Autoškola úsporné jízdy 2.: S rychlostí roste spotřeba

aktualizováno 
Jak nejvíce spořit palivo radí v našem novém seriálu šampion rallye o nejnižší spotřebu paliva. V druhém dílu se naučíme jezdit plynule. Čím rychleji pojedeme, tím víc auto spotřebovává. Rozhodně ale nemusíme jezdit jako šneci.

První díl prozradil, že je pro snížení spotřeby nejlepší motor příliš nevytáčet a řadit co nejdříve. Druhá část seriálu se věnuje rychlosti a s ní spojené žíznivosti auta. 

Většinou platí, že s rychlostí roste i spotřeba paliva. Hlavní vinu přitom nese zvyšující se jízdní odpor karoserie. Ale toto pravidlo neplatí vždy. Každý vůz má totiž svou nejnižší ekonomickou rychlost, která se pohybuje někde mezi 50 a 60 km/h.

Když jedete pomaleji, motor se špatně plní palivem a auto nemá optimální setrvačnost. Ideální by tedy bylo jezdit padesátkou až šedesátkou. Největší rozdíly ve spotřebě se však projevují ve vyšších rychlostech.

Náš instruktor úsporné jízdy říká: "Rozdíl mezi devadesáti a sto třiceti, to znamená na normální silnici povoleným limitem a tím běžně provozovaným dnes jsou tři i více litrů na sto kilometrů."

Například nejprodávanější vůz na českém trhu, kterým je Škoda Fabia s motorem 1,2, spotřebuje při rychlosti 90 km/h 4,9 litru, při stotřicítce už 8,8 litru, a když se rozjede na 150 km/h, tak už polyká dokonce 11,3 litru benzinu na každých 100 kilometrů.

Zásadní vliv na spotřebu paliva má také jízda na plný plyn. Spotřeba vzroste dokonce na dvojnásobek ve srovnání se situací, kdy mačkáte plynový pedál ze tří čtvrtin.

Na druhou stranu auto někdy zbytečně spaluje pohonné hmoty, i když stojí a řidič na plyn nešlape.

Jan Horníček vysvětluje: "Půl minuty až minuta – to je takový limit, kdy se vám vyplatí motor vypnout. Na semaforech to nemusí být nutné vždycky, protože tam nevíte, kdy se rozsvítí zelená. Aby pak člověk nezmatkoval a nezdržoval. Ale u závor to platí absolutně. Pokud jsou dole, vyplatí se vypnout motor i jen na půl minuty."

Motor při stání běží na volnoběh, i při něm však spotřebuje litr až dva za hodinu. Po 30 až 40 vteřinách je už úspora paliva spojená s jeho vypnutím větší než palivo nutné pro nastartování.

Auto.iDNES.cz ve spolupráci s kampaní "Hledáme řidiče třídy A" přináší videoseriál a v něm rady Jana Horníčka, dvojnásobného vítěze soutěže o nejnižší spotřebu, kterou tradičně pořádá v Mladé Boleslavi autoklub značky Škoda.

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz


"Důležité je taky využívat setrvačnosti. Když se blíží kopec, je dobré auto rozjet na povolenou hranici, aby byla k dispozici určitá setrvačnost. Kdybychom jeli pod kopcem pomalu, tak se auto do kopce nerozjede, budeme mít vysokou spotřebu a pojedeme pomalu. Ekonomická jízda není vždy o pomalé jízdě, ale spíše o předvídavosti," uzavírá Horníček.

Autoři:


Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Přísnější emisní limity prodraží evropská auta, varují experti

Parkoviště s vyrobenými vozy u továrny TPCA u Kolína

Přísnější emisní limity pro automobily vyráběné v EU se promítnou do cen vozů pro zákazníky. Celé automobilové odvětví...

Česko nemá centrální registr nabíječek elektroaut. Odhad je 200 míst

Mercedes se dal na cestu elektromotorů. Dostane je benzinové C i naftové E

Energetické společnosti při instalaci nových dobíjecích stanic pro elektromobily stále častěji spolupracují s...

Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...



Najdete na iDNES.cz