nejste kovaný odborník, řadu poruch rozpoznat nedokážete. Navíc když s autem dlouhodobě jezdíte, postupně se zhoršující technický stav nemusíte vnímat. Některé závady na voze ovšem odhalí i laik.

Poslouchejte podvozek

Zvýšenou hlučnost nebo přímo klepání od náprav při přejezdu nerovností zaregistruje i naprostý laik. Nejde jen o ten hluk, vůle na podvozku mají i negativní vliv na jízdní vlastnosti a komfort. Pokud jsou velké, mohou negativně ovlivnit také bezpečnost. Vůle v jednom silentbloku způsobí nežádoucí pohyby ramen zavěšení. Když to tak necháte být, „vyklepou se“ i další silentbloky a čepy a místo výměny jednoho laciného dílu budete repasovat celou nápravu. Takové auto přestane držet stopu, u některých modelů může dojít při velkých vůlích až k uvolnění kola.

K nejčastějším závadám na podvozku patří vůle v uchycení tyček stabilizátoru, říká se jim kosti. To je nejobvyklejší zdroj klepání u náprav. Výměna vyjde u většiny aut na pár stovek. Pokud se naopak ozývá cvakání při kroužení vozu s koly v plném rejdu, mohou to být opotřebené poloosy.

Na rozbitých českých silnicích, které teď ještě více ohlodala zima, právě podvozky velmi trpí. „Pomáhají“ tomu i módní nízkoprofilové pneumatiky na velkých ráfcích. Vypadá to skvěle, ale rázy do podvozku jsou pak enormní. Právě vůle na podvozku patří k nejčastějším závadám, se kterými jezdí auta do servisů.

Chvění volantu, které přichází od určité rychlosti za jízdy, mají obvykle na svědomí nevyvážená kola (vinu může nést i boule na pneumatice - může být schovaná na vnitřní straně) nebo vůle v uložení předního příčného stabilizátoru. Pokud dochází k chvění volantu při brzdění, původ hledejte ve zvlněných předních brzdových kotoučích.

Další částí podvozku, na níž se často projevuje nadměrné opotřebení, jsou ložiska kol. Hučení od kola může znamenat poškozenou pneumatiku, ale také právě opotřebené ložisko. K jeho kontrole je třeba automobil zvednout na hever a kolo rukou roztočit - někdy ložisko hučí už při tomto jednoduchém testu.

Další test zvládnete i před panelákem na heveru: kolo uchopíte jednou rukou za pneumatiku vlevo, druhou vpravo a zkuste s ním zahýbat, jako byste jej chtěli vytočit do rejdu a hned zpět. Nesmíte cítit žádné vůle, ty ukazují právě na vadné ložisko. Pak uchopte kolo nahoře a dole a postup zopakujte – případná vůle opět znamená vadné ložisko.

U automobilů s motorem vepředu a pohonem všech nebo zadních kol se mohou vyskytnout problémy s pružným uložením kardanu, které je řešeno ložiskem v silentbloku. Při velkém opotřebení může hučet, případně způsobovat drobné vibrace celého vozu. Ty však dokáže produkovat také Hardy spojka, což je v podstatě velký silentblok tvořící spoj mezi převodovkou a kardanem.

Levné díly se prodraží

Mechanici se také velmi často setkávají s nadměrným opotřebením brzdových kotoučů, což připisuji stále rozšířenějšímu používání levných nekvalitních náhradních dílů. Jejich životnost je totiž často výrazně kratší. Na trhu se navíc objevují i falzifikáty originálních dílů.

Při ekonomických rozvahách zvažte nejen cenu a kvalitu dílů, ale i pracnost výměny. U celků jako ložiska nebo díly zavěšení se opravdu nevyplatí kupovat to nejlevnější, zkušenosti servismanů potvrzují, že opravdu vydrží velmi málo. Je třeba počítat s tím, že cena opravy není jen částka za nový díl, ale také práce servisu. Dražší kvalitní díl vyměníte jednou, ale když musíte levnou náhradu měnit vícekrát, platíte také vícekrát za práci. To stejné platí o relativně jednoduchých dílech, jejichž výměna je ovšem časově náročná nebo pracná.

Automobilky mívají speciální značkové programy pro starší vozy. Majitelům takových aut nabízejí originální díly se slevou a progresivní slevy na práci. Například Škoda a Volkswagen mají také díly takzvané řady Economy, vyvinuté tak, aby odpovídaly použití ve starších vozech a aby náklady na údržbu a opravy korespondovaly s časovou hodnotou aut. V porovnání s odpovídajícími originálními díly jsou tyto díly u VW v průměru o 25 % levnější. Škoda mimo to nabízí slevu až dvacet procent na díly a práci v programu Šeková knížka, určeném pro auta starší než čtyři roky. Stejně tak fordy starší než pět let získávají zvýhodnění až 20 % na originální náhradní díly a upravenou hodinovou sazbu na práci. Podobné programy má dnes většina značek a stále výrazněji se je snaží prosadit.

Prokletý dvouhmotový setrvačník

Kdo jezdí s vozem, jemuž občas vypadávají zařazené rychlosti, musí urychleně do servisu. Každý kilometr navíc se může sakramentsky prodražit.

Když se po nastartování a chodu na volnoběh ozývá od motoru tiché klepání či ševelení, které po sešlápnutí spojky zmizí nebo změní zvuk, jde pravděpodobně o vadný dvouhmotový setrvačník. To je další velmi obvyklá (a dost drahá) závada dnešních aut, hlavně turbodieselů. Může to být také vadné spojkové ložisko. Na funkci to kromě komfortu nemá vliv jen na zdánlivě. Zvětšující se vůle způsobují vibrace, jejichž následkem vznikají vůle na klikové hřídeli motoru a ty mohou v extrémním případě vést až k vážnému poškození.

Motor

Motor je uložený na silentblocích a i ty přirozeně mají nějakou životnost. Pokud jsou potrhané, dochází ke zvýšenému přenosu vibrací na karoserii. Jak se závada projeví? Zkuste to za jízdy z kopce a při běhu motoru na neutrál: Pokud při přibrzďování v nízké rychlosti, případně přibrzďování a současném zatáčení pocítíte znatelně zvýšené vibrace, nechte si uchycení motoru překontrolovat v servisu.

Než nastartujete, zkontrolujte hladinu motorového oleje a sundejte víčko pro jeho dolévání. Zespodu na něm nesmí být bílý film, a to ani když po něm přejedete prstem. To by značilo vysráženou vodu, a tedy vážný problém v podobě prasklého těsnění pod hlavou motoru nebo dokonce prasklé hlavy motoru. Ta může vést k rychlému přehřátí pohonné jednotky. Stejně tak nesmíte nalézt olejovou stopu v expanzní nádobce chladicí kapaliny. I tady se občas vyplatí test: když vůz nastartujete, požádejte někoho, aby sešlápl pedál plynu a opatrně sledujte, co se děje v expanzní nádobce chladiče. Bublání značí problém.

Samotný start musí proběhnout na ťuknutí, v případě dieselu po prvním nažhavení (v zimě se toleruje u zmrzlého auta delší start). Pokud je třeba žhavit vícekrát, jsou opotřebené žhavicí svíčky. Také špatný start benzinového motoru může mít na svědomí špatná svíčka, případně vadný zapalovací kabel. Stává-li se, že diesel nastartuje za studena bez potíží, ale za tepla už nechce startovat, bude problém nespíš ve vadném palivovém čerpadle. Naopak dlouhé studené starty mohou ukazovat na zavzdušňování palivového systému, které není tak neobvyklé. Většinou stačí vyměnit přepadové hadičky u jednotlivých vstřikovačů.

Když motor v zimě píská a ševelí po nastartování či přidání plynu, hledejte problém ve vytahaném řemenu pomocných agregátů, který ve vlhkém počasí snáze prokluzuje. Pokud není popraskaný, stačí jeho dopnutí. Pravidelný ševelivý zvuk při volnoběžných otáčkách nejčastěji ukazuje na vadnou kladku řemene pomocných agregátů nebo ložisko alternátoru. To je třeba včas řešit, protože jinak může zcela odejít a alternátor se zastaví.

Snížený výkon motoru a zvýšená spotřeba jsou většinou příznaky vadné váhy vzduchu, to znají majitelé starších turbodieselů. Dušení benzinového motoru vedoucí až k jeho zhasnutí zase mnohdy působí vadná lambda sonda či poškozený její kabel nebo rozpadlý katalyzátor.

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Další z rubriky

Motor musí být před zahájením měření zahřátý. Olej musí mít alespoň 80 stupňů...
Blog: Přísnějšími testy emisí na STK nemusí projít ani zdravé auto

Měření emisí u automobilů v roce 2017 zpřísnilo. Protože se však Ministerstvu dopravy vymkla kontrola z rukou, nemusí vyhovět ani vozidlo, co je emisně...  celý článek

Litrový tříválec pod kapotou Škody Octavie
Autu škodí zanedbávání údržby. Na co musí dát pozor i největší lempl

Každý někdy slyšel, jak správně se starat o auto. Ti svědomitější si i přečetli návod, kde bývají zapsány nejdůležitější pokyny. Přesto se většina z nás o své...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.