Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Sedět správně za volantem vám může zachránit život. I airbagy ubližují

Špatné sezení za volantem vás může stát život. Nastavení pracoviště řidiče je potřeba věnovat velkou pozornost, zejména máte-li netypickou postavu.

Simulovaný výbuch airbagu | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Před několika týdny začal u městského soudu ve britském Buckinghamshire proces s automobilkou Peugeot kvůli nehodě, při které přišla o život Angličanka Judith Evansová.

Na začátku roku čelně narazila ve svém Peugeotu 107 do protijedoucího Vauxhallu (Opelu) Vectra a svým vážným zraněním podlehla. Řidička vectry vyvázla "jen" se zlomeninami kolenní čéšky a pohmožděninami. Oba vozy jely těsně před kolizí rychlostí kolem 30 mil za hodinu (asi 48 km/h).

Podle odborníků vše ukazuje na to, že za smrt paní Ewansové může špatná pozice za volantem, pozůstalí se ale snaží svést vinu na automobilku. Obhájce pozůstalých tvrdí, že za smrt řidičky může francouzská automobilka, která netestovala Peugeot 107 tak, aby ochránila řidiče s vyšší tělesnou váhou. Žena totiž vážila 102 kilogramů, hmotnost testovacích figurín pro homologaci vozu je přitom skoro o třicet kilo nižší.

Crashtest škodovek: yeti vs. superb

Automobilka se hájí tím, že podle právních předpisů je všechno v pořádku. Peugeot 107, který Evansová řídila, prošel i renomovanými nezávislými testy EuroNCAP (na které většina motoristické veřejnosti spoléhá a orientuje se podle nich při nákupu auta) se čtyřmi hvězdami; stejně jako jeho dvojčata Citroën C1 a Toyota Aygo. Vůz byl vybaven předními i bočními airbagy, nechyběly předpínače bezpečnostních pásů.

K soudu byla pozvaná i společnost VSC, která se zabývá poradenskou činností v oblasti bezpečností vozidel. A podle jejího technika byla zranění, kterým Judith Evansová podlehla, při tomto typu nehody neobvyklá. Jindy účinný bezpečnostní systém, (airbag, pásy, sedadlo) v tomto případě pravděpodobně selhal. Vypovídají o tom mnohačetné zlomeniny a poranění břicha, v těchto rychlostech neobvyklá.

"Tato nehoda vyvolala otázky, zda jinak bezpečný systém dokáže poskytnout kvalitní ochranu také pasažérům s mohutnější stavbou těla nebo vyšší váhou," komentoval Peter Gloyns z agentury VSC.

Peugeot ale poukazuje na to, že systém v pořádku byl, protože airbag vystřelil a pásy zafungovaly správně. Podle vyšetřovacího týmu ale řidička seděla příliš vepředu. Mnohem blíž k volantu než bývá obvyklé a její zranění tak mohl způsobit vystřelující airbag. Obhájce pozůstalých pro změnu tvrdí, že Judith Evansová seděla ve správné pozici, zády opřená o sedadlo, které se dokonce mohlo posunout ještě blíž k volantu.

Crashtest Kia Sorento

A trvá na tom, že za smrt řidičky může nízká hmotnost testovacích figurín. Konstruktér Peugeotu s ním ale nesouhlasí. "Při výrobě tohoto vozu jsme zjistili, že ochrana je adekvátní pro většinu obyvatel. Pracovali jsme s figurínami, které odpovídají normám."

Testy pro moc velké lidi jsou drahé

Alchymie crash testů a zranění při nehodách je velmi složitá. Při nešťastné události mohlo hrát roli víc faktorů, které na figuríně ani nejde nasimulovat. "Nevíme přesně, jaká vnitřní zranění utrpěla, jaká byla její psychická a fyzická kondice, jakým způsobem přesně na sedadle seděla. Důvodů její smrti mohly být tisíce," řekl pro iDNES.cz konstruktér a odborník na bezpečnost, který nechce být jmenován.

"U některých levnějších modelů se zkrátka crash testy provádějí jen s pětasedmdesátikilovou figurínou," vysvětluje. "A to nejen ty homologační, ale i spotřebitelské (EuroNCAP), které jsou náročnější v jiných kritériích, jako je například vyšší nárazová rychlost. Nadstandardní testy totiž stojí automobilky spousty peněz a přitom je k nim nikdo nenutí."

Většina značek z euro-americké zóny prý ale provádí nadstandardní testy hned s několika druhy figurín, z nichž ty nejtěžší váží 100 kilogramů. Odborníci ale zdůrazňují, že na hmotnosti řidiče nezáleží při nehodě tolik jako na správném posezu a přiklání se k názoru, že váha řidičky malého peugeotu ani v tomto případě patrně nehrála až takovou roli.

Podle jejích zranění je totiž pravděpodobné, že ji zranil airbag. A to by se pravděpodobně nestalo, kdyby seděla ve skutečně správné pozici. Co tedy udělala špatně?

"Lidé s nestandardními rozměry nebo váhou budou vždy v nevýhodě. A měli by se podle toho i zařídit," říká bezpečnostní expert. Podle něj by si zejména malí lidé s větší váhou měli řádně seřídit polohu volantu a sedačky, aby tak zabránili stejným zraněním, jako měla Ewansová.

jak správně sedět za volantem

Seřiďte si řádně sedačku - VIDEOKURZ ZDE

Problémem je totiž síla airbagu, která sice dokázala zachránit tisíce životů, ale valná většina řidičů ji podceňuje. "Je neuvěřitelně rychlý a silný a proto při nehodách stihne zabránit nejhoršímu. Ale pokud vám míří přímo na břicho nebo na hrudník, a navíc sedíte blízko volantu, říkáte si o vážná zranění," varuje odborník. A právě to mohl být i případ mohutné paní Ewansové.

Stejnému nebezpečí se vystavuje řidič, který se nepřipoutá. Jakou má vystřelující airbag sílu, sledujte na videu:

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...