Auta českých prezidentů: Pancéřovaná Škoda VOS, čajka, renault, mercedes...

  13:36aktualizováno  2. dubna 22:58
Na Pražském hradě se za necelých devět desítek let vystřídala v roli služebních vozů pro prezidenty řada automobilů domácích i zahraničních značek, od Laurina a Klementa přes Pragu, Mercedes-Benz, Tatru, GAZ, BMW až po Škodu.
Václav Klaus si prohlíží Škodu Superb

Václav Klaus si prohlíží Škodu Superb - Prezident Václav Klaus si v nové prezidentské limuzíně vyzkoušel i místo řidiče. (18. prosince 2003) | foto: Václav PancerMF DNES

První československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk krátce po vzniku republiky jezdil ve faetonu Laurin a Klement, který v květnu 1919 nahradil čtyřválcový otevřený vůz Praga Grand.

Od roku 1926 Masaryk využíval šestiválcovou limuzínu Škoda Hispano-Suiza, vyráběnou plzeňskými Škodovými závody ve francouzské licenci. Šlo o první vyrobený vůz ze stokusové série s uzavřenou zakázkovou karoserií od firmy Brožík. Prezidentská kancelář za něj tenkrát zaplatila 280 000 korun.

O devět let později autopark hlavy státu doplnila mohutná dvanáctiválcová Tatra 80. Tu později používal i Edvard Beneš, jemuž následně sloužila i pancéřovaná Praga Golden a Tatra 70 A. Oběma automobily jezdil za protektorátu prezident Emil Hácha.

Cizinci přicházejí
Ke slovu přišly i zahraniční vozy. V roce 1942 dostal Hácha od Adolfa Hitlera pancéřovaný MercedesBenz 770, který po druhé světové válce získal díky vysokomýtské Karose, jež vznikla z někdejší karosárny Sodomka, zcela novou podobu.

Po návratu Edvarda Beneše z britského exilu přibyly do prezidentských garáží dva modely Daimler. Vozem této značky později jezdil i Klement Gottwald, ale za nějaký čas ho nahradil ruským ZIS 110 a pancéřovaným speciálem Škoda VOS.  

Tento reprezentativní automobil, jehož zkratka znamenala vládní osobní speciál, se vyráběl v letech 1948 až 1953, a to ve dvou stupních pancéřování. Proti plánované stokusové sérii nakonec vzniklo jen několik exemplářů, z nichž jeden je nyní možné vidět i v mladoboleslavském Škoda Automuzeu.

Pancíř i spotřeba
Při výrobě speciálu VOS spolupracovala automobilka Škoda s Karosou, která pro tento vůz dodávala karoserie, pohon zadních kol obstarával řadový zážehový šestiválec Praga. Ten při objemu 3,2 litru disponoval největším výkonem 110 kW.

Až šestimístný automobil o pohotovostní hmotnosti podle stupně pancéřování od 3535 do 4440 kg dosahoval nejvyšší rychlosti 100, popřípadě 115 km/h. Vysoké spotřebě benzinu (průměrně 29 litrů na 100 kilometrů) odpovídá stopadesátilitrová palivová nádrž.

Základem mohutného vozu, dlouhého 5,7 metru, je skříň z pancéřovaných plechů o tloušťce 5 milimetrů na podlaze a bocích a 3 milimetry na stropě. Vnější skla jsou bezpečnostní, neprůstřelná, lepená z několika vrstev o celkové tloušťce 4 centimetry. Luxusní vybavení vládního speciálu s koženým čalouněním sedadel doplňovalo rádio a vysílačka.

Kromě Gottwalda ve Škodě VOS později jezdil i Antonín Zápotocký. Po kremelském vzoru následovaly ruský GAZ 12-ZIM a ZIL 111 (Zápotocký a Novotný). Za doby Ludvíka Svobody byl na Pražském hradě autem číslo jedna GAZ M13-Čajka, zatímco za jeho nástupce Gustáva Husáka byly využívány modernější limuzíny ZIL 114 a 115. Doplňovaly je domácí Tatry 603 a 613.

Dobří řidiči, kteří neřídí

Maják
Zatímco Mirek Topolánek občas usedá do závodního vozu, Jiří Paroubek se své mluvčí ptá, v jakém audi to vlastně jezdí ...VÍCE

 

Od renaultu po audi
Po změně režimu v roce 1989 nastala i velká obměna vozového parku Pražského hradu. Po svém zvolení prezidentem republiky jezdil Václav Havel krátce v Renaultu 21, který dostal darem od portugalského prezidenta Soarese. V roce 1990 ho nahradilo BMW 735i, o rok později BMW 750i, roku 1992 následoval Mercedes-Benz 600 SE.

Renault 21


Václav Klaus si po zvolení prezidentem jako oficiální auto vybral Škodu Superb V6 2,8 ve výbavě Elegance s odůvodněním, že český politik má jezdit českým autem. Více ho však je vidět v Audi A8, které používá i premiér a někteří ministři.

Prezidentský superb v černé metalíze a s černým koženým čalouněním pohání motor 2.8 V6 s výkonem 142 kW a pětistupňovou samočinnou převodovkou.

***

V čem se liší automobily prezidenta USA a České republiky? Přinášíme srovnání dostupných údajů o služebních autech George W. Bushe a Václava Klause: 

 

Cadillac DTS Presidential Limousine

Škoda Superb
V6 2,8 Elegance

Délka (m)

6,3

4,8

Hmotnost (kg)

cca 6300

cca 1650

Počet míst

2+6

5

Nejvyšší rychlost

120 km/h

232 km/h

Cena (Kč)

cca 69 000 000

cca 1 300 000

Vnitřní čalounění

Modrá kůže

Černá kůže

Speciální výbava

Titano-keramické pancéřování

Pravděpodobně bez 
pancéřování

 

Neprůstřelná skla

Pracovní stolek

 

Ochrana před útokem
otravnými plyny

Vysílačka, maják se sirénou

 

Pneumatiky schopné jízdy po průstřelu a proražení

Sedadlo spolujezdce 
s výklopnou opěrou Footboard

 

Možnost řízení vozu přes satelit

Ovládání rádia ze zadního sedadla

 

Systém nočního vidění

Přídavné světlo nad
zadními sedadly

Čtěte také: Prezident Bush jezdí na dálkové ovládání ...ZDE

MF DNES, Vladimír Löbl (autor je redaktorem
časopisu
, z něhož byl materiál
převzat a upraven), upravil hm

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Další z rubriky

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

VIDEO: Malíř žaluje Škodovku kvůli designu SUV

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Ve sporu mezi malířem a designérem Vladem Vovkaničem a společností Škoda Auto ohledně autorských práv na design modelů...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Najdete na iDNES.cz