Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EU nechce mrtvé na silnicích. Nařídí další bezpečnostní výbavu aut

aktualizováno 
Evropská unie si dala za cíl snížit počet mrtvých z automobilových nehod do roku 2050 na nulu. Prvním konkrétním opatřením je představení 12 bezpečnostních prvků, kterými mají být vybaveny všechna nová auta od roku 2021. Do automobilů se tak může povinně dostat například obdoba černé skříňky či detektor alkoholu.

Couvací kamera je od května letošního roku povinnou výbavou nových aut v USA, v EU by to mohlo být brzy podobné. | foto: Lexus

V EU v současnosti umírá při automobilových nehodách 26 000 lidí ročně. Oproti roku 2010 je to sice pokles zhruba o 20 procent, ale od roku 2013 už není znát žádné výraznější zlepšení. EU si proto dalo cíl snížit tento počet do roku 2030 na polovinu a do roku 2050 na nulu. 

Prvním krokem by mělo být zavedení 12 povinných prvků výbavy od roku 2021. V současnosti jsou standardem jen některých modelů, u většiny ostatních jsou součástí příplatkové výbavy. Konkrétně jde o:

  • Pokročilý systém nouzového brzdění
  • Systém měření alkoholu v dechu s funkcí blokování nastartování vozidla
  • Detekce únavy
  • Systémy prevence rozptylování pozornosti (například hlasové ovládání telefonu, rádia apod.)
  • „Černá skříňka“ – záznamové zařízení o nehodě
  • Signalizace nouzového zastavení
  • Zlepšená ochrana cestujících při čelním nárazu a vylepšení konstrukce bezpečnostních pásů
  • Rozšíření zóny ochrany pro hlavy chodců nebo cyklistů na přídi vozu
  • Inteligentní asistent rychlosti
  • Systém udržování v jízdním pruhu
  • Systém ochrany u bočního nárazu
  • Couvací kamera nebo asistent parkování

Některé z výše uvedených věcí už nyní pomáhají vozům získat maximální ocenění v crash testech společnosti Euro NCAP – jde například o systémy udržování v jízdním pruhu nebo nouzového brzdění. 

Analýza dechu řidiče

Naopak jedním z nejkontroverznějších návrhů je systém inteligentního asistenta rychlosti. Jde o systém, který reguluje maximální rychlost vozu podle platného omezení v daném úseku. Na jedné straně to mnozí budou brát jako příliš velký zásah do řízení, pokud by však šel systém jako všechny ostatní vypnout, ztratilo by jeho zavedení smysl.

Další dvě opatření mají inspiraci v USA. Couvací kamera je tam od letošního května povinnou výbavou. Probíhá zde také intenzivní diskuse o zavedení systémů, které analyzují řidičův dech. Pokud před jízdou pil alkohol, auto se vůbec nenastartuje. V některých zemích dnes toto zařízení musí mít v autě řidiči, kteří byli přistiženi při řízení pod vlivem alkoholu, nabízejí ho také někteří výrobci nákladních vozidel.

Dnes musí být v Evropě nově prodávané vozy vybaveny například systémy ABS a ESP či kontrolou tlaku v pneumatikách. Letos mezi takové povinné prvky přibyl systém nouzového volání pomoci E-Call.

Autoři:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Unikátní Mini se na iDNES.cz vydražilo za 850 tisíc korun

Mini pomalované Lucou Stradivarim

Aukce o unikátní Mini Cooper upravený designérem Lucou Stradivarim na iDNES.cz skončila velmi úspěšně. Vyvolávací...

Najdete na iDNES.cz