Škarohlíd v mitu uvidí převlečené Grande Punto od Fiatu, ale když si na ten festival emocí připlatíte, abyste dostali 155koňový turbobenzin, je vám to jedno. U benzinky na vás pokukuje i ta blondýna v porsche a každý kilometr si užíváte.
Delikatesa
Stylové a nezaměnitelné je na mitu zvenku snad úplně všechno. Vykulený pohled kulatých světel stejně jako okrouhlá zadní světla. Při nastupování berete za stylovou chromovanou kliku, jako za starých časů. Chrom nepůsobí nabubřele, jen by občas nemusel při dotyku působit tak plastově...
Z mita je dobře vidět jen dopředu rovně. Přes tlusté sloupky do oblouků vidíte míň a dozadu vůbec nic. Nizounký nárazník bude trpět při městském parkování u chodníku, u mita se ještě navíc špatně odhaduje, kde čumák končí. A ještě jedna rada: Rozhodně si připlaťte asi dvacet tisíc za xenony, obyčejná světla totiž svítí docela mizerně.
Uvnitř je to samý tvrdý plast, který se rád poškrábe. Vlnobití na přistrojovce je ale vytvarováno z materiálu s moc hezkou texturou.
Vepředu je místa habaděj, do všech směrů. Navíc si hovíte ve skvělých sedačkách. Sedět vzadu je naopak tak trochu za trest. Když máte v mitu černý interiér, je tam tma jak v jeskyni, když jste vyšší než standardní Ital, zaboříte se hlavou do stropu a ani nastupování není nejpohodlnější. Kufr je docela velký, vysokánský nárazník z něj ale dělá spíše vaničku... Rozhodně lépe uděláte, když namísto studování "praktičnosti" mita raději nastartujete.
Může se hoditNové i ojeté automobily Alfa Romeo můžete koupit na www.automodul.cz |
Srdcař
Všechny neduhy - třeba i hloupé ovládání stěračů otočným kroužkem na pravé páčce - mitu odpustíte, když natočíte motor.
Skvělá přeplňovaná benzinová 1,4 je pěkně točivá a řízná. Má hezký zvuk a nejlíp je jí nad 4 tisíce otáček. Při umírněné jízdě vystačí i s 9 litry naturalu. Jako většina turbomotorů se ale při jízdě na krev umí napít mnohem víc; klidně i patnácti litrů.
Lineární nárůst síly T-JET udělá velký dojem. Na plynu vydržte, až se ručka otáčkoměru přehoupne přes šestku, a pak přijde to nejlepší. Funkce overboost, která znamená krátkodobé zvýšení krouticího momentu. Při zrychlování tak najednou nemáte pod pravým palcem 206, ale rovnou 230 newtonmetrů.
Palubní počítač má položku, která vám v reálu moc nepomůže, ale líbit se bude: na jednoduchém grafu vám ukazuje, jakým tlakem cpe turbodmychadlo do motoru blahodárný kyslík.
Převodovka velkou přesností neoplývá, řazení po delších drahách má trochu gumové dorazy. Šest rychlostních stupňů je ve skříni naskládáno šikovně hodně nakrátko. K řezání zatáček a bezpečnému předjíždění loudavých kombajnů na okreskách se to náramně hodí.
Genetika závodníka
Řízení mita si dokonale užíváte. Reakce na pohyby volantem možná nejsou milimetrově přesné, ale zato hrozitánsky zábavné. I díky tomu, že přední nápravu nezatěžuje těžký motor, reaguje malá alfa na každé natočení rychle a razantně. Bryskní odpověď na každý pohyb rukou vás prostě vtáhnou do hry. Je nepochopitelné proč má Fiat Grande Punto, z jehož skladu si konstruktéři půjčovali díly, když mito stavěli, mezi volantem a koly tu houbu, která nadšeného řidiče dokonale otráví.
Pohrávat si můžete i s "genetikou" alfy. Ovladačem vedle pravého kolena nazvaným DNA měníte intenzitu reakce plynu na sešlápnutí, tuhost řízení a netečnost stabilizačního systému.
DNA se to jmenuje proto, že D znamená Dynamic, N Normal a A je jako All weather (rozuměj voda - třeba i zmrzlá - na silnici). Stejně ale nakonec všichni jezdí na ten nejostřejší mód. Hlavně změny reakce plynového pedálu jsou velmi výrazné. A vzteklé odpovědi na jeho sešlápnutí si začne užívat i flegmatik s posledními dvěma body.
Když si zvyknete na řízné reakce motoru na pohyby pravého kotníku a přepnete na "normal", máte pak co dělat, abyste ujeli z křižovatky naložené tatrovce, jak je alfička najednou líná. Ty dva nudnější módy mají ale své opodstatnění, při ploužení se městem nemusíte být tak ostražití na plynu a šetříte palivo.
Stojí za zmínku, že jedna z funkcí stabilizačního systému (u alfy označeného VDC) simuluje funkci uzávěrky diferenciálu, což tříbí jízdu v zatáčkách tím, že omezuje prokluz vnitřního kola.
Hopsání mezi krátery
Mito je silně alergické na rozbitou silnici. Když jedete po okresce, které silničáři nenaordinovali po zimním očistci léčbu, jste jak v mixéru.
V těch chvílích je řidič rád za převratný vynález jednoho Švéda, který ho drží přišpendleného do sedačky. Když alfa nemá vyžehlenou silnici, je nervózní. Poskakuje, a když vymetete díru, ví o tom všechny součástky vaše i mita.
Cestující vzadu kleje, že má další bouli od stropu, ale vás vymetání okresek baví. A to nemusíte jet ani nijak nepředpisově. Zadní náprava má na nerovnostech v zatáčkách sklony odskakovat ven z oblouku. Zvyknete si ale na to a časem se toho naučíte i využívat. Na hladkém povrchu je z rošťácké alfy mžikem klidná střela; přisaje se k asfaltce a razantně táhne, kam jí nakážete.
Není pro každého
Minialfa vypadá draze, každý se za vámi otočí. A když se spokojíte se základním motorem 1,4 s výkonem 78 koní, stačí vám na ni 359 tisíc. Za "náš" stopětaadesátikoňový bolid připlatíte na 464 tisíc. K mání je ještě vyklidněnější o čtyřicet tisíc levnější 120koňová verze přeplňované jedna-čtyřky a dva turbodiesely (1,3 a 1,6 litru).
Milovník preciznosti, klidu a nevýraznosti alfičce na chuť nikdy nepřijde. Neapolští chuligáni se k ní budou modlit. Tak vzniká mýtus - italsky "mito".
Alfa Romeo MiTo v číslech | ||
motor | turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec | |
zdvihový objem (ccm) | 1 368 | |
pohon/převodovka | předních kol/manuální šestistupňová | |
max. výkon (kW/k) | 114/155 | |
max. krouticí moment (Nm) | 230 | |
spotřeba město/mimo město/kombinace (l) | 8,5/5,3/6,5 | |
max. rychlost (km/h) | 215 | |
zrychlení 0-100 km/h (s) | 8,0 | |
délka x šířka x výška x rozvor (mm) | 4 063 x 1 720 x 1 446 x 2 511 | |
objem nádrže/zavazadlového prostoru (l) | 270/45 | |
pohotovostní hmotnost (kg) | 1 145 | |
základní cena (Kč) | 464 000 | |
Poznámka: údaje uváděné výrobcem |
Základní výbava: Stabilizační systém, 7 airbagů (lichý je kolenní řidiče), autorádio s CD/MP3 a 6 reproduktory, palubní počítač, ABS, elektronická uzávěrka diferenciálu Q2.