Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vynález desetiletí: bez spojky, a přesto s manuálem

Citlivě povolovat spojku a k tomu přidávat plyn. Mnoho začátečníků ten boj vzdá. Trhavým rozjezdům na několikátý pokus a opakovanému potupnému startování na červené, která se na semaforu zase objevila, je konec. Bosch postavil spojku řízenou elektromotorkem. Teď jen uhádnout, které auto ji dostane.

Spojka, brzda, plyn. Tři klasické pedály v automobilu s manuální převodovkou. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Boj se spojkou končí

Svezli jsme se s autem s elektronicky ovládanou spojkou. Na pohled je to obyčejné Audi A3 1,4 TSI 90 kW, má tři pedály, manuální převodovku.

Jenže mezi pedálem a mechanismem spojky s přítlačným talířem a lamelou není mechanická vazba. Obvykle bývají spojky ovládány lankem, občas hydraulicky, ale tuto ovládá servomotorek.

Levý pedál vypadá stejně jako u běžného auta. Má chod stejně tuhý jako u klasického řešení. Když se trochu víc soustředíte, poznáte, že klade pořád stejný protitlak, který vytváří pružina. To u klasické mechanické spojky cítíte, kdy sepne. Ale to je hledání much. Jinak tento systém od Bosche funguje skvěle.

Firma však zatím nechce prozradit, v jakém autě se objeví. Pro úplnost dodejme, že takové novinky Bosch obvykle předvádí v úplně jiných autech, než do kterých pak dorazí.

Auto ovládáte stejně jako klasické s manuální převodovkou. Pozitivem je, že přeřazení se obejde bez cukání, elektronika pouští spojku tak, že se auto rozjíždí hladce. Ani při přeřazení ji nenachytáte a je to hezky hladké. I zkušený řidič se občas zapomene a v normálním autě pustí spojku necitlivě, takže je jízda trhavější.

Nejvíc se to bude líbit těm, kdo mají hrůzu z rozjezdů. Sesynchronizovat levačku s pravačkou dělává problémy začátečníkům a některá auta vyžadují speciální přístup. Známé tím jsou třeba starší fordy, které při startu ze semaforů zhasínaly i ostříleným mazákům.

Plachtění

Elektronicky ovládanou spojku (Bosch ji pojmenoval e-Clutch) ovšem vymysleli z jiného důvodu. Tím je úspora paliva. Když totiž jedete a sundáte nohu z plynu, spojka odpojí motor od převodovky, a tedy i od kol. Auto pak jede setrvačností, motor běží na volnoběh s minimální spotřebou a spoří se tak palivo. I u aut se pro to zažil termín "plachtění".

Dobré je, když má auto minimalizované jízdní odpory. To dnes moderní auta svými tvrdými pneumatikami s malým valivým odporem, řídkými oleji a vyšlechtěnou aerodynamikou splňují. Ani to staré Audi A3 nechce při vyřazení moc zpomalovat. Na rovince drží sedmdesátku a ubírá jen velmi zvolna.

A ještě jedna věc, kterou bez elektroniky mít nemůžete: funkce pro popojíždění v koloně. Dojedete zácpu na silnici poskakující nekonečně dlouho a z řazení jedničky a neustálého sešlapávání spojky už máte křeč v lýtku. S elektronickou spojkou v tu chvíli auto pracuje, jako by mělo automat. Funguje to na první a druhý převodový stupeň (na ten se rozjedete s laborováním se spojkou snad s každým autem). Ale tentokrát může levá noha odpočívat. Dojedete kolonu se zařazenou rychlostí a stačí dobrzdit. Elektronika spojku rozepne a nechá motor běžet.

Když se pak kolona pohne, uvolníte jen nohu na brzdě a sešlápnete plyn, spojka sepne a auto se plynule rozjede. Na dvojku to je s malým prokluzem, ale rozjezd je i tak plynulý.

Bez motoru stodvacítkou

Pro vyznavače automatických převodovek si Bosch vymyslel specialitu vedenou podobnou myšlenkou, tedy využívat setrvačnost vozu na maximum. Do oka padl vývojářům Bosche start-stop systém, který vypíná motor, když auto stojí, třeba při postávání v koloně nebo na semaforu. Pokročilý systém, který Bosch testuje v upraveném Volkswagenu Passat, vypíná motor i při jízdě, a to až do rychlosti 120 km/h.

Frčíte si krajinou a pustíte nohu na plynu, motor zhasne a vy jedete zadarmo. Samozřejmě všechny ostatní systémy zůstávají v provozu, posilovač řízení posiluje, klimatizace chladí, rádio hraje... Když je třeba zrychlit (šlápnete na plyn), nebo brzdit (je třeba podtlak brzdového posilovače), motor zase v mžiku naskočí.

Bosch počítá s tím, že až takové auto doputuje do sériové produkce, bude mít dvě autobaterie, aby byl zálohovaný přísun energie pro důležité agregáty. I tak to ušetří. Bosch udává úsporu 10 až 12 procent paliva. O nevýhodách systému start-stop čtěte zde.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

AURES Holdings a.s.
PRACOVNÍK PODPORY PRODEJE (A12500)

AURES Holdings a.s.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 30 000 - 32 000 Kč

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...