Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Blata: Za vzor vezměte motocykl

aktualizováno 
Pavel Blata, majitel a ředitel výrobce minibiků a skútrů Blata.

Co vám nejvíce chybí na automobilu současnosti a co se na něm zásadněji podle vás změní do roku 2010?

Autům chybí různorodost tvarů a některé vlastnosti motocyklu. Čtyři roky, které zbývají do roku 2010, je příliš krátké období na to, aby se objevily opravdu zásadní změny. Proto budou spíše kosmetické.

Kdy se začnou po silnicích běžně prohánět vozy s vodíkovým pohonem a která z technologií zpracování vodíku nakonec zvítězí? Nebo se dočkáme ještě úplně jiného pohonu?

Vodíkový pohon je na nejlepší cestě stát se náhradou fosilních paliv, nicméně čekají ho ještě technologicky a finančně velmi náročné překážky spojené například se skladováním, čerpáním, distribucí a podobně. Proto může vodík ještě kdykoliv předhonit technologie odlišná (jiných palivových článků). Dnes je vidět, jak rychle jde kupředu například vývoj v oblasti baterií.

V Česku pochází každé druhé prodané auto z továren Škody. Změní se toto silné postavení domácí automobilky v nejbližších letech?

Škoda Auto je dost silná na to, aby svoji pozici udržela v cenové konkurenci stávajících rivalů na trhu v ČR. Navíc i vzhledem k patriotismu části českých zákazníků se situace pravděpodobně měnit nebude. Jediné co by mohlo zatřást i českým patriotismem jsou extrémně levná auta, která by mohla být na evropský trh dovážena třeba i z neznámých asijských firem.

Nepřivedou stále ucpanější silnice a dálnice více lidí na vlaková a autobusová nádraží?

Problémem vlakové dopravy u nás je ještě stále kvalita. I přes viditelný posun bude za stávajícího tempa trvat ještě desítky let než dosáhne vlaková doprava západní úrovně, což je jistě škoda. Vzhledem k celosvětovému trendu migrace obyvatelstva do velkých městských center budou pravděpodobně růst požadavky na  autobusovou dopravu, městskou hromadnou dopravu obecně a malých dopravních prostředků všeho druhu, jelikož situace s množstvím automobilů ve velkých městech bude dlouhodobě neudržitelná.

Co by mohlo zlepšit současnou situaci na českých silnicích, kde se stává ve srovnání s Evropou nadprůměrné množství nehod a kde často kralují bezohlední piráti, jímž jsou příkladem i řidiči vládních limuzín?

Situace na českých silnicích je závislá na více faktorech a ty mají své kořeny v historickém vývoji naší země a tam jsme při rozvoji dopravní sítě zaspali. Jednoznačný recept určitě neexistuje. Nestačí jen zvýšit bezpečnostní systémy a přepravní kapacitu samotných silnic (budete-li mít peníze na investice). Pokud budou po moderních silnicích jezdit zastaralá vozidla, budou stále zdržovat ty modernější (na nová musejí mít lidé peníze). A na to, aby stát i jeho obyvatelé měli peníze, je mimo jiné třeba vylepšit dopravní síť. Tedy i silnice a kruh se pomalu uzavírá. Vypadá to spíše na otázku pro velmi schopného ekonomického poradce nebo kouzelníka. 

Jaký trend ve světě automobilů převáží? Auta pro radost, sporťáky, malá městská vozidla, velká auta pro rodinu? Nebo zvítězí "chytrá auta", která spojují všechno dohromady?

Morfující dopravní prostředek by byl zřejmě ideální představou pro většinu z nás. A nemusel by to být jen a pouze automobil, protože jak známo, velké části populace přináší naplnění například jízda na motocyklu. Kdo by si nepřál vozidlo přizpůsobující se momentálním potřebám a náladě uživatele?

Jakým autem jezdíte vy?

Kolo mi nedávno ukradli, takže teď mi nezbývá než jezdit autem. Máme několik aut ve firmě, tak jezdím s tím, co je k dispozici.

***

Giugiaro : V autech už chybí jen sekretářka

Opravdovou budoucností je ekologie. Osobně příliš nevěřím využití vodíku jako alternativního zdroje energie v blízké době, protože by to vyžadovalo také změny na politicko-ekonomické úrovni. Předpokládám jeho větší využití až v delším časovém horizontu ...VÍCE

Rinderknecht: Auta se vzdají kudrlinek

Všichni výrobci se budou snažit vytvořit jedinečný, snadno rozpoznatelný design a charakter vozu. Auta se vzdají zbytečných kudrlinek ...VÍCE

 

Bambas: Nechme monarchistických manýrů

O vládních řidičích si nemyslím, že by to byli příklady bezohlednosti, jenom se jejich případnému a celkem výjimečnému selhání věnuje mimořádná publicita. Vztahům mezi lidmi by pomohlo opustit monarchistické manýry ...VÍCE

Dušek: Zvítězí jednoválce

převáží středoproudařská auta pro rodinu (snad čtyřmístná), ve kterých z 90 % jezdí  obvykle 1 až 2 osoby. Jsou to tzv. jednoválce nebo dvouválce - podle počtu

Autor:




Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.