Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto zítřka? Jako nákupní košík

  12:01aktualizováno  3. ledna 10:14
Je to jen bublina na čtyřech kolech, která nemá motor ani předek či zadek, zato umí jezdit do všech stran. Tak vidí auto zítřka američtí výzkumníci, designéři a architekti ze skupiny Smart Cities.

Revoluční představu o nových autech popisuje šéf Smart Cities Ryan Chin: „Představte si nákupní vozíky, které dohromady nezaberou mnoho prostoru. Vezmete si první vozík a odjedete s ním. Tak by to mělo fungovat i u nových aut: jedno si prostě vezmete na parkovištích rozmístěných po městě.“

Taková auta by tedy fungovala podobně jako jízdní kola, která jsou v některých evropských městech k volnému použití. Mohla by samozřejmě jezdit jen tam, kde by je lidé ani nerozkradli, ani nezničili.

Američtí výzkumníci se také snažili zcela nově promyslet vztah mezi auty a jejich okolím. Podle China „nemůžeme uvažovat o městském autě jenom jako o malém voze, který se vměstná na malé místečko“.

To už udělali výrobci dvoumístného autíčka Smart, které je k vidění i v Česku. Podle China však mysleli jen na zmenšení rozměrů vozu - a zcela opomněli takové problémy, jako jsou znečištění či zácpy.

***

Prototyp, vyvinutý ve spolupráci s GM, představí skupina Smart Cities v letošním roce.

***

Nový vůz, poháněný čtyřmi elektromotory, by měl řešit oba tyto problémy a navíc by měl omezit i tradiční potíže s parkováním. Vůz, který Smart Cities navrhuje pro firmu General Motors, by totiž neměl jezdit jen dopředu a dozadu, ale do všech stran - kola, do nichž jsou vmontovány elektromotory, se totiž mohou otáčet o 360 stupňů.

Autu by tedy nic nebránilo přijet k malé „díře“ mezi parkujícími auty, otočit kola o 90 stupňů a zajet do ní bez jakéhokoli pojíždění, couvání a dalších nepříjemných manévrů. Totéž by mohl řidič udělat, kdyby s autem zítřka uvázl v zácpě. Asi by tím moc nepotěšil řidiče ve vedlejších pruzích, ale svůj problém by vyřešil.

Právě proto nemá auto od Smart Cities příď ani záď a také palubní deska je řešena tak, aby „každý směr mohl být dopředu nebo dozadu“, jak Chin řekl Guardianu. To vše mají umožnit i tenké programovatelné displeje uvnitř a vně vozu.

Na těch uvnitř si mohou starší lidé nastavit třeba velikost čísel a písmen, ty vnější mají sloužit k „dynamické signalizaci“ - kolem celé karoserie mohou obíhat nápisy jako „Couvání“ či „Otáčení“, aby každý věděl, co chce řidič dělat.

***

Na projektu spolupracuje například Frank O. Gehry. Světoznámý architekt, tvůrce Tančícího domu (Ginger a Fred) na pražském Rašínově nábřeží.

***

Nové nápady mají zvýšit i bezpečnost jízdy. Jedním z nich jsou „citlivá“ sedátka, kde člověk nepotřebuje záchranné pásy ani airbagy. Místo nich ho budou chránit „prsty“ z magnetizovaných kapalin, které se dokážou ve zlomku vteřiny změnit v pevnou hmotu. Přitom nejen uchytí pasažéry, ale utlumí i sílu nárazu.

Čtěte také: S pivem není třeba ve městě couvat
Elektromobil Pivo, kterému se bude líbit v přeplněných ulicích měst, představil Nissan na autosalonu v Tokiu. ...VÍCE

Čtěte také: Jak na kolony? Auta si to řeknou

Prototyp, vyvinutý ve spolupráci s GM, představí skupina Smart Cities v letošním roce.

"Soft car"

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Elektřiny pro auta do zásuvky bude málo, musí vyrůst jaderné elektrárny

Závod elektromobilů Wave 2017

Automobilky a politici se vzájemně plácají po zádech, jak skvělá bude budoucnost dopravy v podobě elektromobilů. Ale...

Dávejte pozor, kde parkujete. Suchá tráva se může snadno vznítit

A Volkswagen Beetle scorched by a wildfire called the Carr Fire rests at a...

Louky a pole, které se v horkých suchých letních dnech využívají jako parkoviště při velkých akcích, se mohou za...

Autofotka týdne: První auťák má ve třech letech, jezdí s ním Newcastlem

Brit Keith Mitchell vyrobil pro svého tříletého syna funkční elektrickou...

Keith Mitchell z britského Newcastlu je otec roku: svému tříletému synovi Oscarovi postavil k narozeninám dokonalou...

Najdete na iDNES.cz