Twin up! je na první pohled vlastně zcela normální model Up!, liší se jen drobnými úpravami karoserie. Pod povrchem je však změn podstatně víc, je tu totiž špičková technika odvozená z futuristického konceptu XL1, čímž Volkswagen stvrzuje její přinejmenším částečné sériové ambice.
Hybridní sestava totiž kombinuje miniaturní turbodieselový dvouválec s objemem 0,8 litru a výkonem 35 kW, s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou DSG a elektromotorem, opět o výkonu 35 kW. Maximální kombinovaný výkon soustavy je 55 kW, točivý moment 215 Nm, což je na malý vůz, jakým twin up! je, jistě dostatečná porce.
Elektromotor se postará o bryskní akceleraci, však jen v čistě elektrickém módu umí auto zrychlit z nuly na 60 km/h za slušných 8,8 sekundy. S kombinací obou agregátů tak může twin up! být králem semaforových startů. Zrychlení na stovku s kombinovaným pohonem trvá 15,7 sekundy.
Jenže o ty v tomto případě vlastně vůbec nejde. Twin up! je totiž především ukázka toho, že se v podstatě již dnes dá postavit až neuvěřitelně úsporné sériové auto. Aby byly výsledky ještě lepší, je studie plug-in hybridem, li-ion baterie s celkovou kapacitou 8,6 KWh tak lze dobíjet doma ze zásuvky. Pokud by tak uživatel pravidelně činil, může se v praxi dočkat doslova rekordní spotřeby.
Neskutečně nízká spotřeba
V normovaném cyklu NEDC totiž vykazuje twin up! spotřebu pouhých 1,1 litru na 100 kilometrů. K tomuto triku ovšem pomáhá fakt, že auto ujede čistě na elektřinu až 50 kilometrů. Pro krátké denní dojíždění do práce by tak mohl být twin up! opravdu jen čistě elektrickým autem, maximální rychlost je v tomto režimu slušných 125 km/h. Mód se zapíná tlačítkem.
Když přijde ke slovu i spalovací motor, umí twin up! uhánět rychlostí až 140 km/h. V tu chvíli sice bude spotřeba dost vzdálená fantastickému litru, ale ani tak nebude nejspíš moc vysoká. Odhadem ze schopností extrémního XL1 a elektrického dojezdu i normované spotřeby můžeme dovodit, že v praxi by při běžném kombinovaném provozu nemusela spotřeba výrazně překročit dva litry na 100 kilometrů. Do tří by se měl vejít i opravdu nespořivý řidič.
Na rozdíl od mnoha experimentálních hybridů ponechali konstruktéři tomuto konceptu palivovou nádrž běžné velikosti. Vejde se do ní 33 litrů nafty, takže v kombinaci s denním dojížděním jen na elektřinu by mohl být řidič twin up! opravdu svátečním návštěvníkem čerpacích stanic.
O výrobě ani slovo
K úctyhodným výkonům se twin up! dostal nejen díky samotnému hybridnímu ústrojí, ale i řadě různých dalších detailů. Zlepšila se aerodynamika, součinitel odporu vzduchu Cx má hodnotu 0,3. Hmotnost auta je stále dobrých 1 205 kg. Krom nízké spotřeby se vůz chlubí i emisemi CO2 pouze 27 g/km.
Twin up! je zatím jenom konceptem, Volkswagen ani nenaznačil, jak to s budoucností tohoto úsporného hybridu myslí. Experimentální XL1 vznikne v omezeném množství, twin up! je podstatně civilnější a možná by se i dal prodávat. Jenže i přes v podstatě běžnou sériovou techniku by tohle nebylo vůbec levné miniauto. A je otázkou, jestli VW chce poslat do výroby další model, který bude předem kvůli ceně odsouzen ke komerčnímu neúspěchu.