Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autoškola úsporné jízdy 2.: S rychlostí roste spotřeba

aktualizováno 
Jak nejvíce spořit palivo radí v našem novém seriálu šampion rallye o nejnižší spotřebu paliva. V druhém dílu se naučíme jezdit plynule. Čím rychleji pojedeme, tím víc auto spotřebovává. Rozhodně ale nemusíme jezdit jako šneci.

První díl prozradil, že je pro snížení spotřeby nejlepší motor příliš nevytáčet a řadit co nejdříve. Druhá část seriálu se věnuje rychlosti a s ní spojené žíznivosti auta. 

Většinou platí, že s rychlostí roste i spotřeba paliva. Hlavní vinu přitom nese zvyšující se jízdní odpor karoserie. Ale toto pravidlo neplatí vždy. Každý vůz má totiž svou nejnižší ekonomickou rychlost, která se pohybuje někde mezi 50 a 60 km/h.

Když jedete pomaleji, motor se špatně plní palivem a auto nemá optimální setrvačnost. Ideální by tedy bylo jezdit padesátkou až šedesátkou. Největší rozdíly ve spotřebě se však projevují ve vyšších rychlostech.

Náš instruktor úsporné jízdy říká: "Rozdíl mezi devadesáti a sto třiceti, to znamená na normální silnici povoleným limitem a tím běžně provozovaným dnes jsou tři i více litrů na sto kilometrů."

Například nejprodávanější vůz na českém trhu, kterým je Škoda Fabia s motorem 1,2, spotřebuje při rychlosti 90 km/h 4,9 litru, při stotřicítce už 8,8 litru, a když se rozjede na 150 km/h, tak už polyká dokonce 11,3 litru benzinu na každých 100 kilometrů.

Zásadní vliv na spotřebu paliva má také jízda na plný plyn. Spotřeba vzroste dokonce na dvojnásobek ve srovnání se situací, kdy mačkáte plynový pedál ze tří čtvrtin.

Na druhou stranu auto někdy zbytečně spaluje pohonné hmoty, i když stojí a řidič na plyn nešlape.

Jan Horníček vysvětluje: "Půl minuty až minuta – to je takový limit, kdy se vám vyplatí motor vypnout. Na semaforech to nemusí být nutné vždycky, protože tam nevíte, kdy se rozsvítí zelená. Aby pak člověk nezmatkoval a nezdržoval. Ale u závor to platí absolutně. Pokud jsou dole, vyplatí se vypnout motor i jen na půl minuty."

Motor při stání běží na volnoběh, i při něm však spotřebuje litr až dva za hodinu. Po 30 až 40 vteřinách je už úspora paliva spojená s jeho vypnutím větší než palivo nutné pro nastartování.

Auto.iDNES.cz ve spolupráci s kampaní "Hledáme řidiče třídy A" přináší videoseriál a v něm rady Jana Horníčka, dvojnásobného vítěze soutěže o nejnižší spotřebu, kterou tradičně pořádá v Mladé Boleslavi autoklub značky Škoda.

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz


"Důležité je taky využívat setrvačnosti. Když se blíží kopec, je dobré auto rozjet na povolenou hranici, aby byla k dispozici určitá setrvačnost. Kdybychom jeli pod kopcem pomalu, tak se auto do kopce nerozjede, budeme mít vysokou spotřebu a pojedeme pomalu. Ekonomická jízda není vždy o pomalé jízdě, ale spíše o předvídavosti," uzavírá Horníček.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Najdete na iDNES.cz