Brexit bude ránou pro autoprůmysl, vše závisí na dohodě o clech

  10:00aktualizováno  11:21
Za 50 let práce v britském automobilovém průmyslu zažil John Cooper řadu dramatických změn. Žádná však nebyla děsivější než vyhlídky na brexit. Od října už přišlo o práci 650 Cooperových kolegů z továrny automobilky Vauxhall vyrábějící model Astra, prodávaný ve zbytku Evropy pod značkou Opel.

Nissan má obří fabriku v britském Sunderlandu. Právě japonská automobilka zahájila v osmdesátých letech minulého století obrodu britského autoprůmyslu. | foto: Nissan

Zbývajících 1 200 zaměstnanců se obává uzavření závodu v případě, že Británie přijde o bezcelní přístup na evropský trh. Omezování produkce plánuje i nedaleká továrna automobilky Jaguar Land Rover.

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

Ilustrační snímek

„Odtržení od evropského trhu by mohlo znamenat, že rušení pracovních míst a zpomalování produkce v britských automobilkách v posledních měsících je pouhou předehrou k hromadnému uzavírání výroby,“ píše agentura Bloomberg.

„Lidé by neměli podceňovat nebezpečí, která brexit přináší,“ říká odborář Cooper před továrnou v Ellesmere Port nedaleko Liverpoolu, kde pracuje od svých 18 let. „Proč by měl Nissan pokračovat v investicích na severovýchodě (Anglie), když má továrnu ve Španělsku, kde může vyrábět stejné auto bez desetiprocentního cla?“ dodává.

Cla a další obchodní překážky mohou být pro automobilový průmysl katastrofální, protože součástky v průběhu výrobního procesu běžně několikrát přecházejí přes hranice. Zatím není jasné, zda budou nová cla skutečně zavedena, protože Londýn a Brusel se stále ještě přou ohledně podmínek brexitu.

Plán na záchranu Opelu: nové modely, elektřina, racionalizace a technika PSA

Opel Insignia

Osud továrny Vauxhall závisí na tom, zda se v ní francouzská mateřská společnost PSA Group rozhodne vyrábět příští verzi modelu Astra. PSA, která loni v létě koupila značku Vauxhall od americké automobilky General Motors (více čtěte zde), má ale i jiné možnosti. Může například výrobu přesunout do svých závodů ve Francii či Německu.

Cooper kvůli obavám ohledně rizik spojených s brexitem přesvědčoval zaměstnance své továrny, aby hlasovali proti odchodu Británie z Evropské unie. V oblasti závodu však podobně jako v případě většiny ostatních měst s automobilovými továrnami měly nakonec hlasy pro brexit převahu.

„Je těžké pochopit, jak může někdo s rozumnou myslí hlasovat pro cokoliv, co zkomplikuje podnikání,“ uvedl Peter Southwood, který v automobilce Vauxhall pracuje přes 20 let. „Lidé vidí, jak auta sjíždějí z výrobní linky, jak moc jich směřuje do zahraničí a odkud přicházejí součástky,“ upozornil.

V továrně v Ellesmere Port v minulosti pracovali Southwoodův dědeček a dva strýcové. Southwood doufá, že jeho děti by mohly na tuto tradici navázat. Ale bez ohledu na brexit již práce v britském automobilovém průmyslu není, co bývala. V době největšího rozmachu v 70. letech v továrně Vauxhallu pracovalo 12 500 lidí. Od té doby se počet zaměstnanců snížil o 90 procent, převážně kvůli automatizaci (o vývoji britského autoprůmyslu čtěte zde).

Odchod z EU bude pro britský automobilový průmysl znamenat novou ránu v době, kdy se snaží přizpůsobit přesunu pozornosti k vozům s elektrickým pohonem a vládním plánům na postupné ukončování provozu benzinových a naftových automobilů během příštích dvou desetiletí.

Náklady na montáž jednoho automobilu v Británii by se podle odhadu společnosti PA Consulting v případě takzvaného tvrdého brexitu - zahrnujícího zavedení desetiprocentního cla - mohly zvýšit o 2 372 liber (téměř 68 000 Kč). Uzavírání továren by podle firmy bylo nejpravděpodobnější u japonských automobilek Toyota a Honda, které většinu své britské produkce vyvážejí.

Tim Lawrence ze společnosti PA Consulting nicméně upozorňuje, že pro Británii i EU by mohlo být příliš riskantní nedosáhnout dohody, která by umožňovala vzájemnou výměnu zboží při nulových či minimálních clech. „Británie je druhým největším automobilovým trhem Evropy a je velmi důležitá pro firmy z EU, jako jsou němečtí výrobci luxusních vozů,“ dodává Lawrence.

Britský autoprůmysl stojí na cizích automobilkách

Británie je jedna z kolébek automobilismu. Původní značky jsou dnes v rukách zahraničních automobilek. Klasický britský autoprůmysl před třiceti lety zkrachoval, o jeho renesanci se zasloužila Margaret Thatcherová, ovšem s pomocí nebritských automobilek (čtěte zde). Dnes je autoprůmysl výrazným pilířem ekonomiky ostrovního království.

V uplynulých několika desetiletích zahraniční investice přicházející zejména z Německa vedly k výraznému nárůstu výroby britského automobilového sektoru.

Britský autoprůmysl vyprodukuje ročně přes jeden a půl milionu aut. Rekordní byl rok 1972 se dvěma miliony vyrobenými auty. Přímo v automobilkách pracuje v Británii 160 tisíc lidí a dalších 600 tisíc je na ně napojeno (dodavatelé, prodejci aut, služby).

Kromě malovýrobců a slavných značek zaměřených na speciální kategorie aut jako jsou Aston Martin, Lotus nebo McLaren je britský autoprůmysl velmi pestrý. V ostrovním království sídlí několik vývojových center, designérská studia, specializované laboratoře používané mimo jiné pro homologaci aut pro EU, ale také tam má sídla většina týmů F1. V Britských zkušebnách homologuje auta pro Evropu třeba i Škoda Auto.

Tradiční luxusní značky Bentley nebo Rolls Royce doplňují prémiové Jaguar s Land Roverem, Mini. Za povšimnutí stojí, že všechny výše jmenované značky dnes nepatří britským vlastníkům. Jaguar a Land Rover patří Indům (Tata), Bentley Volkswagenu. Velmi paradoxní je situace značky MG Motor - kdysi slavný výrobce sportovních aut po krizi britského autoprůmyslu v sedmdesátých a osmdesátých letech zanikl, dnes značku oživuje čínská automobilka SAIC, která se teď MG snaží vrátit na britský trh a dokonce otevřela v Longbridge továrnu.

Velké továrny a vývojová centra mají v Británii hlavně zahraniční automobilky: Nissan, Honda, General Motors (vauxhall) nebo Toyota.

Pozice britského autoprůmyslu je ovšem v porovnání se situací před desítkami let jiná. V padesátých letech byla Británie druhým největším výrobcem aut na světě se spoustou domácích značek, dnes je na čtrnácté pozici (v Evropě čtvrtá před ČR) a většinu značek vlastní zahraniční společnosti. Do EU putovalo v roce 2015 53 procent aut vyrobených v Británii.

Slavná jména v cizích službách

Slavný Rolls-Royce, symbol luxusu, který se přece nikdy nemohl mít špatně, je po trapném románku s Volkswagenem drahokamem BMW. Stejně tak Mini. Bentley patří Volkswagenu.

Roverpo aférce s BMW koupili Číňané (automobilka SAIC). Sbalili fabriku a v hloubi země za Velkou zdí staví novodobá MGa Rovery. Ovšem pod zkomoleným jménem Roewe, práva na používání značky Rover totiž vlastní Land Rover. Teď se dokonce začíná mluvit o návratu značky Rover (tedy spíše MG) do Británie, kde Číňané údajně chtějí stavět fabriku.

Triumph, Vandenplasa další hrdé značky British Leylandu umřely v průběhu osmdesátých let.

Nejabsurdnější příběh, který má jako jeden z mála šťastný konec, potkal Jaguars Land Roverem. Dnes ho vlastní Ratan Tata z Indie, kterou Britové ještě před šedesáti lety kolonizovali. Na druhou stranu sami lidé z Jaguaru i Land Roveru přiznávají, že jim nikdy nebylo tak dobře. Tata ví, že svou práci umějí, dal jim peníze na vývoj a nechal je být. Dnes jsou land rovery a jaguary tak dobré jako nikdy v minulosti. A značky vydělávají.

Aston Martinje další ze značek, která prošla rukama Fordu. Dnes má za sebou britského šéfa Davida Richardse a jeho Prodrive a peníze z Ameriky, Kuvajtu a Itálie.

Asi jediná žijící zdravá čistokrevná britská značka, která prosperuje a je v britských rukou, je Morgan. Dodnes ji vlastní a vede rodina Morganů.

Británie je také zemí malovýrobců. Moc se o nich neví a spíše živoří. Stavitel klasických gentlemanských bristolů snad přežívá, ale to je vše, co o něm lze říci. Z dílny na sporťáky TVRse snažil udělat svou hračku ruský oligarcha Nikolaj Smolenskij. Po dalším krachu se mluvilo o stěhování do Itálie, ale teď je už ticho, asi navždycky. A Lotusmá namále.

Dobře se uchytil Radical, Ariel, Caterham nebo Ginetta.

Autoři: ,

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

EU se dohodla na emisích, do roku 2030 se musí snížit o 37,5 procenta

Ilustrační foto

Evropská unie dosáhla kompromisu v otázce, jak výrazně snížit emise oxidu uhličitého u aut. Do roku 2030 tak škodlivé...

Pirátské vedení Prahy chce pokračovat v projektu půjčovny elektroaut

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Nová pražská koalice chce upravit projekt městského systému sdílených elektromobilů, který schválila minulá politická...

Najdete na iDNES.cz