Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Apple vyvíjí auto v tajné laboratoři v Berlíně. Vyrábět se má v Rakousku

  12:00aktualizováno  12:00
Apple spouští v Berlíně tajnou laboratoř, vyvíjí elektrické auto. Po ukončení jednání s BMW a Daimlerem našla podle nejnovějších zpráv partnera v kanadsko-rakouské firmě Magna Steyr.

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho | foto: Matias Papalini

Apple zatím nikdy oficiálně nepotvrdil, že pracuje na automobilu, ale má už dokonce zaregistrované domény, které s automobilovou tématikou jasně souvisejí (čtěte zde). Americká společnost se podle informací německého tisku rozhodla do vývoje auta pustit naplno. V srdci Berlína proto měla založit tajné vývojové centrum, kam láká ke spolupráci německé odborníky.

Podle Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) Apple už delší dobu hledá v inzerátech inženýry a informatiky se zaměřením na automobilový průmysl. Celkem má do tajného centra přijít patnáct až dvacet odborníků z Německa, přičemž to mají být „mladí lidé s progresivním myšlením“.

Agentura Reuters už dříve oznámila, že Apple přilákal pro projekt elektrického auta, kterému říká Titan, Jamieho Carlsona a Chrise Porritta z Tesly, Megan McClainovou z Volkswagenu, Vinaye Palkkoda z Carnegie-Mellonovy univerzity v Pittsburghu a Paula Furgala ze švýcarského Federálního technologického institutu v Curychu. Všichni se dříve zabývali vývojem samořiditelných aut.

Elektromobil od Applu, kterému se přezdívá iCar, by měl na trh dorazit v roce 2019 nebo 2020. Auto by mělo spadat spíše do kategorie malých vozů a podle FAZ se uvažuje i o zapojení do modelu carsharingu, tedy sdílení jednoho auta více lidmi. Při uvedení na trh by nemělo být auto schopné jezdit bez řidiče, to má přinést až další vývoj.

Dosud se spekulovalo, že Apple pro stavbu svého automobilu přizve některou zavedenou značku. Nejvíce se mluvilo o Daimleru a BMW. Nejhlubší spekulace mluvily o tom, že „Appleauto“ vyjde z městského elektromobilu BMW i3. Nakonec má být všechno jinak hlavně proto, že Apple chce, aby jeho automobil byl telematicky integrován do on-line služeb iCloudu, zatímco potenciální partneři by podle všeho trvali na méně rozsáhlé digitalizaci vozu z důvodu ochrany osobních dat majitele. Jednání s BMW proto skončila už loni, ukončení jednání s Daimlerem je prý čerstvější.

Výrobu tak má podle nejnovějších zpráv zajišťovat rakouská společnost Magna Steyr, která patří rakousko-kanadskému miliardáři Franku Stronachovi. Magna dosud vyrábí pro BMW automobily Mini řady Countryman a Paceman, ale to má letos skončit a výroba se přesune do Oxfordu, kde se vyrábějí ostatní modely značky Mini, a do Nizozemska.

Magna se chlubí velkou flexibilitou své fabriky ve Štýrském Hradci. Továrna s velkým podílem ruční práce se specializuje hlavně na modely vyráběné v menších sériích. Velmi známá je spolupráce s americkou automobilkou Chrysler, vyráběla pro ni evropské verze Chryslerů Voyager nebo Jeepů Grand Cherokee. Vyrábí také třeba pro Mercedes (offroad třídy G) nebo Peugeot. Firma disponuje velkým vývojovým centrem, pro francouzskou automobilku tak z velké části vyvinula sériové provedení sportovního kupé RCZ. Magna je také renomovaným dodavatelem komponent, například mezinápravové spojky pro modely s pohonem všech kol dodává mimo jiné pro Kiu, Fiat, BMW nebo Mercedes.

Jednu továrnu na komponenty má Magna Steyer také v Českých Velenicích.

Frank Stronach se proslavil před sedmi lety, kdy byl vážným kandidátem na převzetí tehdy krachující automobilky Chrysler. Kroužil také okolo Opelu.

Při přesunu prací na autě Applu do Evropy zavětřil příležitost také jeden z nejslavnějších autodesignérů všech dob Giorgetto Giugiaro. Pro italský deník La Repubblica prohlásil: „Oficiálně kandiduji na to ho navrhnout.“

„Udělat Apple Car chce odvahu,“ dodal, a ta mu rozhodně nechybí. Teď je navíc na volné noze, loni za sebou práskl dveřmi u Volkswagenu.



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Čech pečuje o vůz mistra světa rallye. Ogierovi radí a nastavuje mu auto

V rallye týmu pětinásobného mistra světa Sébastiena Ogiera pracuje jako „car...

Leze po skalách, má rád fotbal a když má chvilku, tak doma, kousek od Kyjova, pomáhá na vinohradu a ve sklípku....

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Najdete na iDNES.cz