Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autosalon v Bologni: doslova zavalený koncepty

  8:59aktualizováno  8:59
Letošní autosalon v Bologni je studií doslova plný a co do jejich množství možná předčí i salony mnohem věhlasnější a větší. Pojďme se podívat alespoň na ty nejzajímavější koncepty.

V expozici domácí Alfy Romeo je možno obdivovat výsledek spolupráce italské značky a předního italského designéra Giorgietta Giugiara, kterým je AR "Brera". Brera ukazuje další směrování této automobilky a to nejen v oblasti designu, ale též mechanických částí. Využívá nový osmiválec V8, který pohání zadní nápravu. Dle posledních informací je již o výrobě Brery rozhodnuto, výroba limitované série by se měla rozběhnout v nejbližší době.


Další hvězdou autosalonu je pohled do budoucnosti v podáni Lancie a stylistů z designových kanceláří Carcerano a Maggiora - "Lancia Granturismo". Tato studie, která je spíše sochou než automobilem, je výsledkem střetnutí estetického experimentování a informační - virtuální technologie.


Třetí a největší italská automobilka, která nad dvěma výše jmenovanými drží ochrannou ruku (i když momentálně notně churavou), Fiat přivezla do Bolgni projekty "Sandstorm" a "Simba". První jmenovaný je offroad postavený na bázi Fiatu Dobló. Simba je též offroad, prezentovaný jako první malý "tereňák" evropské provenience.


Další ital - Pininfarina předsavuje v evropské premiéře koncept "HF Fantasy". Tento vůz, který byl již představen na Pekingském autosalonu v červnu 2002, reprezentuje, i přes čistě stylistický pohled, představu Pininfariny o sportovním sedanu pro Čínský trh. Vůz s proporcemi vozu kupé (výškou 1380mm a šířkou 1820mm) se řadí spíše do třídy sedanů vyšší třídy. Pininfarina, jako vůbec první italský designér na čínském trhu, spolupracuje již delší dobu se společností Hafei Industrial Group. Prvním společným projektem je městské vozidlo Lobo, navržené a vyprojektované Pininfarinou, jehož výrobu Hafei odstartovala v listopadu 2002. Výroba tohoto "city caru" by měla dosáhnout maximální kapacity 100 000 jednotek ročně.


Neitalští výrobci byli, alespoň co se nových konceptů týká, o poznání méně aktivní.
Ford představil jednu z hvězd Pařížského autosalonu C-Max. Víceúčelové malé MPVéčko inspirované Focusem.


Citroen přivezl asi nejkrásnější exponát z Paříže C-Airdream. Ladné, sportovní kupé, které potvrzuje momentální nadvládu francouzských automobilek v oblasti designu.


Koncernoví kolegové Citroenu přivezli za Alpy většího bratříčka Peugeotu 206CC, protentokrát odvozeného od veleúspěšného modelu 307. Připomeňme jen, že 307 Coupé-Cabrio měl premiéru již v Paříži. Stejně jako "prcek" se lvem ve znaku, který by měl nahradit "obstarožní" 106, Peugeot Sésame. Kompaktní mikrovan charakterizovaný posuvnými dveřmi dlouhými přiblžně jednu třetinu délky celého vozu. Peugeot protentokrát vyslal do Bologne pořádně velký kamion, vešel se do něj totiž i supermalý a superrychlý hasičský vůz Peugeot 206 H2O.


Konceptem, který bezesporu stojí za zmínku je i Rover TCV (Touring Concept Vehicle). Studie, která zohledňuje jak požadavky pasažerů na "obytný" prostor, tak jejich neutuchající touhu po převážení stále většího množství nezbytných zbytečností. Každé sedadlo, které naleznete v ohromném interiéru, je možné sklopit a proměnit je tak ve stolek vhodný ke stolování, či partičce bridže. TCVéčko je pilotním projektem pro novou generaci vozů MG a Rover, které si odbudou premiéru během roku 2004.


Posledním konceptem, který zmíníme, je Španělská reakce na třeba již zmiňovanou Alfu Breru, je jí Seat Salsa Emoción II

A na závěr námět k diskuzi:

 V posledních letech prošel fenomén prototypu znatelným vývojem. Koncepty už nejsou jen jakýmsi stylistickým cvičením, či exhibicí umu designéra (popř. celé automobilky). Reprezentují v první řadě první krok ve vývoji nového - sériového modelu, na kterém automobilky ukazují schopnosti inženýrů ve svých vývojových střediscích, hlavní důvody jsou však ekonomuckého rázu - výrobci takto testují jak novinku příjme veřejnost. Dnešní výrobci automobilů jsou pod takovým tlakem, že si jednoduše nemohou dovolit uvést do výdoby čistě neúspěšný model, či pouze představovat na autosalonech nefunkční a nesmyslné studie.

Co si o tomto názoru myslíte? Opravdu je v poslední době myšlení automobilek natolik racionální, že se na světových autosalonech nedočkáme extravagantních výstřelků, které by "okořeníly" někdy až příliš vážné expozice automobilových výrobců.

Pište do diskuze za článkem, nebo na frantisek.dvorak@idnes.cz

 

Alfa Romeo Brera

Fiat Sandstorm

Fiat Simba

Fiat Simba -zezadu

Lancia Granturismo - čelní pohled

Lancia Granturismo - profil

Lancia Granturismo - náhled

Lancia Granturismo

Pininfarina HF Fantasy

Rover TCV - čelní pohled

Rover TCV - zezadu

Rover TCV - pohled

Rover TCV

Autoři:



Nejčtenější



Další z rubriky

Plány Seatu: růst urychlí sportovní značka Cupra, nový Leon a SUV

Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.

Seat letos oficiálně představil svou novou sportovní značku Cupra. Ta nově bude vystupovat samostatně a bude přinášet...

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Vyznáte se v typech karoserií? S naším přehledem se z vás stane profík

Opel Astra Sports Tourer

Kombík od kabrioletu pozná snad každý. Víte však, co je třeba landaulet, nebo jak se liší roadster od targy? Přinášíme...

Najdete na iDNES.cz