Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

VW koupil Škodu díky dobře postavenému favoritu, říká otec slavného auta

  13:23aktualizováno  19:49
Přední český automobilový konstruktér Petr Hrdlička vedl v 80. letech projekt vývoje modelu Škody Favorit. V přímém přenosu exkluzivní přednášky na iDNES.cz líčil, jak se vůz zrodil, provedl automobilku změnou režimu a přivedl ji pod křídla koncernu Volkswagen.
Škoda Favorit

Škoda Favorit | foto: Škoda

Přednášku Petra Hrdličky o vývoji Škody Favorit jste mohli sledovat exkluzivně na iDNES.cz od 17:30 hodin.

Petr Hrdlička dostal projekt v roce 1983. Než se rozběhly práce, uběhly další měsíce. Celá vývojová oddělení musel Hrdlička sám vytvořit. Na samotný vývoj celého vozu měl jeho tým, který si sám složil, v podstatě 365 dní. 

AZNP Mladá Boleslav představilo model Favorit v roce 1987 na strojírenském veletrhu v Brně, když měla Škodovka postaveno ani ne dvě stě aut, autosalonová premiéra byla následující rok na lednovém autosalonu v Amsterodamu, prodávat se začal právě před pětadvaceti lety, v roce 1988.

Zásluhou Hrdličky má favorit kabát šitý ve věhlasném italském designérském studiu Bertone (přečtěte si, jak se hledal designér pro favorita).

Jeho zásluhou se podařilo v šibeničním termínu v Mladé Boleslavi vyvinout auto, které ve své době nemělo v zemích východního bloku srovnání. Favorit však tehdy uměl být dobrým konkurentem i "západním" vozům, vždyť s jeho konstrukcí pomáhalo vývojářům z Česany i Porsche.

Favorit vlastně zachránil Škodovku a dovezl ji pod křídla Volkswagenu. Petr Hrdlička při své přednášce vzpomínal, jak v roce 1987 tehdy ještě prototyp favoritu přivezl do Wolfsburgu, kde na něm Volkswagen provedl kompletní zkoušky. "Sám doktor Hahn, tehdejší šéf koncernu, ve své knížce píše, že byl překvapen kvalitami favoritu," popisuje Hrdlička. "Myslím, že právě favorit přesvědčil později Volkswagen ke koupi Škodovky," prohlásil.

Lukáš Nachtmann ze Škoda muzea, který viděl privatizační spis Škody v archivu Volkwagenu, dodává, že protokol výsledků zkoušek favorita byl opravdu součástí dokumentace.

"Jde o detailní a zasvěcený pohled na vývoj vozu i rozjezd jeho sériové výroby," uvedl Vítězslav Kodym ze Škody Auto, která přednášku zorganizovala ve svém muzeu v Mladé Boleslavi.

"Auto muselo splnit 4 650 předpisů, aby mohlo dostat povolení vyrazit na silnice," vzpomíná Hrdlička. Při vývoji cestoval vývojový tým po automobilkách a výrobnách dodavatelů po celém světě. Viděli výrobu u Nissanu, PSA a dalších výrobců komponent ve Francii, Itálii a Německu.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...