Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ženy se za volantem častěji zraní, dokázala studie

aktualizováno 
Při automobilových nehodách se zraní víc žen než mužů. Tvrdí to nová americká studie zveřejněná v časopise American Journal of Public Health. Muže totiž chrání jejich statnější postava. U žen, které jsou v průměru menší a lehčí, je naopak až o 47 procent větší riziko zranění.

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Autoři studie z americké univerzity ve Virginii zkoumali údaje o 45 445 nehodách. Ženy byly průměrně o 14 centimetrů menší a 16 kilogramů lehčí než muži. Křehká ženská těla při nehodách trpí a statisticky jsou na tom mnohem hůře než muži.

Jak vyplynulo z reportáže americké televize ABC News, studie se zaměřila na nehody v letech 1998–2008, přičemž některá auta byla vyrobena ještě před rokem 1998.

"Průměrný věk vozidla je 12 let," řekl americké televizi Clarence Diltow z Centra pro silniční bezpečnost. "Výsledky by měly mnohem větší váhu, kdyby v nich byla pouze auta od roku 2000 až do současnosti, protože většina z nich už má airbagy zohledňující i ženy."

Ženy v nebezpečí odhalil crashtest

Také německé statistiky nehod ukázaly, že ženy utrpí víc zranění v porovnání s muži. V těžkých nehodách, při kterých dochází k čelnímu střetu, utrpí podle německého výzkumu vážné poranění o polovinu víc žen než mužů.

Že jsou ženy při nehodě ohroženější, ukázal loni nárazový test Svazu německých pojišťoven.

V crashtestech s figurínami řidičů malých postav se ukázalo, že interiéry aut jsou stavěny tak, aby byly bezpečné pro průměrně vzrostlé řidiče a větší postavy. Na menší lidi konstruktéři při stavbě myslí podstatně méně. Řidičky jsou většinou menší než muži, mají tedy sedadlo posunuté hodně vpřed a kvůli tomu mají nohy blízko přístrojovky, což představuje větší nebezpečí.

Svaz německých pojišťoven provedl dva crashtesty. V prvním seděla za volantem figurína, která reprezentovala průměrně vzrostlého řidiče. Z čelního nárazu v padesátikilometrové rychlosti vyvázla bez větších zranění.

V druhém testu bourala se starým Opelem Corsa metr a půl vysoká řidička. Na stehnech figuríny naměřili technici v porovnání s prvním testem pětinásobné síly. Kvůli kontaktu s přístrojovkou tak hrozí méně vzrostlému řidiči několikanásobně závažnější poranění.

Aby auto řidiče ochránilo, je třeba si dobře připravit pracoviště za volantem. "Neseďte nikdy s nataženýma nohama a rukama," zdůrazňují odborníci na bezpečnost. Jak sedět za volantem čtěte zde

Kdo je na tom lépe

Statistika nuda je, má však cenné údaje. Pokud totiž výsledky porovnáte s jinou studií, vyjde vám další zajímavý výsledek: ženy se totiž při nehodách častěji zraní, ale muži častěji zemřou. V roce 2007 Carnegie Mellon University dokázala, že muži se v tragických nehodách objevují o 77 procent častěji než jejich protějšky.

Kdo je tedy za volantem ve větším nebezpečí zatím nevíme. Nicméně server Autoblog zveřejnil data, podle kterých ženy častěji bourají na křižovatkách a vedlejších silničkách. A již zmiňovaná studie z roku 2007 ukazuje, že starší ženy jsou mnohem bezpečnější řidiči než teenageři za volantem.





Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.