Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

První kilometry s novou Škodou Fabia Combi

Stávajícího kombíku se prodalo víc než 640 tisíc exemplářů, opanoval firemní flotily a těm, kteří nedosáhli na větší, sloužil jako neúnavný stěhovák. Nová generace chce úspěch zopakovat. Prodloužená fabie odveze o pár litrů víc, technika ani jízdní vlastnosti se nemění.
Škoda Fabia Combi

Škoda Fabia Combi | foto: Škoda Auto

Pod moderním líbivým kabátem se schovává technika fabie první generace, která ve své době oplývala výjimečnými kvalitami. Dobré jízdní vlastnosti, velký prostor a zajímavou techniku má dnes ale hromada jejích konkurentů.

Nevýhodou oproti ostatním je zastarávající nabídka motorů. Body k dobru získává za lepší bezpečnostní výbavu oproti předchůdkyni. Novinka má v nejzákladnějším provedení čtyři airbagy, předchůdkyně jeden.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých vozů Škoda Fabia Combi www.automodul.cz

Chce se líbit
Až po B sloupek − to je ten, který má řidič vedle sebe − je fabia combi shodná s krátkou verzí. Záď je trochu bachratější, i díky ní možná vypadá kombíková fabie při pohledu z boku vyváženějším dojmem než krátká sestra.

Sedm milimetrů a především decimetry krychlové navíc vylepšily její proporce a získala také dynamičtější linky než strohá předchůdkyně. Přišla ale o deklovitou střechu, horní linka oken se totiž směrem vzad výrazně svažuje.

Odveze víc
Vepředu je všechno stejné jako v sestře představené letos na jaře. Posádku vítá pohledná a mohutná přistrojovka a nad ní vcelku malé čelní sklo.

Uvnitř je víc místa v podélném směru − přibližně tři centimetry, čahouni vzadu mají k dobru čtyři centimetry pro hlavu ve srovnání s předchůdkyní.

Do kufru se vejde o čtyřiapadesát litrů věcí víc než do stávajícího kombíku fabie. Po předchůdkyni nepodědila jen velkou část mechaniky, ale také překážku pro nastupující zavazadla − vysoký schod tvořený nárazníkem.

Při nakládání potěší roletka, které se stačí jen dotknout a sama se shrne, stejnou známe z větší sestry octavie.

V bocích kufru jsou za podběhy velké kapsy. Při cestování ve dvou odveze dvě jízdní kola. Řečí čísel to je 480 litrů věcí v pětimístné konfiguraci a 1 460 při cestování ve dvou. Stěhovaví majitelé ocení, že nezávisle na motorizaci odveze až 515 kg. 

Drnčivý tříválec
Jedna-čtyřkový turbodiesel pod kapotou ocení spořílci, ovšem podmínkou je, že budou trochu nahluchlí a netrvají na kultivovaném projevu agregátu. Pravda, motor byl ještě syrový, ale zvuky, které vyluzoval před i po zahřátí na provozní teplotu uchu nelahodily a spíš naháněly strach o jeho zdraví. Naftový tříválec subjektivně hlučí ve fabii combi snad ještě víc než v roomsteru.

Naše slabší verze s 51 kilowatty stačila na rozpohybování malého škodováckého kombíku tak akorát. Rozhodně se vyplatí uvažovat o verzi stejného motoru, která oplývá výkonem o osm kilowatt větším, ale hlavně má čtyřicet newtonmetrů navíc. Traktorový zvuk se nemění, předjíždění je ale o něco jistější. Snad se malá škodovka už brzy dočká moderního commonrailového nafťáku...

Spotřeba při první projížďce se syrovým autem oscilovala mezi pěti a půl a šesti litry. Dvoučlenná posádka si vyzkoušela jízdu ve městě, po okreskách i na dálnici. Na tabulkovou 4,8litrovou spotřebu se s trochu cviku a po zajetí motoru dostat bezpochyby dá.

Řadicí pákou, která by přeci jen mohla být o něco delší, řadíte pětistupňový manuál. Dráhy jsou dobře vymezené a řazení probíhá bezchybně, jen by těch drah mohlo být alespoň u silnějších motorů šest. Bohužel šestistupňová převodovka je v ceníku fabie zastoupena pouze automatem dostupným jen v kombinaci s nejsilnějším benzinovým motorem 1,6.

Stejně jako u stávající generace se dá předpokládat, že se na víkách kufru často objeví zkratka HTP hlásající, že vepředu statečně bojují s jedenácti sty kily auta tři válce benzinového motoru 1,2litru. Pro jízdu ve městě je dostačující, na delší výlety a při větším zatížení se ale rychle zadýchá. Prý se ale v koncernu VW už usilovně pracuje na motoru 1,2 TSI se čtyřmi válci, přímým vstřikem paliva a dokonce i turbodmychadlem. Těšit se můžeme, Martin Jahn ovšem při uvedení fabie combi nic neslíbil... ČTĚTE ZDE

Šetříme přírodu
Ekologicky smýšlejícím fabiechtivým zákazníkům nabídne škoda verzi Greenline s úpravami zlepšujícími aerodynamiku a spotřebu v zájmu sražení emisí pod 110 gramů CO2 na kilometr. Snížení podvozku o 15 milimetrů, delší převodové stupně, přeprogramování řídící jednotky a další úpravy dostaly spotřebu 59kilowattové jedna devítky TDI na 4,1 litru nafty na stovku ujetých kilometrů.

Jízdní vlastnosti se neliší od krátké fabie. Subjektivně se v oblouku dost nakloní, ale asfaltky se drží statečně. To, že je za zády o pár centimetrů krychlových víc, řidič nepociťuje. Podvozek je po škodovácku trochu tvrdší, s nerovnostmi se ale vypořádává se ctí.

Na nejlevnější si počkáme
Nejlevnější fabií combi je prozatím verze s 51kilowattovým benzinovým motorem za 302 900 Kč. V základní výbavě pojmenované tradičně Classic jsou čtyři airbagy, ABS, výškově stavitelné sedadlo řidiče a příprava na rádio. K mání bude od ledna 2008.

Na autosalonu ve Frankfurtu škodovka ještě slíbila slabší šestiventilovou verzi motoru HTP se 44 kilowatty výkonu a lákavou základní cenou 285 900 korun. Martin Lauer, vedoucí podnikové komunikace škodovky, ale přiznává, že v Mladé Boleslavi ještě stále diskutují, kdy a kterým trhům tuto verzi nabídnou.

Pražský prodejce Škody ovšem pro MF DNES řekl, že tuto verzi bude možné objednat od února příštího roku.

Zajímavou nabídkou, kterou nenajdeme snad u nikoho z konkurentů, je možnost pořídit každý motor s jakoukoli úrovní výbavy (classic, ambiente, sport, elegance).

A kdo jsou ti konkurenti? Především Renault Clio GrandtourPeugeot 207 SW.

Škoda Fabia v číslech

Benzinové motory

Max. výkon (kW/koní) Max. kroutící moment (Nm) Zrychlení 0−100 km/h (s) Max. rychlost (km/h) Prům. spotřeba (l)
1,2 HTP 44/60 108 16,8 156 5,9
1,2 12V HTP 51/70 112 15,1 164 5,9
1,4 16V 63/86 132 12,7 175 6,5
1,6 16V 77/105 153 10,4 192 6,9
Naftové motory
1,4 TDI 51/70 155 15,4 164 4,8
1,4 TDI 59/80 195 13,7 173 4,6
1,9 TDI 77/105 240 11,0 191 4,9
délka x šířka x výška x rozvor:
4239 x 1642 x 1498 x 2462 milimetrů
objem kufru: 480−1460 litrů
Zdroj: Škoda Auto

  • Nejčtenější

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

7. května 2024

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...