NÁZOR: Žijeme si nad poměry, Češi jezdí v autech, na která nemají

Koupit ojeté Volvo XC60 za čtvrtmilion je lákavé. Hogo fogo kočár je dnes v kurzu, sní o něm maminky na mateřské i pánové v letech. Je však třeba střízlivě hodnotit vlastní možnosti. Realitu odhalí první závada nebo potřeba přezout na zimní gumy, to vyjde klidně na 20 tisíc.

Kombíková fabia musí v Česku uhrát roli rodinného auta. Tak to je a ještě dlouho bude. Je to volba na základě racionálního zhodnocení finančních možností. | foto: Škoda

Ekonomika České republiky roste, nezaměstnanost je rekordně nízká, průměrná i reálná mzda se zvyšují již několikátý kvartál v řadě a kontinuálně rostou také vykazované registrace nových vozů. Jedním slovem: konjunktura. Na druhou stranu udávaný průměrný věk vozového parku letos překročil 15 let. Žijeme si tedy v průměru nad poměry, nebo jsme průměrně spíše realisté? Nebo je průměrná kombinace průměrů statistik značně nadprůměrný čaroděj?

Průměrná hrubá měsíční nominální mzda na přepočtené počty zaměstnanců v národním hospodářství byla za první pololetí letoška 28 623 Kč (cca 22 tisíc  čistého) uvádí Český statistický úřad. Poněkud více vypovídající medián mezd je asi 25 tisíc korun hrubého  (cca 19 000,- čistého), ale ten v průměru nikoho nezajímá, tudíž ho pomineme.

Hospodářství a životní úroveň Čechů dle všech dostupných statistik rostou, udávaná inflace je naopak minimální. V porovnání s dlouhou řadou předchozích let bychom se tedy měli mít zdaleka nejlépe. Slovo konjunktura sice ještě není součástí každodenního slovníku, ale již čeká za dveřmi na svoji příležitost.

Hospodářská konjunktura v minulosti zplodila mimo jiné také pověstné „auto za tři platy“. Zdroje se různí, nejpravděpodobnější ovšem je, že teorie říkající, že racionální prostředek individuální mobility by měl stát tři hrubé platy, vznikla na přelomu padesátých a šedesátých let v USA. V době poválečné konjunktury, té dost možná historicky nejsilnější.

Tato teorie říká, že racionální náklady na pořízení auta by měly odpovídat třem hrubým mzdám jednotlivce. Že přesně to je prý suma, která odpovídá ceně individuální mobility. Má to něco do sebe. U auta za tři platy nemusíte řešit například havarijní pojistku. V poměru k příjmu je tak relativně levné, že když jej rozbijete, sice to finančně zabolí, ale přebolí. Totéž v případě závažné poruchy, krádeže, vandalismu. Auto za tři platy není statusový symbol, redukuje svoji pozici na prostředek přepravy z A do B za cenu, kterou lze bez finančního rizika a dalších starostí využívat.

Máme na to?

Bavíme-li se o mzdách, pak tedy o zaměstnancích a návazně tzv. retailovém segmentu zákazníků. Že pohled na frekventované silnice a ulice větších měst notně vylepšují „služebáky“ a daňově optimalizační „auta na firmu“, je nesporný fakt. Ve statistikách tak mají tři čtvrtiny (přesně 74 procent) nově registrovaných vozů v kolonce „provozovatel“ napsáno: firemní. Často to jsou auta, která dostanou zaměstnanci k dispozici namísto části platu.

Platit zaměstnancům „v naturáliích“ v podobě auta volně k domácímu použití, je pro firmu prostě výhodnější. To že váš soused parkuje před domem služební octavii rozhodně neznamená, že na ní má. Kdyby si měl kupovat auto podle svého platu, bylo by to pravděpodobně s odřenýma ušima na rapida, ale spíš na fabii. To jsou kategorie aut „české reality“.

Za prvních deset měsíců letošního roku se podle oficiálních statistik v ČR prodalo téměř 230 tisíc nových aut. Je ovšem otázka, kolik jich reálně vyjelo na české silnice. Díky různým množstevním slevám, komplikovanému systému bonusů pro dealery, kurzovým rozdílům a odlišným cenovým hladinám v zemích Evropy je Česko rájem pro překupníky nových aut, v rámci takzvaných „reexportů“ putují za hranice desetitisíce nových aut. Ti nejodvážnější experti na automobilový trh odhadují, že je to až 40 procent. Tolik nových aut by bylo vidět, jenže reálně spíš kvete obchod s ojetinami.

Co si tedy reálně může dovolit ta zhruba čtvrtina statisticky průměrných Čechů, která si letos koupila nové auto?

Letmým pohledem do ceníků nových vozů dostupných na domácím trhu vychází najevo, že nové auto za tři průměrné platy jednotlivce neexistuje. Ani vzdáleně, ani to nejmenší, ani s tím nejmenším motorem a úplně bez výbavy. Pakliže ovšem náhodou nejste pracovník řízení letového (ŘLP) provozu, což je zaměstnání s dlouhodobě statisticky nejvyšší průměrnou mzdou. To si pak můžete za tři hrubé platy dovolit i Octavii 1.6 TDI a ještě vám zbude na pár příplatkových prvků.

Statisticky průměrný advokát, v lidové slovesnosti etalon dobře placeného zaměstnance, si za své tři hrubé platy skoro může dovolit nejlevnější Dacii Logan. Tu se čtyřmi koly, čtyřmi airbagy, posilovačem řízení a litrovým motorem, ale bez klimatizace, centrálu, výškově nastavitelného volantu, sedačky i pásů a s nelakovanými nárazníky.

Průměrný pekař, truhlář nebo zahradník (cca 15 000 Kč hrubého), toužící po voze za tři platy, může na úžasné propagační materiály automobilek na křídovém papíře plné krásných lidí toliko hledět. Fakticky musí pohledat třeba ve facebookové skupince „Bezva káry do 10 000“. Mohl by se zaradovat, že zde vlastně nakoupí za hrubé platy dva, nicméně zbylý peníz si pravděpodobně vyžádá stát na tzv. ekodaň, evidenční kontrolu, přihlášení, STK a dálniční známku. Zbyde ale na půl nádrže paliva na cestu domů a možná i na nějakou tu lahev k zapití (v tom jsme statisticky nejlepší na světě) žalu, až se zakoupený vrak definitivně rozloží na prvočinitele. Což v průměru nebude trvat moc dlouho.

Závěr první: Lze s průměrnou mírou jistoty tvrdit, že zhruba 26 % průměrné populace si žije nad poměry a ekonomicky uvažuje nadprůměrně nerealisticky. Nadto je dlouhodobě nejprodávanějším vozem Škoda Octavia a průměrný český zaměstnanec rozhodně není řídící letového provozu. Všechno to souvisí s náklady nejen na nákup, ale i na provoz takového auta, to je ten příklad s přezutím luxusního volva ze začátku článku. Ti uvědomělejší si to propočítávají (více zde).

Na co máme?

Obvyklé racionalizované požadavky na rodinné auto by mohly v „republikové průměru“, vypadat zhruba následovně. Solidní prostor pro čtyři lidi a zavazadla, klimatizace, nějaké ty airbagy, elektrická okna, rádio... rozumné servisní náklady i spolehlivost a to vše korunováno především svatým grálem českých rodin: nízkou spotřebou. To, že moderní diesel dokáže dlouhodobě udržovat při životě jen opravdový boháč nebo firma, která drahý servis v rámci operativního leasingu „přehodí“ na výrobce, nebo někoho, kdo takové auto koupí jako ojeté, už nikdo vidět nechce (více zde).

Za tři průměrné platy tedy v rámci zadaných parametrů skončíte nejspíše v cca 10 až 15 let starém dieselovém kombi či kompaktním MPV. S reálným nájezdem patrně lehce přes 200 000 km, jakkoli jsou vozy deklarovány příkladně jako „sotva zajeté po dědovi ze Švýcarska“, fakticky se auto dle zadaných požadavků s nájezdem pod 150 000 km blíží četností výskytu himalájského Yettiho. Všichni o něm slyšeli, ale nikdo ho neviděl.

Avšak vzato kolem a kolem, může takové auto být, při pečlivém výběru, solidní a důstojné. Tříplatový vůz se však patrně bude pyšnit emisní normou EU 3 nebo 4. Tedy zatím. Konkrétně do chvíle, než se místně příslušné autority, navzdory aktuálním studiím o reálném „přínosu“, rozhodnou zakázat plechovým stařešinám vjezd do města (obvykle se mluví právě o EU4 jako limitu). Pak „auto za tři platy“ dost možná přestane existovat.

Množina prodávaných provozuschopných dieselů EU5 s plně funkčním filtrem pevných částic, common-railem i vysokotlakým čerpadlem a „tříplatovou“ cenou do 75 000 Kč (výměna jmenovaných dílů vyjde v opravdu nejlevnějším případě na stejné peníze) se svojí zaplněností blíží obsazenosti poslední noční linky tramvaje (dvě ušmudlaná a zapáchající individua pochybného původu a jinak nic).

Budeme-li uvažovat průměrný roční plat rodiny s dvěma ekonomicky aktivními dospělými, pak se po odečtení odvodů pohybujeme kolem půlmilionové částky čistého výdělku, ovšem bez podružných nákladů jako bydlení, potraviny či kroužky pro děti. V Jenči (sídlo ŘLP) je nové kompaktní dieselové kombi racionální volbou. Pro statisticky průměrného Čecha nikoli.

Závěr druhý: Průměrný Čech jezdí v průměrně 15 let starém autě, které průměrnou cenou zhruba odpovídá třem platům. Průměrný Čech je tedy statisticky nadprůměrně racionální.

Závěr závěrečný: Nejen Češi, ale celá „západní“ civilizace si žije do různé míry nad poměry. A když na to nemáme, tak si půjčíme, aby bylo líp. Mimochodem, už jste si letos půjčili na vánoční dárky? A na zimní dovolenou? Ne? To budete asi jeden z těch zpátečnicky uvažujících jedinců, co kazí republikový průměr stáří vozového parku. Z těch, co brzdí roztočená kola ekonomiky nedostatečnou ochotou žít na dluh, konzumovat a občas si třeba i dovolí něco vlastníma rukama opravit, než by to vyhodili. A dost možná i z těch, co si průměry z průměrů statistik dle různých metodik vždy raději sami přepočítají...

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...