Polygon, kde se mají autonomní vozy bez řidiče zkoušet, by měl vytvořit asi 400 pracovních míst, hlavně pro počítačové experty a dopravní odborníky. Na místě by mělo vzniknout víc než sto kilometrů silnic pro testy vozů bez řidiče.
Zástupci BMW informaci nepotvrdili. „Nemohu k tomu nic sdělovat,“ reagoval komunikační manažer BMW David Haidinger a odkázal na mimořádnou tiskovou konferenci konanou v pátek 15. prosince, na které má být „učiněno oznámení s celonárodním významem za účasti předních českých politických představitelů“.
BMW prý o projektu vyjednává i s vládou, informace ale odmítl komentovat i končící ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD). Vyjádřit se nechtěl ani starosta Sokolova Jan Picka.
Už v červenci ministr financí Ivan Pilný (ANO) řekl pro MF DNES, že BMW chce v Česku vybudovat testovací centrum na nová auta. Samořiditelné vozy by se měly podle tehdejší zprávy deníku zkoušet na testovacím okruhu v Ústeckém nebo Karlovarském kraji.
Ministerstvo dopravy připravuje podmínky pro přeshraniční česko-slovenský projekt testování vozidel s automatizovaným řízením na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Do konce prvního pololetí roku 2018 domluví testování vysoce automatizovaných vozidel na úseku dálnice D8 mezi Ústím nad Labem a hranicí s Německem, případně i na jiných dálničních úsecích.
Česko je rájem autonomních aut
„Na začátku letošního roku vznikla platforma pro plně autonomní vozidla. Akční plán autonomní mobility vznikne do první čtvrtiny roku 2018. Mimo jiné v něm mají být definovány úseky na českých silnicích, kde má být možné testovat prvky autonomního řízení,“ uvedl Václav Kobera z ministerstva dopravy na konferenci Autosympo, která se konala v říjnu v Praze a věnovala se také autonomním vozidlům.
Pravděpodobně v první polovině roku 2018 bude také zadána studie proveditelnosti státního polygonu na testování autonomních vozidel. Ministerstvo dopravy také hodlá podpořit zájem o testování autonomních vozidel v reálném městském provozu, o což usiluje Ústí nad Labem a Mladá Boleslav. Míst, kde by se pohybovala v rámci testování auta bez řidiče, by tedy v Česku mělo vzniknout víc. Už dnes například testuje prototypy s prvky autonomního řízení na svém polygonu v Milovicích společnost Valeo, která je velkým světovým dodavatelem pro autoprůmysl a v Praze má velké vývojové centrum.
Automobily s autonomním řízením, které dokážou částečně nebo zcela převzít řízení za řidiče, dnes intenzivně chystají všechny velké světové automobilky.
Firem a projektů, v rámci kterých se učí auta jezdit bez řidiče, je v Česku hned několik. Na autonomních autech pracují například vývojové kanceláře MBTech v Praze a Plzni, brněnský projekt Roboauto učí jezdit běžný osobní automobil bez řidiče, metodiku testování takových aut vypracovávají specialisté české pobočky TÜV SÜD (nástupnická organizace Ústavu pro výzkum motorových vozidel ÚVMV). Více o autonomních autech v Česku čtěte zde
27. listopadu 2017 |