Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Konec experimentům na autech. SsangYong postavil povedené korando

Korando je po letech první ssangyong, který nevypadá jako genetický experiment. První model nové éry automobilky je ale také nečekaně povedený a příjemný na svezení.
SsangYong Korando

SsangYong Korando | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Nejmenší jihokorejská automobilka se tak dlouho snažila prošlapat vlastní cestičku s hodně specifickou nabídkou, až na to doplatila bankrotem. Poté, co loni vyhlásila konec, ji převzala indická Mahindra. A měla štěstí, že našla v konstrukčních dílnách hotový nový model, který jen čekal na výrobu.

SsangYong byl specialista na křížence aut do terénu se vším možným. Teď to vzali za opačný konec. Postavili pohledné, klasické SUV. Korejských výstřelků, které nejsou Evropanovi po chuti, najdete na korandu pomálu.

Šílený krejčí

Když chcete v autodesignu něco znamenat a nemalovat nadosmrti jen kličky dveří a popelníky, musíte vystudovat některou z věhlasných uměleckých škol. Jednou z nejrenomovanějších je londýnská Royal College of Art. Z ní vyšel mimo jiné Jozef Kabaň, tvůrce přízračného Bugatti Veyron a dnešní šéfdesignér Škody Auto.

SsangYong Rodius

Právě na londýnské škole vedl ateliér designu automobilů Ken Greenley. V polovině 90. let minulého století ho najal SsangYong a dal mu volnou ruku. A teprve tam projevil naplno své vidění autodesignu. Namaloval třeba ssangoyngy musso, nebo kyron, které nelze označit jinak než jako velmi nekonvenční. Jeho "majstrštykem" je ovšem rodius, dlouhodobě vedoucí hitparády o nejošklivější auto všech dob.

Uvidí se ale taky, jestli korejská novinka nebude labutí písní italského studia Italdesign věhlasného Giorgetta Giugiara. Co má exotická korejská automobilka s tímhle Italem společného? SsangYong totiž podle všeho pochopil, že auta, která vypadají jako nosorožec po plastice na hrocha, neuspějí. Takže oslovili Giugiara, aby jim nové korando namaloval. Italdesign ale nedávno koupil koncern VW, takže teď už bude malovat volkswageny a seaty. Korando je tak podle všeho posledním autem, které namaloval "na volné noze".

Kií Sportage, Nissanů Qashqai nebo Hyundaiů ix35 potkáte na ulici spoustu, zato s korandem budete středem pozornosti. Narozdíl od minulosti už si na vás ale nebudou ukazovat prstem kvůli posměškům. Vzhled je vyloženě líbivý. Budí pozornost a pak se ještě zvědavci ptají, co je zač. Logo ani nevyslovitelné jméno automobilky moc lidí nezná.

Abychom ale starým ssangoyngům nekřivdili. Salónní kočáry to nebyly, ale roli pracanta odváděly svědomitě. Robustní techniku korunovaly motory původem od  mercedesu. Na silnici spíš trpěly, v terénu se ale autům i jejich řidičům líbilo.

Korando je tak přelomovým modelem ve všech ohledech. Nejenže vypadá k světu, ale na rozdíl od zvyklostí značky nemá rámovou konstrukci a na silnici jezdí velmi dobře.

Šepot železářství

Nové SUV taky dostalo nový dvoulitrový commonrailový turbodiesel s výkonem 175 koní, který si Korejci sami vyvinuli. Jako základ použili litinový čtyřválec známý i ze starších modelů, dostal ale nové vstřikování a přeplňování.

Ke korandu skvěle pasuje, síly má akorát. Největší slabinou motoru a vlastně celého auta je projev vznětového čtyřválce. Motor je totiž hodně hlučný; i když se zahřeje, slyšíte pořád naftové rachtání. Otravné je taky dlouhé žhavení nafťáku při startování.

SsangYong Korando

Kdo je zvyklý jezdit kolem dvou tisíc otáček, musí se také naučit počítat s prodlevou turba. Do nějakých šestnácti-sedmnácti set otáček je motor "mrtvý". Když se pak velké turbodmychadlo roztočí, mocně zabere. 

S prázdným autem se vždycky rozjíždíte na dvojku, jednička je hodně krátká, zpřevodovaná do síly. Za automat se připlácí 40 tisíc.

Korea to dokáže

První SsangYong Korando se představilo už v roce 1983. Byl to klasický teréňák, který jako by z oka vypadl legendárnímu Jeepu CJ-9. K mání byla i devítimístná verze Korando K9. V roce 1997 následovala další generace, která stále tvary odkazovala na jeepy.

Proč Korando? Má to být akronym pro anglické "Korea can do" (Korea to dokáže).

Jen tak mimochodem, ssangyong znamená zase "dvojitý drak".

Nic jiného než dvoulitrový turbodiesel do koranda nepořídíte. Stejně se do SUVček tohoto formátu skoro jiné motory nekupují, takže to ani zájemcům vadit nebude. Benzínový turbomotor s výkonem 180 koní se chystá a v plánech figuruje i hybridní varianta.

Vůbec poprvé v historii najdete v autě značky SsangoYong palubní počítač. Automobilka se chlubí 6,4litrovou spotřebou. Při městském a dálničním ježdění jsme se vešli do sedmi a půl. S trochou snahy se dostanete pod sedm.

Milovník terénního asfaltu

Je to typické SUV, na terénní kořeny SsangYongu se ale nezapomnělo. Má tedy připojitelný pohon všech kol. Když ztratí přední kola ztratí adhezi, elektricky spínaná lamelová spojka připojí zadní. Když chcete přenášet na zadní nápravu část výkonu pořád, stačí zmáčknout tlačítko LOCK u levého kolene a hurá z asfaltky, jen pak nesmíte překročit čtyřicítku.

SsangYong Korando

Tam se bude hodit vysoko položený podvozek. Chybět zas budou boční lišty na dveřích, které ochrání při parkování před panelákem nebo na sídlišti.

Kromě tradiční čtyřkolky může ten, kdo pociťuje potřebu jezdit po silnici s autem, které vypadá, že může do terénu, zvolit o 46 tisíc levnější provedení s pohonem předních kol. 

SsangYong Korando v číslech

délka x šířka x výška x rozvor: 4410 x 1830 x 1675 x 2650 mm

světlá výška: 180 mm

objem kufru: 486 mm

provozní/celková hmotnost 1675/2260 kg

motor: turbodieselový 4válec DOHC (1998 ccm)

max. výkon: 129 kW/175 k

max. točivý moment: 360 Nm

max. rychlost: 179 km/h

kombinovaná spotřeba: 6,4 l/100 km (6,0 verze s pohonem předních kol)

Pozn.: parametry udávané výrobcem

SsangYong Korando

Jízdními vlastnostmi na silnici se korando vyrovná renomované konkurenci. Sedíte hodně vysoko nad vozovkou, auto se ale naklání míň, než byste čekali. Neotravuje při jízdě neustálým houpáním jako jiná SUV. Podvozek je ale stále ještě dost komfortní, aby stihl vyžehlit většinu toho, co silničáři zanedbali.

Vnitřek je stejně pohledný jako vnějšek. Žádné výstřelky, jednoduché, spíše hranatější tvary. Ovládání všeho je jasné, intuitivní, přesné. Materiály jsou uvnitř výhradně tvrdé, ale k autu to docela pasuje a chybět vám nebudou.

Měkké jsou uvnitř akorát sedačky a ty jsou hezky pohodlné a dostatečně velké. Kabina překvapí hlavně prostorností. Vzadu čekají za velkými dveřmi sedadla s polohovatelnými opěradly, potěší také plochá podlaha, kde nepřekáží středový tunel.

S prahem kufru je zarovnaná podlaha pro náklad. Když zadní sedadla sklopíte, máte jednolitou plochu bez schodu. Základní objem kufru udává výrobce 486 litrů.

Vypadá to jako archaismus, ale k autu do přírody se to opět docela hodí: klíček do zapalování je oddělený od dálkového ovládání centrálu. Proč je to praktické pochopíte, až pojedete na koupačku k rybníku. Zamknete klíčkem a můžete s ním do vody, "dálka" zůstane na suchu v autě.

Korando má za základních 625 900 korun slušnou výbavu: ABS, ESP, šest airbagů, klimatizaci, palubní počítač, tempomat. Trochu překvapí chybějící rádio a roleta kufru. Když připlatíte třicet tisíc za vyšší výbavu, dostanete obojí a k tomu ještě mlhovky, automatickou klimatizaci místo manuální, vyhřívaná sedadla vpředu, kůži potažený volant, parkovací asistent a o palec větší kola (základní jsou 16palcová).

  • Nejčtenější

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...