Německá značka patřící do amerického koncernu General Motors totiž už několik měsíců láká do servisů na nestandardní svolávací akci. Vše odhalil belgický novinář Luc Pauwels, kterému na podzim přišla pozvánka do servisu k úpravě vozu na účet Opelu. Když tam se svou naftovou astrou zamířil, vzal si s sebou skrytou kameru a zachytil na ni svůj rozhovor s technikem. Ten mu prozradil, že probíhá svolávací akce na Opel Zafira s turbodieselem 1,6 litru, který vypouští příliš mnoho oxidů dusíku.
Pauwels sehnal další dva majitele naftových zafir, které pozval Opel do servisu. Ještě než tam zamířili, nechal v laboratoři pod dohledem belgických a britských expertů změřit emise obou vozidel. Poté, co autorizovaný servis provedl úpravu (podle odhadů experta vyměnili řídící jednotku systému SCR, což je systém odlučování NOx pomocí roztoku močoviny AdBlue), emisní test zopakoval. Při druhém měření na válcové zkušebně obě auta vykázala mnohem nižší hodnoty emisí, u první zafiry poloviční, u druhé třetinové, ovšem stále vysoko nad platným emisním limitem. Reportáž televize VRT NEWS zde
Dieselgate je ve Francii |
„U servisní akce 15-P-044 se od 2. listopadu 2015 v Německu na 2 316 Opelech Zafira a Insignia s motorem 1,6 nebo 2,0 l diesel z roku výroby 2015 měnila řídící jednotka pro vstřikování močoviny před SCR katalyzátor. Údajně se tím řeší problém selhání funkce a rozsvícení kontrolky,“ popisuje na svém blogu na iDNES.cz expert na měření emisí a autodiagnostiku Libor Fleischhans.
Podle automobilky je třeba potřeba vyloučit možný výpadek systému, který byl při interní zkušební jízdě výrobcem náhodou zjištěn (rozsvícená kontrolka a údajně chybná funkce měření hladiny AdBlue). „To ovšem nevysvětluje, proč má auto před a po svolávací akci rozdílné emise,“ upozorňuje Fleischhans.
Opel a Renault už loni na podzim německá ekologická organizace obvinila z toho, že některé jejich modely (přesněji Renault Espace a právě Opel Zafira) překračují v reálném provozu limity emisí NOx (čtěte tady). Měření provedla na základě aféry dieselgate - speciální příloha zde
Opel vydal prohlášení, která na zjištění belgické stanice VRT News reaguje. Servisní akce prý nemá nic společného se změnou hladiny emisí. Opel prý v roce 2015 nevyhlásil žádnou svolávací akci zaměřenou na vylepšení emisních výsledků a servisní update 15-P-044 měl být schválen Německým spolkovým úřadem pro motorová vozidla (KBA). V Belgii se svolávací akce týká 309 vozů.
Značka stále opakuje, že nepoužívá software, který rozpozná stav, kdy je auto podrobováno emisnímu testu.