Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obnovená premiéra: unikátní Škoda 935 Dynamic v plné kráse po 80 letech

aktualizováno 
Přesně 80 let po světové premiéře na pražském autosalonu v roce 1935 slaví raritní prototyp Škoda 935 Dynamic s proudnicovou karoserií návrat na scénu. Jediný existující exemplář patřil k hvězdám víkendového setkání veteránů Bensberg Classics.

Škoda 935 Dynamic | foto: Škoda Auto

Mladoboleslavská automobilka patřila ve třicátých letech minulého století k průkopníkům v oblasti automobilové aerodynamické optimalizace. Jedním ze zásadních výsledků vývoje byla výroba zajímavého konceptu s proudnicovou karoserií a s dalšími technickými a konstrukčními inovacemi. V dubnu 1935 tak na pražském autosalonu způsobil senzaci vůz Škoda 935 Dynamic, který kromě jiného zaujal i nízkou hodnotou součinitele odporu vzduchu.

Fotogalerie

Auto bylo před zahájením renovace unikátem i pro muzejníky Škodovky. V archivu o něm našli jedinou poznámku: 935 jezdí dobře.

Po premiéře na pražském autosalonu 1935 vůz několikrát změnil majitele a Boleslavákům tak zmizel z dohledu. Jedinečné auto se znovu objevilo v roce 1968. Škodovka tehdy otvírala své muzeum a oslovila veřejnost, aby přivezla své zajímavé kousky. Ozval se zemědělec z Banské Bystrice s tajemným prototypem. Auto od něj vykoupili a stalo se jedním z prvních deseti aut nově vznikajícího muzea značky.

A protože o autě ve Škodovce moc nevěděli a měli všehovšudy jen tři fotky, bylo to velké překvapení. Svou koncepcí se totiž vymyká všemu, co automobilka do té doby stavěla. Architekturou i tvary je to totiž spíše tatrovka.

Minulý rok se částečně zrekonstruovaný skelet vozu objevil na veteránském autosalonu v Paříži, kde způsobil senzaci. Přečtěte si: Škodovka maskovaná za Tatrovku. Záhadný prototyp hvězdou Paříže

Automobilka po výstavě pokračovala v náročné renovaci a nádherným vozem dovedeným do původního stavu se pochlubila na setkání veteránů Schloss Bensberg Classics v německém Bergisch Gladbachu nedaleko Kolína nad Rýnem.

„Škoda 935 Dynamic je skutečným pokladem naší značky,“ říká Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny škodováckého muzea. „Dokončený celek je naprosto věrný původnímu originálu. A to včetně odstínu laku.“

Škoda 935 Dynamic

Na unikátním prototypu čeká restaurátory ještě práce. „Po dokončení exteriéru se bude ještě intenzivně pracovat na interiéru a funkčnosti vozu,“ uvádí aktuální vydání firemních novin Škoda Mobil.

Zajímavá konstrukce

Škoda 935 Dynamic je krásným reprezentantem designérských a konstrukčních experimentů třicátých let a ve své době měla velký vliv na další automobilový vývoj. Proudnicová karoserie s protáhlou zádí byla tehdy znakem konstruktérské moderny.

Rys karoserie Škody 935 Dynamic

Škodováckým vývojářům se podařilo udržet nízkou hmotnost karoserie použitím kombinace hliníku a oceli.

„Kapkovitá karoserie se silně skloněnou zádí s ploutví zlepšovala stabilitu při vysokých rychlostech až do 140 km/h, pohotovostní hmotnost vozu činí pouhých 1 170 kilogramů,“ popisuje Vítězslav Kodym ze Škody Auto.

Dynamic je dlouhý 4,86 metru, široký 1,68 metru, vysoký 1,54 metru a rozvor náprav činí 3,2 m. „Rozchod kol 1,25 vpředu a 1,30 metru vzadu podtrhuje impozantní vzhled vozu a umožňuje vytvořit v interiéru místo až pro pět cestujících,“ říká Kodym. Zavazadlový prostor se nachází vpředu a má objem téměř 300 litrů. „Rezervní kolo, umístěné horizontálně v zavazadlovém prostoru, slouží jako dodatečný deformační člen.“

Škoda 935 Dynamic
Škoda 935 Dynamic
Škoda 935 Dynamic

Konstruktéři zvolili umístění motoru před zadní poháněnou nápravou – šlo o kapalinou chlazený plochý čtyřválec (boxer) o objemu 1 995 cm³ se dvěma karburátory Zenith s výkonem 40 kW (55 k).

„Vývojáři si od toho slibovali lepší jízdní vlastnosti, větší dynamiku při jízdě do stoupání a snížení vibrací v interiéru,“ vysvětluje Kodym. Točivý moment motoru se přes čtyřstupňovou elektromagnetickou poloautomatickou převodovku francouzského dodavatele Cotal přenášel na zadní kola. Pozoruhodné bylo využití nosné roury páteřového rámu jako palivové nádrže o objemu 40 l.

Podívejte se na prezentaci nerekonstruovaného vozu 935 Dynamic na veteránském autosalonu v Paříži v loňském roce:

Autoři: ,


Témata: Škoda, Škoda Auto




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.