EU nechce mrtvé na silnicích. Nařídí další bezpečnostní výbavu aut

aktualizováno 
Evropská unie si dala za cíl snížit počet mrtvých z automobilových nehod do roku 2050 na nulu. Prvním konkrétním opatřením je představení 12 bezpečnostních prvků, kterými mají být vybaveny všechna nová auta od roku 2021. Do automobilů se tak může povinně dostat například obdoba černé skříňky či detektor alkoholu.

Couvací kamera je od května letošního roku povinnou výbavou nových aut v USA, v EU by to mohlo být brzy podobné. | foto: Lexus

V EU v současnosti umírá při automobilových nehodách 26 000 lidí ročně. Oproti roku 2010 je to sice pokles zhruba o 20 procent, ale od roku 2013 už není znát žádné výraznější zlepšení. EU si proto dalo cíl snížit tento počet do roku 2030 na polovinu a do roku 2050 na nulu. 

Prvním krokem by mělo být zavedení 12 povinných prvků výbavy od roku 2021. V současnosti jsou standardem jen některých modelů, u většiny ostatních jsou součástí příplatkové výbavy. Konkrétně jde o:

  • Pokročilý systém nouzového brzdění
  • Systém měření alkoholu v dechu s funkcí blokování nastartování vozidla
  • Detekce únavy
  • Systémy prevence rozptylování pozornosti (například hlasové ovládání telefonu, rádia apod.)
  • „Černá skříňka“ – záznamové zařízení o nehodě
  • Signalizace nouzového zastavení
  • Zlepšená ochrana cestujících při čelním nárazu a vylepšení konstrukce bezpečnostních pásů
  • Rozšíření zóny ochrany pro hlavy chodců nebo cyklistů na přídi vozu
  • Inteligentní asistent rychlosti
  • Systém udržování v jízdním pruhu
  • Systém ochrany u bočního nárazu
  • Couvací kamera nebo asistent parkování

Některé z výše uvedených věcí už nyní pomáhají vozům získat maximální ocenění v crash testech společnosti Euro NCAP – jde například o systémy udržování v jízdním pruhu nebo nouzového brzdění. 

Analýza dechu řidiče

Naopak jedním z nejkontroverznějších návrhů je systém inteligentního asistenta rychlosti. Jde o systém, který reguluje maximální rychlost vozu podle platného omezení v daném úseku. Na jedné straně to mnozí budou brát jako příliš velký zásah do řízení, pokud by však šel systém jako všechny ostatní vypnout, ztratilo by jeho zavedení smysl.

Další dvě opatření mají inspiraci v USA. Couvací kamera je tam od letošního května povinnou výbavou. Probíhá zde také intenzivní diskuse o zavedení systémů, které analyzují řidičův dech. Pokud před jízdou pil alkohol, auto se vůbec nenastartuje. V některých zemích dnes toto zařízení musí mít v autě řidiči, kteří byli přistiženi při řízení pod vlivem alkoholu, nabízejí ho také někteří výrobci nákladních vozidel.

Dnes musí být v Evropě nově prodávané vozy vybaveny například systémy ABS a ESP či kontrolou tlaku v pneumatikách. Letos mezi takové povinné prvky přibyl systém nouzového volání pomoci E-Call.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Čeští borci se chystají na Dakar. Macháček nechce do písku a zůstává doma

Macíkův závodní kamion Franta

Už 6. ledna odstartuje v Peru 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar. Čeští závodníci představují nové stroje a...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...
Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...

r.v. 2016, naj. 210 km, benzín, 1. majitel
6 460 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz