Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Komentář: Bruselští ekoteroristé ždímají automobilky

Evropský trh s auty už není světová superstar. Pro světové automobilky je to spíše otázka prestiže než výdělků. Ale možná to tu brzy „zabalí“. Tolik aut, aby se zaplatily obrovité vynucené náklady na vývoj, totiž starý kontinent nepojme. Z tlaku unie na snižování emisí musí někomu prasknout nervy

„Snížení emisí CO2 o jeden gram v našem flotilovém průměru nás stojí sto milionů eur za vývoj,“ řekl v předvečer otevření probíhajícího pařížského autosalonu šéf německého koncernu Volkswagen Martin Winterkorn. „Je to sto milionů eur, které musíme zaplatit dopředu bez toho, abychom věděli, že se ta investice vrátí.“

Evropské automobilky se kvůli vysokému tlaku, který je nutí k takovým investicím, podle Winterkorna stávají méně konkurenceschopnými na globální úrovni.

Sto milionů eur jsou dvě a tři čtvrtě miliardy korun a za to už se dá vyvinout celý nový model auta. Raději ani nepomyslet na to, co by se dalo za těch sto milionů v autoprůmyslu pořídit. Kdyby je automobilky investovaly do smysluplných technologií a vylepšování aut, udělaly by z pohledu motoristů lépe.

Jenže dnes upínají většinu sil a financí ke snižování emisí, které jejich auta vypouštějí.

„Být v Evropě je pro nás prestižní záležitost. Když auto uspěje na tak náročném trhu, znamená to, že je dobré,“ řekl mi kdysi šéf evropské divize Mazdy Jeffrey H. Guyton. Aby to Japonci nepřehodnotili, když jsou nuceni vyvíjet a vybavovat auta drahými technologiemi, které nikdo nechce a už vůbec za ně nechce platit.

Evropa totiž vyžaduje, aby byl provoz auta stále ekologičtější. Oproti roku 2006, kdy byla průměrná úroveň vypouštěných emisí oxidu uhličitého (CO2) u aut prodaných v Evropě 160 gramů na kilometr, to v roce 2012 bylo 132 gramů, do konce příštího roku to má být podle předpisu 130 gramů a v roce 2020 šílených 95 g/km.

Za každý gram navíc, kterým průměr modelové řady (flotily) automobilky přesahuje limit, se platí navíc tučné pokuty do evropské kasy. Hladiny emisí CO2 jsou přímo úměrné spotřebě.

Požadovaných 95 g/km tak odpovídá čtyřlitrové spotřebě benzinu. Nebereme-li v úvahu ta nejmrňavější auta, nedokáže s takovou spotřebou jezdit nikdo kromě šampionů ecorally po placatém Nizozemsku. V roce 2020 to má být průměrná spotřeba v případě Volkswagenu flotily čítající i mastodnontní touareg, passat, ale i limuzínu phaeton, kterou se pohlaváři v Bruselu nechávají vozit. Bruselští prostě trvají na tom, že se dá porazit fyzika.

Nejvíc napilno tak dnes mají ve vývojových centrech ti, kdo vymýšlejí, jak ekonormám vyhovět. A jdou na to mnohdy neuvěřitelnými způsoby. Nový Mercedes C tak má absurdně malou nádrž na palivo (více zde), Citroën C4 Cactus zase menší nádržku na kapalinu do ostřikovačů. Komu to při běžném užívání auta přijde vhod? Ale je to dobré pro měření spotřeby a na nich závislých emisích. Homologační předpis, ve kterém se hodnota v laboratoři velmi nerealistickými způsoby měří, vyžaduje nádrž natankovanou z 90 procent. A méně náplní v autě znamená menší hmotnost, která do spotřeby výrazně promlouvá.

Tyto obezličky pak škodí v konečném důsledku zákazníkům, protože reálná spotřeba aut za poslední roky rozhodně nepoklesla tak, jak tvrdí tabulky. S malou nádrží tak musíte k benzince častěji. Laboratorně naměřené hodnoty se stále více vzdalují realitě a už to řeší i Brusel.

Automobilky dlouhodobě říkají, že požadavky Unie na snižování emisí aut jsou přemrštěné a na hranici fyzikálních zákonů. Auta samozřejmě do ovzduší škodliviny vypouštějí, ale rozhodně ne v takové míře, jak to vidí ti, kdo automobilismus dusí. Jedna obří nákladní loď zatíží životní prostředí více než 50 milionů osobních automobilů, spočítali v Dánsku. Ale na pranýři jsou auta.

Šéfové automobilek přítomných na evropském trhu cítí, že začíná jít do tuhého. S ekonormou Euro 6, která letos vstoupila v platnost, se za cenu obrovských investic a úsilí vývojářů srovnali, ale vědí, že na nové požadavky už začínají být znalosti a schopnosti vývojářů krátké.

Je s podivem, že se autoprůmysl, jako jeden z hlavních hybatelů evropské ekonomiky nevzbouří. V Bruselu se to lobbisty schopnými protlačit téměř cokoliv hemží stejně jako v pražské Sněmovní. A chytit europoslance pod krkem s tím, že když autoprůmysl v Evropě zadusí, nebudou mít zaprvé čím jezdit a hlavně budou ulice plné milionů nezaměstnaných, přece nemůže být tak těžké. Podle údajů asociace výrobců aut ACEA pracuje v autoprůmyslu v Evropě asi šest procent lidí, což odpovídá 12,7 milionu obyvatel.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...