Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi vymýšlejí auta z plastů

aktualizováno 
Český průmysl zažívá zlatá léta. Rekordní výroba je nyní hlavně dílem levných montážních továren. Místy se ale začínají prosazovat i unikátní české vynálezy.

Plastové zadní dveře dostával Fiat Tipo již v osmdesátých letech | foto: Fiat

Mnoho řidičů si ještě nedokáže představit, že bude mít na svém autě plastový nárazník, zadní dveře nebo sklo z polykarbonátu. Generální ředitel liberecké společnosti Cadence Innovation (dříve Plastimat či Peguform) Pavel Neuman s takovou představou nemá sebemenší problém.

"Máme připraveny funkční vzorky a je jen otázkou času, kdy se objeví i na autech vyráběných v Česku," říká šéf firmy, jejíž nárazníky najdete na každé škodovce. Vývojáři v Liberci se dalším využitím plastů zabývají intenzivně několik let.

"Cílem je, aby lidé ani nepoznali, že se jedná o plastový díl," vysvětluje Neuman. Plasty na některých částech aut jsou podle něj mnohem výhodnější.

Například výměna poškrábaného dílu bude mnohem levnější, oprava lehce promáčknutého blatníku do původního stavu bude otázkou několika minut. Navíc jsou plasty o dost lehčí než ocelové konstrukce.

Plastoví průkopníci z Francie a Japonska
Auta tím pádem mohou mít nižší spotřebu. "Ve světě už taková auta jezdí, průkopníky jsou hlavně francouzské a japonské automobilky. Například Nissan už má ve výrobě modely s plastovými zadními dveřmi," dodává Neuman.

O návrat k laminátovým trabantům se však rozhodně nejedná. Materiály jsou zpracovávány technologií vstřikování a často se pro zvýšení tuhosti a bezpečnosti kombinují s kovovými výztuhami.

S plastem koketuje i Škoda Auto, jeden z velkých zákazníků Cadence. "Hledáme inovace, například jak nahradit ocel jinými materiály na bázi plastu," řekl na začátku roku Detlef Wittig.

V Cadence, jehož předchůdce začínal s výrobou kbelíků či nočníků, předvídají plastovým materiálům velkou budoucnost. "Čím dál častější bude výroba řady modelů aut v malých sériích. Pro ně jsou plasty ideální," míní Neuman.

V Česku je průkopníkem plastů v automobilovém průmyslu výrobce autobusů SOR Libchavy. Jejich autobusy jsou z velké části vyrobeny z plastů, díly k sobě lepí. Proto mají nižší spotřebu než klasické autobusy. Zájem o ně je velký: firma předpokládá během dvou let zdvojnásobení produkce.

Firma chystá v České republice úplnou novinku: výrobu polykarbonátových skel. Ta můžou postupně nahradit na automobilech klasická skla. Rozhodnutí o tom, kdy a kde továrna vyroste, se stále odkládá. "Hodně o tom ještě diskutujeme, jsme v tom opatrnější než před časem," vysvětluje Neuman, proč stále není jasné, kdy nový závod CleverGlass vyroste.

Američtí majitelé společnosti si nejsou zcela jisti, zda je dobré se do výroby takových skel pustit v původně plánované kapacitě v době, kdy se některé automobilky stále nerozhodly pro široké nasazení polykarbonátu.

Na druhé straně japonské automobilky je užívají čím dál častěji, například na nové Hondě Civic je z něj už celý zadní spoiler.

Překonat nedůvěru
"Nevíme, jak trh zareaguje. Stále spousta lidí vnímá polykarbonát jako náhražku a nemá k takovým materiálům důvěru, i když mají řadu lepších vlastností než běžné sklo," vysvětlil Neuman.

Firma přesto připravuje dál pilotní projekt výroby skel pro střešní okna v nové lokalitě, ale do výstavby na úplnou kapacitu se nepouští. Nový závod vyroste v blízkosti jednoho ze tří závodů firmy, které jsou v Liberci, Libáni na Jičínsku a Nymburce.

Rozhodnutí může urychlit první velká objednávka. Polykarbonátové materiály jsou podle Neumana materiálem budoucnosti, které díky dobré tvárnosti i zásadně změní design aut.

Má stejně dobré vlastnosti jako plasty na autech: je lehčí a také bezpečnější. V novém závodě se má používat nejmodernější plazmová technologie, díky které mají být umělá skla odolná proti poškrábání.

Pro rozvoj nových technologií hledá firma desítky lidí do vývoje. Každý, kdo jezdí autem mezi Prahou a Libercem, si nemůže nevšimnout několika billboardů, kterými Cadence lidi láká.

"Shánět lidi je obtížné," vysvětluje Neuman, proč se firma zaměřila i na takový způsob náboru. "Pro technika může být zajímavé podílet se na vývoji úplně nových technologií," láká do firmy nové zaměstnance šéf Cadence Innovation, který v čele podniku s více než dvěma tisíci zaměstnanci stojí již přes patnáct let.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Najdete na iDNES.cz