Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

aktualizováno 
Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu (ADAC) ukázal nedostatky nejprodávanějšího auta v Evropě, Volkswagenu Golf.

Německý automotoklub se poslední dobou zaměřuje na netradiční crashtesty. V říjnu při jednom z nich zjistil, že spolujezdci hrozí při bočním nárazu větší riziko zranění než řidiči, protože v tomto případě mimo jiné nezafungují předpínače bezpečnostních pásů (více čtěte zde). Tentokrát se zaměřil na konstrukci deformačních zón. Ty při nárazu pohlcují energii a tím pochopitelně snižují následky nehody. Nedostatky jejich návrhu se ukážou hlavně při nárazech ve vysokých rychlostech a v případě, že je mezi vozidly velký hmotnostní rozdíl.

Fotogalerie

ADAC proto vzal Hondu Civic a VW Golf sedmé generace a proti každému z těchto aut poslal malý Smart Fortwo. Náraz proběhl v rychlosti 56 km/h a s 50% překrytím. Jako lepší se ukázala honda. Poměrně široká příď civicu se totiž zdeformovala velice dobře a pohltila velkou část energie nárazu. Partnersky tak pomohla malému smartu s velice krátkým „čumákem“.

Naopak příď Golfu je výrazně tužší než v případě hondy, a při střetu tak dokáže pojmout jen omezené množství energie. Síla se střetu se navíc koncentruje na malou plochu, podélný nosník volkswagenu se totiž zabořil až do prostoru pro nohy řidiče smartu, což s sebou nese velké riziko zranění jeho levé dolní končetiny. A nejde jen o šoféra městského minivozítka, takové chování při nárazu je nebezpečnější i pro posádku nejprodávanějšího vozu v Evropě.

Autoklub proto navrhuje, aby byly přídě aut uvnitř standardně vybaveny jakýmsi velkoplošným ochranným štítem. Tuhost čelních partií vozů by také měla být upravena tak, aby dokázaly pojmout svoji část nárazové energie. Zvýšila by se tím bezpečnost pasažérů a podle názoru ADACu by ročně mohlo být zachráněno několik set lidských životů.

Autoři:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Za dva roky nové auto: vietnamská automobilka ohromuje rychlostí

Skici chystaných modelů nové vietnamské automobilky VinFast

Pařížský autosalon bude letos chudý, nejstarší automobilová přehlídka se má změnit na salon mobility, spousta značek se...

OBRAZEM: Designérský kousek na kolech. Karavan, který lze jen závidět

Vizualizace designového karavanu Romotow od novozélandského studia W2.

Zapomeňte na klasické hranaté karavany bez nápadu. Romotow je přívěs v unikátním designu. Stačí zmáčknout jediné...

Najdete na iDNES.cz