Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žigulík je nesmrtelný, historická Lada 2107 skončila a znovu ožije

  13:11aktualizováno  15:40
Až do posledních chvil patřila k nejprodávanějším autům na ruském trhu. Bájná hranatá lada, jejíž původ sahá až k Fiatu 124 z šedesátých let, se vyráběla v ruském Togliatti od roku 1970. Vyznavači jednoduchosti, robustnosti a rustikálního stylu klasické lady ale smutnit nemusí. Výroba bude pokračovat dál, v menším a v jiné automobilce.

16.ročník Pražského rallyesprintu | foto: alkaloid.rajce.net

Po čtyřiceti letech opouští "žigulík" výrobu s cenovkou odpovídající necelým 70 tisícům korun. Jednu z žijících "fosilií" světového automobilismu vyhnala z výroby novinka v podobě Lady Granta. Volžský automobilový závod (AvtoVAZ) linku na 2107 ale do šrotu nepošle, výrobu přesunuje dál, do fabriky IzAvto, kterou začne brzy ovládat. Ročně jich má vyrábět padesát tisíc.

Lada 2104

Lada 2104

"IzAvto již vyrábí Ladu 2107 několik měsíců, zatím paralelně s AvtoVAZem, tento měsíc má být transfer Lady 2107 do Iževska finalizován," popisuje pro iDNES.cz odborník na autoprůmysl Peter Homola.

"Zároveň IzAvto již delší dobu vyrábí Ladu 2104, kombi, které se již v Togliatti delší dobu nevyrábí. Na této bázi potom vzniká i lehký užitkový automobil Iž 27175, poslední automobil značky," popisuje Homola.¨

Iž 27175

Iž 27175

A přidává zajímavost pro znalce: "Některé kombíky 2104 mají masku chladiče z Lady 2107, takovou verzi AvtoVAZ nikdy nevyráběl."

Lada 2104 a Iž 27175 se prodávají ve vlastní prodejní síti IzAvto. Podle Homoly bude Ladu 2107 AvtoVAZ i po kompletním transferu výroby do Iževska dále prodávat ve vlastní dealerské síti.

Italský původ

Všechno začalo v roce 1966 podpisem smlouvy mezi vedením Fiatu a sovětskou vládou. Čtyři roky na to už z nové fabriky ve městě na Volze, přejmenovaném z původního Stavropolu na oslavu spolupráce s Italy po italském revolucionáři Pamiru Togliattim, vyjížděly Fiaty 2101. Časem se k limuzíně přidal kombík verze 2102.

Pod kapotu dostávaly dvanáctistovky s výkonem 60 koní. Oproti výchozímu Fiatu 124 - mimochodem, Evropskému autu roku 1966 - byla konstrukce lad upravená na drsné ruské podmínky. Žigulíky dostaly upravené odpružení, zvýšenou světlou výšku nebo bubnové brzdy namísto kotoučových vzadu.

Jak to bylo s žigulíky a jejich názvem Lada

Historii legendy čtete ZDE

 Za desítky let se lada po špetkách vyvíjela, měnila světla, zakulacené hrany nahradily krabicovitější, měnil se interiér, základ ale zůstal stále stejný.  

Legendární "žigulík" dostal jméno podle pohoří nedaleko Togliatti. Vybrali ho hlasující Sověti v šedesátých letech v novinové anketě.

Nedávno ale výrobce AvtoVAZ označení "žiguli" opustil, protože prý připomíná slovo "gigolo", což mělo škodit prodejům. Vliv na prodej auta, které při svém odjezdu do muzea bylo na druhém místě v prodejích na ruském trhu, to ale mělo podle všeho pramalý. Loni, ve 40. roce kariéry na ruském trhu, jich AutoVAZ prodal 136 tisíc (i s modelem 2105, jehož výroba skončila dříve), letos si ji koupilo skoro 70 tisíc řidičů.

AvtoVAZ se svými ladami na domácím trhu vládne: před 2107 je na prvním místě Lada Kalina, třetí a čtvrté místo mají Lady Priora a Samara. V posledních letech totiž prodeje 2107 vytáhlo ruské šrotovné.

Legendární ladu v nabídce značky nahrazuje letošní novinka jménem Granta. Více o nové ladě čtěte ZDE 

Milovníci klasických lad opravovaných kladivem a vidličkou ale nemusí smutnit, v nabídce stále přežívá další veterán, terénní legenda Lada Niva.

Autor:




Nejčtenější

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Další z rubriky

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.