Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

S revolvery na roboauta a blokování nabíječek. Tak Američané brání pokroku

Na doby první průmyslové revoluce, kdy dělníci rozbíjeli stroje, protože se báli, že jim seberou práci, začínají vzpomínat testovací jezdci autonomních aut v Americe. Dva významné nové trendy v autoprůmyslu, elektromobilita a autonomní řízení, jsou některým proti chuti. Proti robotickému autu jdou s kamením či revolverem.

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo, kterou založil Google. | foto: Waymo

Případ, který se odehrál v říjnu loňského roku v americkém Chandleru nedaleko Phoenixu, není nijak ojedinělý. V pravé poledne zde z parku vyběhl útočník a zamířil přímo ke svému cíli, samořiditelnému vozu značky Waymo, které právě čekalo na zelenou na blízké křižovatce. Podezřelý muž, zhruba dvacetiletý mladík, blíže nespecifikovaným předmětem rozřízl autu jednu z pneumatik a beze stopy zmizel mezi okolními domy.

Podle informací deníku The New York Times šlo o jeden z více než dvaceti útoků, které se odehrály během posledních dvou let v Chandleru, kde Waymo od roku 2017 testuje své vozy. Waymo je projektem samořiditelných aut společnosti Google, který obyvatelé nevítají vždy s otevřenou náručí. Městští úředníci se setkávají se stížnostmi týkajícími se jak bezpečnosti, tak možných ztrát zaměstnání a obyvatelé města často různými způsoby projevují své pochybnosti a obavy související s rozšiřováním projektů umělé inteligence.

Podle policejních záznamů házeli někteří útočníci na vozy Waymo kameny, jiní se pokoušeli vytlačit auta ze silnice. Jedna žena byla spatřena, jak na vozidlo hlasitě křičí, ať okamžitě zmizí z její čtvrti. Další muž zastavil vedle robotického vozu a hrozil zaměstnanci sedícímu uvnitř umělohmotnou tyčí.

Dochází i k nebezpečnějším situacím, jako když útočník hrozil testujícímu řidiči sedícímu za volantem Wayma revolverem. Policistům řekl, že auty bez řidiče „pohrdá“ a upozornil na případ z března loňského roku, kdy autonomní auto společnosti Uber v nedalekém městě Tempe srazilo a usmrtilo ženu na přechodu.

„Jsou přece jiná místa, kde by se tato auta mohla testovat,“ říká v rozhovoru pro deník The New York Times 37letý Erik O‘Polka, který byl v listopadu loňského roku vyšetřován policií za opakované útoky na vozy Waymo. Několikrát se pokusil svým vozem Jeep Wrangler vytlačit Waymo z vozovky, v jednom případě jel přímo proti autonomnímu autu natolik agresivně, že bylo nuceno nouzově zastavit.

Jeho žena Elizabeth dodala, že se manžel „baví tím, když prudce zabrzdí před autonomním autem“. Sama už několikrát jela po silnici tak, aby ji tyto vozy byly nuceny předjet, a přitom na ně hlasitě pokřikovala, aby opustily její čtvrť. Problémy podle nich začaly v okamžiku, kdy jedno z autonomních aut málem srazilo jejich desetiletého syna, který si hrál v nedaleké slepé ulici.

„Zástupci firmy uvádějí, že potřebují testování ve skutečném provozu, já se ovšem v žádném případě netoužím stát chybou v jejich testu,“ uvádí O‘Polka, majitel společnosti poskytující informační technologie malým podnikatelům. „Nikdo se nás neptal, zda chceme být součástí jejich beta testování,“ dodává jeho žena, která s ním ve firmě spolupracuje.

Podle informací místního deníku The Arizona Republic bylo v Chandleru dosud oznámeno 21 útoků na vozy Waymo. Někteří analytici očekávají rozšíření tohoto jevu, především v souvislosti s čím dál intenzivnějšími diskuzemi na téma autonomních aut. V americké společnosti se šíří obavy, že by autonomní auta mohla připravit mnohé řidiče o zaměstnání, ale i z toho, že by auta bez řidičů převzala kontrolu nad mobilitou.

„Lidé se právem obávají,“ říká Douglas Rushkoff, mediální teoretik z univerzity v New Yorku a autor knihy „Házení kamení na vozy Google“. „Rozšiřuje se názor, že velké korporace, které pracují na zdokonalování technologií aut bez řidičů, nemají na srdci náš nejlepší zájem,“ dodává Rushkoff. „Vždyť jen pomyslete na lidi, kteří sedí uvnitř těch vozů a předávají své vědomosti umělé inteligenci, která je v brzké době nahradí.“

„Nouzoví řidiči“, kteří zatím jezdí ve vozech Waymo a stali se již oběťmi nesčetných útoků, policistům v Chandleru řekli, že jejich firma nehodlá podávat na útočníky trestní oznámení. Policejní úředníci k tomu uvedli, že Waymo nechce poskytovat videozáznamy útoků pro účely vyšetřování.

William Johnson z chandlerské policie popsal, že v červnu loňského roku viděl Chrysler PT Cruiser, jak schválně vybočuje z jízdního pruhu, aby tím zmátl za ním jedoucí vozidlo Wayma. Manažer společnosti předložil Johnsonovi záznam události, nicméně nepředal ho k bližšímu prozkoumání. Podle Johnsona manažer oznámil, že jeho společnost nechce, aby se policie případem důkladněji zabývala. Zdůraznil, že není žádoucí, aby bylo testování v Chandleru z jakéhokoli důvodu přerušeno.

Mluvčí Wayma Alexis Georgesonová uvedla, že se útoky týkají pouze malého procenta z celkových 25 tisíc mil, které vozy její firmy po státu Arizona denně najedou. „Bezpečnost našich řidičů, pasažérů i veřejnosti je naší absolutní prioritou,“ uvedla. „Za poslední dva roky se setkáváme s pozitivním ohlasem od obyvatel Arizony, kteří nový vývoj vítají a věří, že nová technologie zajistí větší bezpečnost na našich silnicích.“

Mluvčí dále uvedla, že společnost bere vážně bezpečnost svých „nouzových řidičů“ a odmítá tvrzení, že se Waymo snaží vyhnout negativní publicitě tím, že zametá veškeré útoky na její auta pod koberec: „Evidujeme informace o útocích, které by mohly představovat riziko či nebezpečí, a v případech útoků či vandalismu poskytujeme úřadům potřebné fotografie a videozáznamy.“

Úřady v Chandleru a v celé Arizoně zůstávají vůči testování vozů Waymo a dalších autonomních aut otevřené. Rob Antoniak, provozní ředitel společnosti Valley Metro, která dohlíží na systém městské hromadné dopravy ve Phoenixu, na Twitteru uvedl, že Arizona nadále vítá autonomní auta s otevřenou náručí. „Nesmíme dopustit, aby kriminální útoky jednotlivců zmařily vývoj dopravy budoucnosti,“ uvedl Antoniak.

Útoky na autonomní auta však nepředstavují jediný způsob, jakým Američané brání pokroku. V zemi, kde rok od roku přibývá fanoušků elektromobilů, stejným tempem narůstá i počet jejich odpůrců. Nezřídka se tak stává, že dochází ke konfliktům mezi uživateli elektromobilů a vozů se spalovacími motory. 

V poslední době přibývá případů, kdy majitelé velkých pick-upů blokují parkovací místa u dobíjecích stanic a tím majitelům elektromobilů Tesla znemožňují dobití jejich vozu. Pro fenomén blokování nabíjecích míst už se objevil speciální výraz „icing“, který vychází ze zkratky ICE (Internal Combustion Engine, tedy spalovací motor) a vyjadřuje zablokování nabíječky vozem se spalovacím motorem.

O důvodech, proč budí značka Tesla mezi Američany takový odpor, se v médiích pouze spekuluje. Jde přece o americkou značku, která vytváří pracovní místa. Mnozí občané však nesympatizují s vládní finanční podporou elektromobility a především značky Tesla a snaží se dát svůj názor nejrůznějšími způsoby najevo. 

Třeba blokováním dobíjecích stanic. Policie nebo zaměstnanci supermarketů, na jejichž parkovištích rychlonabíječky Tesly jsou, už řešili několik incidentů, při nichž řidiči amerických mastodontů prolévajících si hrdlo benzinem slovně napadali „teslisty“ a nadávali jim.

Takto si se zablokovanou nabíjecí stanicí poradil řidič Tesly X:

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Čínská automobilka BYD dobývá Evropu. Díky ceně ovládla rakouský tendr

Poprvé byl čínský vůz korunován evropskými novináři. Pro porotu Autobest se...

Čínské automobilky se na evropském trhu teprve začínají výrazněji prosazovat. Před pár dny se ale...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...