Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto zítřka? Jako nákupní košík

  12:01aktualizováno  3. ledna 10:14
Je to jen bublina na čtyřech kolech, která nemá motor ani předek či zadek, zato umí jezdit do všech stran. Tak vidí auto zítřka američtí výzkumníci, designéři a architekti ze skupiny Smart Cities.

Revoluční představu o nových autech popisuje šéf Smart Cities Ryan Chin: „Představte si nákupní vozíky, které dohromady nezaberou mnoho prostoru. Vezmete si první vozík a odjedete s ním. Tak by to mělo fungovat i u nových aut: jedno si prostě vezmete na parkovištích rozmístěných po městě.“

Taková auta by tedy fungovala podobně jako jízdní kola, která jsou v některých evropských městech k volnému použití. Mohla by samozřejmě jezdit jen tam, kde by je lidé ani nerozkradli, ani nezničili.

Američtí výzkumníci se také snažili zcela nově promyslet vztah mezi auty a jejich okolím. Podle China „nemůžeme uvažovat o městském autě jenom jako o malém voze, který se vměstná na malé místečko“.

To už udělali výrobci dvoumístného autíčka Smart, které je k vidění i v Česku. Podle China však mysleli jen na zmenšení rozměrů vozu - a zcela opomněli takové problémy, jako jsou znečištění či zácpy.

***

Prototyp, vyvinutý ve spolupráci s GM, představí skupina Smart Cities v letošním roce.

***

Nový vůz, poháněný čtyřmi elektromotory, by měl řešit oba tyto problémy a navíc by měl omezit i tradiční potíže s parkováním. Vůz, který Smart Cities navrhuje pro firmu General Motors, by totiž neměl jezdit jen dopředu a dozadu, ale do všech stran - kola, do nichž jsou vmontovány elektromotory, se totiž mohou otáčet o 360 stupňů.

Autu by tedy nic nebránilo přijet k malé „díře“ mezi parkujícími auty, otočit kola o 90 stupňů a zajet do ní bez jakéhokoli pojíždění, couvání a dalších nepříjemných manévrů. Totéž by mohl řidič udělat, kdyby s autem zítřka uvázl v zácpě. Asi by tím moc nepotěšil řidiče ve vedlejších pruzích, ale svůj problém by vyřešil.

Právě proto nemá auto od Smart Cities příď ani záď a také palubní deska je řešena tak, aby „každý směr mohl být dopředu nebo dozadu“, jak Chin řekl Guardianu. To vše mají umožnit i tenké programovatelné displeje uvnitř a vně vozu.

Na těch uvnitř si mohou starší lidé nastavit třeba velikost čísel a písmen, ty vnější mají sloužit k „dynamické signalizaci“ - kolem celé karoserie mohou obíhat nápisy jako „Couvání“ či „Otáčení“, aby každý věděl, co chce řidič dělat.

***

Na projektu spolupracuje například Frank O. Gehry. Světoznámý architekt, tvůrce Tančícího domu (Ginger a Fred) na pražském Rašínově nábřeží.

***

Nové nápady mají zvýšit i bezpečnost jízdy. Jedním z nich jsou „citlivá“ sedátka, kde člověk nepotřebuje záchranné pásy ani airbagy. Místo nich ho budou chránit „prsty“ z magnetizovaných kapalin, které se dokážou ve zlomku vteřiny změnit v pevnou hmotu. Přitom nejen uchytí pasažéry, ale utlumí i sílu nárazu.

Čtěte také: S pivem není třeba ve městě couvat
Elektromobil Pivo, kterému se bude líbit v přeplněných ulicích měst, představil Nissan na autosalonu v Tokiu. ...VÍCE

Čtěte také: Jak na kolony? Auta si to řeknou

Prototyp, vyvinutý ve spolupráci s GM, představí skupina Smart Cities v letošním roce.

"Soft car"

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.