Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

BMW má zase superkupé. Českou cenu má zatím jen diesel za 2,7 milionu

BMW začne na podzim prodávat velké luxusní kupé řady 8, která se tak vrací do hry po téměř dvaceti letech, kdy se přestala vyrábět první generace. Ta byla výjimečná, ale také velmi neúspěšná. Od novinky mnichovská automobilka očekává mnohem lepší výsledky.
BMW 8 2018

BMW 8 2018 | foto: BMW

V osmdesátých letech minulého století mělo BMW v nabídce jedno povedené kupé řady 6. Dařilo se mu na závodních tratích a bylo populární i u zákazníků. Jenže mnichovská automobilka nástupce nechystala, sportovně laděné zákazníky lákala na M5 a ty toužící po luxusu na řadu 7 s až dvanáctiválcovým motorem. A komu by ani jedna varianta nevyhovovala, ten si mohl od roku 1989 pořídit kupé řady 8. Tehdy úplnou novinku, zcela se vymykající produkci značky. 

Elegantní auto mělo několik specialit, které BMW té doby neznala. Třeba víceprvkovou zadní nápravu, výklopná přední světla, chybějící B sloupek a třeba i elektronickou kontrolou trakce, adaptivní tlumiče nebo posilovače řízení s proměnlivým účinkem. Pod kapotou pak byl rovnou dvanáctiválec s objemem pět litrů a výkonem 220 kW. Prostě špičkové auto, které se však netrefilo do správné doby. Zájem byl kvůli mnoha okolnostem velmi vlažný, až se BMW rozhodlo nabídnout i slabší verzi s osmiválcem. To mělo označení 840i, silnější varianta 850i. První osmička skončila v roce 1999 bez nástupce.

Později BMW vrátilo do hry šestkové kupé, ale to v druhé generaci zůstalo jen ve čtyřdveřové verzi. Klasické kupé nepokračuje, protože je tu nová osmička. Ta se poprvé ukázala loni jako koncept, nyní již známe produkční variantu, která se začne prodávat na podzim. A to i v Česku. Dodejme, že BMW má nějakou dobu v nabídce i velmi ostře řezaný model i8 s hybridním pohonem. Ale to je velmi specifický model.

Nová osmička s tou předchozí logicky moc společného nemá. Tedy s výjimkou postavení modelu v hierarchii značky a karosérie kupé. Design je veskrze moderní a s ohledem na současné bezpečnostní předpisy nemohlo BMW do hry vrátit ani výklopné světlomety, i kdyby chtělo. V každém případě je nové kupé velké auto s délkou 4,84 metru a šířkou 1,9 metru. Sportovní šmrnc karoserii nechybí, ale subtilní sportovec to rozhodně není a ani neměl být. 

Přední partie je velmi mohutná s velkými ledvinkami, ovšem stále relativně konvenčních tvarů s alespoň symbolickým nárazníkem, to původní koncept nic jiného než ledvinky vepředu neměl. Na bocích zaujmou velké výdechy za předními koly, ještě větší jsou pak za těmi zadními. Kabina se dozadu výrazně svažuje, jak to také u pravověrného sportovního kupé má být. Uvnitř se tak usadí 2+2 pasažéři, když ti vzadu budou děti. Opět  kupé klasika. 

BMW 8 2018
BMW 8 2018

Zatím BMW ohlásilo dvě varianty, jednu s benzinovým motorem a jednu se vznětovým agregátem. Ano, i velké sportovní kupé může mít pod kapotou diesel. Pokud vám to přijde divné, tak můžete volit i jinou bavorskou osmičku - i8, která má hybridní pohon.

Diesel má označení 840d a je to třílitrový šestiválec s dvojitým turbodmychadlem. Výkon rozhodně není malý, 235 kW a 680 Nm stačí na zrychlení z nuly na stovku za 4,9 sekundy a maximální rychlost je 250 kilometrů za hodinu. To ovšem není reálná maximální rychlost, jen omezovač auto na vyšší rychlost nepustí.

Stejnou maximální rychlost má i silnější benzinový osmiválec, opět kvůli omezovači. Ovšem už ve zrychlení je docela podstatný rozdíl, 850i xDrive se na stovku dostane už za 3,7 sekundy. Zaslouží se o to osmiválec s objemem 4,4 litru a výkonem 390 kW a točivým momentem 750 Nm. Navíc, jak název verze napovídá, je to čtyřkolka, dieselová varianta začíná jen s pohonem zadní nápravy. Obě verze mají osmistupňový Steptronic. Spotřeba není u takového auta podstatná, ale diesel bude v klidném provozu úsporný, vezme si okolo šesti litrů nafty. To silnější benzin bude potřebovat minimálně 10 litrů naturalu na 100 kilometrů.

Zatím české zastoupení automobily uvádí v konfigurátoru základní cenu modelu 840d, který startuje na částce 2 694 900 korun. Ale takové auto si pořídí málokdo, protože příplatková výbava je tradičně opulentní a taktéž tradičně velmi nákladná. Takže stovky tisíc navíc nejsou při zaškrtávání položek žádný problém.

BMW 8 2018
BMW 8 2018

V základu je jediný bílý lak, metalíza stojí 30 tisíc, ale také 65 tisíc korun v případě speciální šedé. K té si navíc musíte vzít buď M paket za 132 tisíc, nebo balíček M Individual za skoro 250 tisíc korun. A tak to jde dál a dál. Připlácí se třeba za laserové světlomety, základní jsou diodové. Platí se za lepší kůži, audio, karbonovou střechu a tak dále. 

Interiér je luxusně decentní, místo budíků je už tradiční displej, druhý je pak uprostřed v rámci multimediální výbavy. Osmička je sportovní kupé, takže prostorem se uvnitř neplýtvá. Výrobce dbal především na ergonomii, takže palubní deska je tradičně mírně nakloněna k řidiči a tříramenný volant je příkladně tvarovaný s tlustým věncem.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...