Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW chce na Sokolovsku polygon pro autonomní vozy

  11:00aktualizováno  11:00
V Česku má vzniknout do roku 2021 testovací polygon automobilky BMW pro samořiditelné vozy. Server iHNED.cz to napsal s odvoláním na anonymní zdroje. Investice do polygonu by mohla dosáhnout až čtyř miliard korun a míří s největší pravděpodobností do oblasti někdejší Velké podkrušnohorské výsypky na sever od Sokolova.

Kromě jízdních vlastností a technologií, které by se mohly prověřovat u nás, jde také o akustiku, emise atd. | foto: BMW

Polygon, kde se mají autonomní vozy bez řidiče zkoušet, by měl vytvořit asi 400 pracovních míst, hlavně pro počítačové experty a dopravní odborníky. Na místě by mělo vzniknout víc než sto kilometrů silnic pro testy vozů bez řidiče. 

Zástupci BMW informaci nepotvrdili. „Nemohu k tomu nic sdělovat,“ reagoval komunikační manažer BMW David Haidinger a odkázal na mimořádnou tiskovou konferenci konanou v pátek 15. prosince, na které má být „učiněno oznámení s celonárodním významem za účasti předních českých politických představitelů“.

BMW prý o projektu vyjednává i s vládou, informace ale odmítl komentovat i končící ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD). Vyjádřit se nechtěl ani starosta Sokolova Jan Picka.

Už v červenci ministr financí Ivan Pilný (ANO) řekl pro MF DNES, že BMW chce v Česku vybudovat testovací centrum na nová auta. Samořiditelné vozy by se měly podle tehdejší zprávy deníku zkoušet na testovacím okruhu v Ústeckém nebo Karlovarském kraji.

Ministerstvo dopravy připravuje podmínky pro přeshraniční česko-slovenský projekt testování vozidel s automatizovaným řízením na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Do konce prvního pololetí roku 2018 domluví testování vysoce automatizovaných vozidel na úseku dálnice D8 mezi Ústím nad Labem a hranicí s Německem, případně i na jiných dálničních úsecích.

Česko je rájem autonomních aut

„Na začátku letošního roku vznikla platforma pro plně autonomní vozidla. Akční plán autonomní mobility vznikne do první čtvrtiny roku 2018. Mimo jiné v něm mají být definovány úseky na českých silnicích, kde má být možné testovat prvky autonomního řízení,“ uvedl Václav Kobera z ministerstva dopravy na konferenci Autosympo, která se konala v říjnu v Praze a věnovala se také autonomním vozidlům.

Pravděpodobně v první polovině roku 2018 bude také zadána studie proveditelnosti státního polygonu na testování autonomních vozidel. Ministerstvo dopravy také hodlá podpořit zájem o testování autonomních vozidel v reálném městském provozu, o což usiluje Ústí nad Labem a Mladá Boleslav. Míst, kde by se pohybovala v rámci testování auta bez řidiče, by tedy v Česku mělo vzniknout víc. Už dnes například testuje prototypy s prvky autonomního řízení na svém polygonu v Milovicích společnost Valeo, která je velkým světovým dodavatelem pro autoprůmysl a v Praze má velké vývojové centrum.

Automobily s autonomním řízením, které dokážou částečně nebo zcela převzít řízení za řidiče, dnes intenzivně chystají všechny velké světové automobilky.

Firem a projektů, v rámci kterých se učí auta jezdit bez řidiče, je v Česku hned několik. Na autonomních autech pracují například vývojové kanceláře MBTech v Praze a Plzni, brněnský projekt Roboauto učí jezdit běžný osobní automobil bez řidiče, metodiku testování takových aut vypracovávají specialisté české pobočky TÜV SÜD (nástupnická organizace Ústavu pro výzkum motorových vozidel ÚVMV). Více o autonomních autech v Česku čtěte zde

Autoři: ,


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Dan Neil, Pulitzerovou cenou oceněný autonovinář, sestavil pro slavný magazín Time seznam padesáti nejhorších aut všech...

Parkovací místa jsou, města a lidé je však neumí využívat

Parkování

„V Česku jsou tisíce parkovacích míst, která zůstávají prázdná, protože města neumí tyto plochy dostatečně využívat,“...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Škoda Superb 3.6 V6 191kW...
Škoda Superb 3.6 V6 191kW...

r.v. 2015, naj. 72 810 km, benzín
557 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz