Brexit bude ránou pro autoprůmysl, vše závisí na dohodě o clech

  10:00aktualizováno  11:21
Za 50 let práce v britském automobilovém průmyslu zažil John Cooper řadu dramatických změn. Žádná však nebyla děsivější než vyhlídky na brexit. Od října už přišlo o práci 650 Cooperových kolegů z továrny automobilky Vauxhall vyrábějící model Astra, prodávaný ve zbytku Evropy pod značkou Opel.

Nissan má obří fabriku v britském Sunderlandu. Právě japonská automobilka zahájila v osmdesátých letech minulého století obrodu britského autoprůmyslu. | foto: Nissan

Zbývajících 1 200 zaměstnanců se obává uzavření závodu v případě, že Británie přijde o bezcelní přístup na evropský trh. Omezování produkce plánuje i nedaleká továrna automobilky Jaguar Land Rover.

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

Ilustrační snímek

„Odtržení od evropského trhu by mohlo znamenat, že rušení pracovních míst a zpomalování produkce v britských automobilkách v posledních měsících je pouhou předehrou k hromadnému uzavírání výroby,“ píše agentura Bloomberg.

„Lidé by neměli podceňovat nebezpečí, která brexit přináší,“ říká odborář Cooper před továrnou v Ellesmere Port nedaleko Liverpoolu, kde pracuje od svých 18 let. „Proč by měl Nissan pokračovat v investicích na severovýchodě (Anglie), když má továrnu ve Španělsku, kde může vyrábět stejné auto bez desetiprocentního cla?“ dodává.

Cla a další obchodní překážky mohou být pro automobilový průmysl katastrofální, protože součástky v průběhu výrobního procesu běžně několikrát přecházejí přes hranice. Zatím není jasné, zda budou nová cla skutečně zavedena, protože Londýn a Brusel se stále ještě přou ohledně podmínek brexitu.

Plán na záchranu Opelu: nové modely, elektřina, racionalizace a technika PSA

Opel Insignia

Osud továrny Vauxhall závisí na tom, zda se v ní francouzská mateřská společnost PSA Group rozhodne vyrábět příští verzi modelu Astra. PSA, která loni v létě koupila značku Vauxhall od americké automobilky General Motors (více čtěte zde), má ale i jiné možnosti. Může například výrobu přesunout do svých závodů ve Francii či Německu.

Cooper kvůli obavám ohledně rizik spojených s brexitem přesvědčoval zaměstnance své továrny, aby hlasovali proti odchodu Británie z Evropské unie. V oblasti závodu však podobně jako v případě většiny ostatních měst s automobilovými továrnami měly nakonec hlasy pro brexit převahu.

„Je těžké pochopit, jak může někdo s rozumnou myslí hlasovat pro cokoliv, co zkomplikuje podnikání,“ uvedl Peter Southwood, který v automobilce Vauxhall pracuje přes 20 let. „Lidé vidí, jak auta sjíždějí z výrobní linky, jak moc jich směřuje do zahraničí a odkud přicházejí součástky,“ upozornil.

V továrně v Ellesmere Port v minulosti pracovali Southwoodův dědeček a dva strýcové. Southwood doufá, že jeho děti by mohly na tuto tradici navázat. Ale bez ohledu na brexit již práce v britském automobilovém průmyslu není, co bývala. V době největšího rozmachu v 70. letech v továrně Vauxhallu pracovalo 12 500 lidí. Od té doby se počet zaměstnanců snížil o 90 procent, převážně kvůli automatizaci (o vývoji britského autoprůmyslu čtěte zde).

Odchod z EU bude pro britský automobilový průmysl znamenat novou ránu v době, kdy se snaží přizpůsobit přesunu pozornosti k vozům s elektrickým pohonem a vládním plánům na postupné ukončování provozu benzinových a naftových automobilů během příštích dvou desetiletí.

Náklady na montáž jednoho automobilu v Británii by se podle odhadu společnosti PA Consulting v případě takzvaného tvrdého brexitu - zahrnujícího zavedení desetiprocentního cla - mohly zvýšit o 2 372 liber (téměř 68 000 Kč). Uzavírání továren by podle firmy bylo nejpravděpodobnější u japonských automobilek Toyota a Honda, které většinu své britské produkce vyvážejí.

Tim Lawrence ze společnosti PA Consulting nicméně upozorňuje, že pro Británii i EU by mohlo být příliš riskantní nedosáhnout dohody, která by umožňovala vzájemnou výměnu zboží při nulových či minimálních clech. „Británie je druhým největším automobilovým trhem Evropy a je velmi důležitá pro firmy z EU, jako jsou němečtí výrobci luxusních vozů,“ dodává Lawrence.

Britský autoprůmysl stojí na cizích automobilkách

Británie je jedna z kolébek automobilismu. Původní značky jsou dnes v rukách zahraničních automobilek. Klasický britský autoprůmysl před třiceti lety zkrachoval, o jeho renesanci se zasloužila Margaret Thatcherová, ovšem s pomocí nebritských automobilek (čtěte zde). Dnes je autoprůmysl výrazným pilířem ekonomiky ostrovního království.

V uplynulých několika desetiletích zahraniční investice přicházející zejména z Německa vedly k výraznému nárůstu výroby britského automobilového sektoru.

Britský autoprůmysl vyprodukuje ročně přes jeden a půl milionu aut. Rekordní byl rok 1972 se dvěma miliony vyrobenými auty. Přímo v automobilkách pracuje v Británii 160 tisíc lidí a dalších 600 tisíc je na ně napojeno (dodavatelé, prodejci aut, služby).

Kromě malovýrobců a slavných značek zaměřených na speciální kategorie aut jako jsou Aston Martin, Lotus nebo McLaren je britský autoprůmysl velmi pestrý. V ostrovním království sídlí několik vývojových center, designérská studia, specializované laboratoře používané mimo jiné pro homologaci aut pro EU, ale také tam má sídla většina týmů F1. V Britských zkušebnách homologuje auta pro Evropu třeba i Škoda Auto.

Tradiční luxusní značky Bentley nebo Rolls Royce doplňují prémiové Jaguar s Land Roverem, Mini. Za povšimnutí stojí, že všechny výše jmenované značky dnes nepatří britským vlastníkům. Jaguar a Land Rover patří Indům (Tata), Bentley Volkswagenu. Velmi paradoxní je situace značky MG Motor - kdysi slavný výrobce sportovních aut po krizi britského autoprůmyslu v sedmdesátých a osmdesátých letech zanikl, dnes značku oživuje čínská automobilka SAIC, která se teď MG snaží vrátit na britský trh a dokonce otevřela v Longbridge továrnu.

Velké továrny a vývojová centra mají v Británii hlavně zahraniční automobilky: Nissan, Honda, General Motors (vauxhall) nebo Toyota.

Pozice britského autoprůmyslu je ovšem v porovnání se situací před desítkami let jiná. V padesátých letech byla Británie druhým největším výrobcem aut na světě se spoustou domácích značek, dnes je na čtrnácté pozici (v Evropě čtvrtá před ČR) a většinu značek vlastní zahraniční společnosti. Do EU putovalo v roce 2015 53 procent aut vyrobených v Británii.

Slavná jména v cizích službách

Slavný Rolls-Royce, symbol luxusu, který se přece nikdy nemohl mít špatně, je po trapném románku s Volkswagenem drahokamem BMW. Stejně tak Mini. Bentley patří Volkswagenu.

Roverpo aférce s BMW koupili Číňané (automobilka SAIC). Sbalili fabriku a v hloubi země za Velkou zdí staví novodobá MGa Rovery. Ovšem pod zkomoleným jménem Roewe, práva na používání značky Rover totiž vlastní Land Rover. Teď se dokonce začíná mluvit o návratu značky Rover (tedy spíše MG) do Británie, kde Číňané údajně chtějí stavět fabriku.

Triumph, Vandenplasa další hrdé značky British Leylandu umřely v průběhu osmdesátých let.

Nejabsurdnější příběh, který má jako jeden z mála šťastný konec, potkal Jaguars Land Roverem. Dnes ho vlastní Ratan Tata z Indie, kterou Britové ještě před šedesáti lety kolonizovali. Na druhou stranu sami lidé z Jaguaru i Land Roveru přiznávají, že jim nikdy nebylo tak dobře. Tata ví, že svou práci umějí, dal jim peníze na vývoj a nechal je být. Dnes jsou land rovery a jaguary tak dobré jako nikdy v minulosti. A značky vydělávají.

Aston Martinje další ze značek, která prošla rukama Fordu. Dnes má za sebou britského šéfa Davida Richardse a jeho Prodrive a peníze z Ameriky, Kuvajtu a Itálie.

Asi jediná žijící zdravá čistokrevná britská značka, která prosperuje a je v britských rukou, je Morgan. Dodnes ji vlastní a vede rodina Morganů.

Británie je také zemí malovýrobců. Moc se o nich neví a spíše živoří. Stavitel klasických gentlemanských bristolů snad přežívá, ale to je vše, co o něm lze říci. Z dílny na sporťáky TVRse snažil udělat svou hračku ruský oligarcha Nikolaj Smolenskij. Po dalším krachu se mluvilo o stěhování do Itálie, ale teď je už ticho, asi navždycky. A Lotusmá namále.

Dobře se uchytil Radical, Ariel, Caterham nebo Ginetta.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...