Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Reálná spotřeba se tabulkám stále vzdaluje. Výrobci si pomáhají fintami

  13:00
Rozdíl mezi reálnou a udávanou spotřebou je v průměru 42 %. Podle ekologické organizace ICCT „podvádějí“ automobilové koncerny stále více. V roce 2013 byl rozdíl jen 25 %.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

„Ještě před deseti lety se přitom údaje lišily dokonce jen o deset procent,“ píše německý Spiegel. Lidé z výzkumného ústavu ICCT (International Council for Clean Transportation) vycházejí z údajů dalšího nizozemského institutu TNO. Ten neprováděl vlastní měření, ale s „továrními“ údaji porovnal data z webových stránek spritmonitor.de, honestjohn.co.uk a Fiches-Auto.fr, kde svoji spotřebu měří běžní řidiči, a přidal ještě výsledky nezávislých testů německých motoristických časopisů Autobild, Auto Motor und Sport a švýcarského autoklubu TCS.

Dvě třetiny zjištěného rozdílu přitom vycházejí z toho, že výrobci stále více využívají skulinky, které jim otevírají předpisy pro měření emisí (jaké finty výrobci aut používají, čtěte zde). Pro testy lze předem speciálně připravit pneumatiky, plně se také nabije baterie. „Takové věci sice nejsou výslovně zakázány, ale v žádném případě neodrážejí podmínky běžného provozu,“ vysvětluje šéf ICCT pro Evropu Peter Mock. Zbytek rozdílů pak mají na svědomí technologie, jejichž přínos je nejvyšší právě při laboratorním měření. Příkladem je systém vypínání motoru při zastavení vozidla stop-start (u některých aut ovšem tento systém může být zdrojem problémů - čtěte zde).

I když je to nefér, výrobci mají k podobným praktikám dobrý důvod. Musí totiž postupně plnit stále ostřejší a ostřejší limity pro emise CO2, které jsou přímo úměrné naměřené spotřebě. Pokud je nesplní, hrozí jim velké pokuty (více čtěte zde). Ruku v ruce s tím jde rostoucí poptávka po vozech kategorie SUV, ty jsou větší, těžší a mají větší odpor vzduchu než klasické kompaktní vozy. To vše se podepisuje na jejich vyšší spotřebě.

Automobilky údaje z laboratoře navíc obhajují. Jsou podle nich nezbytné pro porovnání aut za stejných podmínek. Skuliny v předpisech, které využívají, nejsou zakázané a hlavně: spotřeba závisí především na řidiči a jeho jízdním stylu.

Podle posledních zjištění německých úřadů však někdy uváděné hodnoty nesouhlasí ani s těmi, které byly zjištěny při opakovaných laboratorních měřeních. Ekologové proto budou určitě ověřovat i hodnoty zjištěné podle nového cyklu stanovení emisí RDE (bude platný od 1. září 2017), který zkoumá emise v podmínkách reálného provozu. Volají také po oficiálním měření spotřeby v běžném provozu na silnici.

Autoři:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...