Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EU nechce mrtvé na silnicích. Nařídí další bezpečnostní výbavu aut

aktualizováno 
Evropská unie si dala za cíl snížit počet mrtvých z automobilových nehod do roku 2050 na nulu. Prvním konkrétním opatřením je představení 12 bezpečnostních prvků, kterými mají být vybaveny všechna nová auta od roku 2021. Do automobilů se tak může povinně dostat například obdoba černé skříňky či detektor alkoholu.

Couvací kamera je od května letošního roku povinnou výbavou nových aut v USA, v EU by to mohlo být brzy podobné. | foto: Lexus

V EU v současnosti umírá při automobilových nehodách 26 000 lidí ročně. Oproti roku 2010 je to sice pokles zhruba o 20 procent, ale od roku 2013 už není znát žádné výraznější zlepšení. EU si proto dalo cíl snížit tento počet do roku 2030 na polovinu a do roku 2050 na nulu. 

Prvním krokem by mělo být zavedení 12 povinných prvků výbavy od roku 2021. V současnosti jsou standardem jen některých modelů, u většiny ostatních jsou součástí příplatkové výbavy. Konkrétně jde o:

  • Pokročilý systém nouzového brzdění
  • Systém měření alkoholu v dechu s funkcí blokování nastartování vozidla
  • Detekce únavy
  • Systémy prevence rozptylování pozornosti (například hlasové ovládání telefonu, rádia apod.)
  • „Černá skříňka“ – záznamové zařízení o nehodě
  • Signalizace nouzového zastavení
  • Zlepšená ochrana cestujících při čelním nárazu a vylepšení konstrukce bezpečnostních pásů
  • Rozšíření zóny ochrany pro hlavy chodců nebo cyklistů na přídi vozu
  • Inteligentní asistent rychlosti
  • Systém udržování v jízdním pruhu
  • Systém ochrany u bočního nárazu
  • Couvací kamera nebo asistent parkování

Některé z výše uvedených věcí už nyní pomáhají vozům získat maximální ocenění v crash testech společnosti Euro NCAP – jde například o systémy udržování v jízdním pruhu nebo nouzového brzdění. 

Analýza dechu řidiče

Naopak jedním z nejkontroverznějších návrhů je systém inteligentního asistenta rychlosti. Jde o systém, který reguluje maximální rychlost vozu podle platného omezení v daném úseku. Na jedné straně to mnozí budou brát jako příliš velký zásah do řízení, pokud by však šel systém jako všechny ostatní vypnout, ztratilo by jeho zavedení smysl.

Další dvě opatření mají inspiraci v USA. Couvací kamera je tam od letošního května povinnou výbavou. Probíhá zde také intenzivní diskuse o zavedení systémů, které analyzují řidičův dech. Pokud před jízdou pil alkohol, auto se vůbec nenastartuje. V některých zemích dnes toto zařízení musí mít v autě řidiči, kteří byli přistiženi při řízení pod vlivem alkoholu, nabízejí ho také někteří výrobci nákladních vozidel.

Dnes musí být v Evropě nově prodávané vozy vybaveny například systémy ABS a ESP či kontrolou tlaku v pneumatikách. Letos mezi takové povinné prvky přibyl systém nouzového volání pomoci E-Call.

Autoři:


Nejčtenější



Další z rubriky

Nadýcháte po nealko pivu? Žádejte o odklad testu, radí slovenská policie

Ilustrační snímek

Řidiči nemusejí krátce po použití ústní vody či vypití jedné ze značek nealkoholického piva obstát v dechové zkoušce,...

VIDEO: Sací bagr pomáhal vyprostit dělníky v Praze, vyluxuje i cihly

Sací bagr

V domě v Mikulandské ulici v centru Prahy, v němž spadlý strop v úterý dopoledne zavalil dělníky, nasadili hasiči při...

Další vyhánění dieselů v Německu, nechce je automobilový Stuttgart

Ilustrační snímek

Řidičům starších vozidel tankujících naftu se uzavírá další město. Poté, co jim Hamburk zakázal jízdu do dvou ulic, se...

Volkswagen Passat 1.8 TSI 2009...
Volkswagen Passat 1.8 TSI 2009...

r.v. 2009, naj. 137 729 km, benzín
160 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz