Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bez autosedačky už to nepůjde

  12:22aktualizováno  12:22
S novým zákonem přichází povinnost používat dětské sedačky při každé jízdě.

Test autosedaček | foto: ADAC

popisek NEPŘEHLÉDNĚTE
TEST DĚTSKÝCH AUTOSEDAČEK 

Prvním červencem skončí zvláštnost, platná dosud v České republice, kde se povinnost umístit dítě do autosedačky vyžadovala jen na dálnicích a rychlostních silnicích.

Konečně jasno
Ke stejnému datu končí také dosavadní možnost, kdy děti mohly jezdit i ve vozech nevybavených bezpečnostními pásy. Od 1. července v takovém vozidle již dítě prostě nesmí jet, upozorňují odborníci z ministerstva dopravy.

Dětské autosedačky (v zákoně jsou definované jako zádržné systémy) se podle hmotnosti dítěte dělí do pěti skupin: v těch pro nejmenší do 10 kg, respektive do 13 kg váhy děti sedí zády ke směru jízdy, u dalších tří skupin, odstupňovaných do hmotnosti 36 kg, dítě sedí čelem ke směru jízdy.

Autosedačky se připevňují do osobního automobilu buď standardním tříbodovým bezpečnostním pásem pro dospělé, nebo i dvoubodovým (bederním) bezpečnostním pásem, pokud je tato možnost na sedačce uvedena. Moderní typy sedaček se připevňují systémem ISOFIX se speciálním čepem a pouzdrem.

Zákon stanoví, že děti do váhy asi 13 kg, tedy do věku 18 až 24 měsíců, se mají přepravovat v zádržném zařízení umístěném zády ke směru jízdy.

Autosedačku lze umístit na přední sedadlo vedle řidiče pouze tehdy, není-li před tímto sedadlem funkční airbag. Nemá-li vůz zařízení, jak tento airbag vyřadit z činnosti, je třeba sedačku pro sezení dítěte proti směru jízdy umístit na zadní sedadlo. Airbag by totiž mohl dítěti způsobit vážné zranění.

U sedaček obrácených proti směru jízdy je nutné dbát také na to, aby hlava dítěte nepřesahovala přes okraj sedáku. Při čelním nárazu by byla totiž krční páteř dítěte nadměrně zatěžována.

Lze to připodobnit k situaci, v jaké jsou dospělí ve voze při prudkém nárazu zezadu, sedí-li na sedadle bez hlavové opěrky. V autosedačce, v níž sedí ve směru jízdy, tedy se dívá dopředu, aktivovaný airbag dítě zvlášť neohrožuje.

Výjimky existují

S ohledem na početnější rodiny se staršími vozy novela zákona umožňuje ještě krátkodobě několik výjimek.

Konkrétně: přesahuje-li počet dětí nad tři roky počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla až do 1. května 2008 přepravovat na zadním sedadle i víc dětí bez použití zádržného bezpečnostního systému.

Nesmí však jet po dálnici. Také pokud se na zadní sedadlo vozu nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt připoutané jen bezpečnostním pásem.

Dítě nemusí být v autosedačce také ve voze taxi. Ale nesmí v tom případě sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem.

A připomeňme také, že sedačku nebo alespoň sedátko musí používat i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm. Další výjimka, kdy vozidlo nemusí být vybaveno dětskými sedačkami, se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce. V tom případě je rychlost vozidel omezena do 70 km/h.

Dobrá rada
Odborníci doporučují používat takové dětské sedačky, které odpovídají velikosti a hmotnosti dítěte, a větší děti přepravovat s použitím podsedáků. Zlepšují totiž geometrii bezpečnostního pásu v oblasti krku, pánve a břicha. Nabádají také, aby rodiče dbali na vzpřímené sezení dětí v sedačkách; spánková poloha s hlavou proti dveřím a poloha vleže napříč směru jízdy může totiž v případě kolize vyvolat kritické zatížení hlavy a krční páteře.

Jakou autosedačku koupit?
- Při nákupu sedačku vyzkoušejte zásadně vždy s dítětem, nechte si předvést, jak ji umístit do auta. Žádejte návod v češtině.

- Sedačka musí být pro dítě bezpečná i pohodlná a příjemná.

- Pokud kupujete sedačku z druhé ruky, ujistěte se, že nevykazuje mechanické poškození a že je plně funkční; především pásy a skořepiny musí být nepoškozené. I v tomto případě žádejte český návod k použití.

- Na sedačce pro své dítě nešetřete, musí být technicky a tvarově vhodná do vašeho automobilu.

- Každá sedačka musí mít na viditelném místě zkušební značku, která obsahuje jméno výrobce a jméno produktu.

- Nové automobily jsou dnes vybavovány úchytkami ISOFIX. V tom případě je sedačka jednoduše zasunuta čepy do západek již zabudovaných ve voze. Montážní chyby při této technice jsou prakticky vyloučeny. Pokud to jde, doporučujeme sedačky ISOFIX používat.

Jak používat dětskou autosedačku
- Své dítě ochráníte jen používáním správné dětské autosedačky, která je vhodná pro váhu a výšku vašeho dítěte.

- Umísťování dětské sedačky do auta si natrénujete podle přiloženého návodu.

- Pokaždé se ujistěte, že dětská sedačka je správně umístěna. Když je správně připoutána, nedá se s ní téměř hnout.

- Vždy se přesvědčte, že dítě je správně připoutané (pásy těsně přiléhají k tělu, vůli mohou mít na plochu dlaně); nesmí pod pásy proklouznout a pásy nesmějí vést přes krk. Vyvarujte se oblečení dítěte do mnoha vrstev, snižuje to při nehodě účinnost pásů.

- Nikdy nevozte dítě bez sedačky

- Dávejte sami dobrý příklad tím, že používáte bezpečnostní pás.

popisek NEPŘEHLÉDNĚTE
TEST DĚTSKÝCH AUTOSEDAČEK 

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Počty nehod v ČR rostou, po zastaralých silnicích jezdí stále víc aut

Ilustrační snímek

Počty dopravních nehod v České republice rostou. Podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by ale měly...

Najdete na iDNES.cz