Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Smrt v autě hrozí nejvíc v Indii. Pokuty však zrušili jako neetické

Na první pohled je to zvláštní, Indie zdaleka není tak motorizovaná jako jiné státy. Po rozlehlé zemi se prohání zhruba jedno procento všech automobilů, avšak odehraje se tam patnáct procent veškerých dopravních nehod, tvrdí údaje Světové zdravotnické organizace.

Možná vás to překvapí, ale statistiky jsou neúprosné: to, že zemřete za volantem při dopravní nehodě, hrozí především na indických silnicích.

Co se týče absolutního počtu úmrtí na silnicích, vévodí této smutné statistice Čína. Indie je ovšem hned na druhém místě – a to tam jezdí podstatně méně aut. Jen předloni v Indii zemřelo při nehodách přes 230 tisíc lidí. Ten nepoměr bije do očí. Nelze se divit, že sám nejvyšší soud země nazval tamní silnice „obřími zabijáky“. Jak je to vlastně možné? Odborníci soudí, že vedle nekvalitních vozovek za to mohou zastaralé předpisy týkající se motorových vozidel, korupce v policejním sboru, která ovlivňuje vyšetřování (či spíše nevyšetřování) viníků nehod, a pomalá soudní řízení.

Silnice smrti

Počet obětí při nehodách v roce 2013

  • Čína 275 983 
  • Indie 231 027
  • Nigérie 53 399
  • Brazílie 43 869
  • Indonésie 42 434
  • USA 35 490
  • Pákistán 30 131
  • Rusko 26 567
  • Thajsko 26 312
  • Česko 583

Zdroj: Světová zdravotnická organizace

Jinými slovy, Ind nemá mnoho důvodů se obávat, že ho pirátská jízda bude bolet. Snížit, nebo zvýšit pokuty? Pod tlakem aktivistických organizací se s nechvalně proslulou reputací rozhodla indická vláda něco udělat.

Postupně vycházely novely pravidel silničního provozu a úředníci slibovali podstatně vyšší tresty za bezohlednou jízdu. Před pár měsíci však došlo ke zvratu. Úřady usoudily, že chudá Indie nemůže v přísnosti trestů napodobovat rozvinutý svět, a navrhli sankce znovu snížit. „V indických podmínkách nelze zavést veškeré zákony o bezpečnosti silničního provozu, které platí ve Spojených státech, Anglii nebo Kanadě,“ citoval místní tisk ministra dopravy Nitina Gadkariho. „Musíme brát v úvahu naše místní podmínky, jako je hustota obyvatel, silniční zácpy, kvalita vozovek a také sociální možnosti našich lidí. Nelze ukládat vysoké pokuty, které pak ničí životy Indů,“ dodal ministr.

Nedávno dokonce indické odbory řidičů dálkové dopravy vyzvaly ministra, aby zrušil povinnou úroveň zkoušek pro získání řidičského průkazu. Pokud se tak nestane, hrozí stávkou.

Pozoruhodná benevolence vůči narušitelům silničního provozu, pomyslí si Evropan. Možná má své opodstatnění, ale kritici namítají, že pak snaha omezit děsivou nehodovost nemá žádný smysl. S rostoucí životní úrovní je koupě vlastního auta v Indii čím dál snazší. Ovšem přesvědčit nové řidiče, že při jejich stylu jízdy jde za volantem o život, je stále stejně nemožné.

České silnice smrti

Podívejte se na mapu, kde se v Česku stává nejvíce smrtelných dopravních nehod. Nejbezpečnější jsou dálnice

Vozidlo čtyřiačtyřicetiletého řidiče skončilo po nehodě v Libavském potoce.

Jízda v opilosti nebo v autě, které je často v dezolátním stavu, je běžné. Sami úředníci navíc přiznávají, že až čtvrtina řidičských průkazů v zemi je pořizována podvodně.

„To, co začalo jako bohulibá snaha přivést na silnice bezpečnost, se pomalu mění ve frašku,“ uvedl v listě Times of India Pijúš Tevári, zakladatel nadace SaveLife, která vyvíjí tlak na zvýšení bezpečnosti na indických silnicích. „Všichni se lobbováním snaží zředit účinnost připravovaného zákona. A odpovědní činitelé tomuto tlaku ustupují. Vládě se podlamují kolena,“ dodal.

Nové silnice, ale...

„Pokud zákon nastaví vysoké pokuty, dává tak prostor pro ovlivňování policistů v terénu a další korupci,“ tvrdil Navín Gupta, generální tajemník Svazu celoindické dopravy. „Otevírá se tak Pandořina skříňka.“ Indie se v posledních letech snaží zkvalitnit silniční infrastrukturu budováním dálnic i do méně rozvinutých oblastí. Co je to však platné, když se investuje velice málo peněz do vzdělávání řidičů a opomíjejí se bezpečnostní prvky v zahraničí běžné. Řada nových silnic nemá například osvětlení a o možnosti rychlého přivolání první pomoci nemluvě.

Indie se v posledních letech rychle rozvíjí. S tím samozřejmě souvisí i nárůst automobilismu. „Pokud nezahodíme všelijaké předsudky a nebudeme se starat v prvé řadě o bezpečnost provozu, přední místo statistik v počtu nehod jen tak neopustíme. Spíše naopak,“ dodává Pijúš Tevári.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

Arcon Personalservice GmbH
Elektrikář do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...