Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bowieho auta: montoval a chromoval mini, boural s mercedesem

aktualizováno 
Hubený vysoký mladík David Robert Jones pracoval začátkem sedmdesátých let v továrně British Motor Corporation, montoval tehdy rodící se ikonu jménem Mini. Jones si u toho určitě zpíval a měl hlavu plnou muziky.

Pochromovaný mini je nápad Davida Bowieho | foto: Lukáš Hron, Mobil

Ke kapesní legendě se vrátil o necelých čtyřicet let později, když už byl stejně slavný jako to auto, možná ještě více.

V roce 1999 už jako David Bowie navrhl k oslavám čtyřicátin miniho unikátní kousek s komplet pochromovanou karoserií. Dnes si můžete jeho modýlek koupit za padesát liber po internetu.

Mini slaví padesát let

David Bowie byl hippie, rebel, mimozemšťan a hudební génius. Ten hudební mág, který svou příslušnost k pozemšťanům naplno prokázal až letos 10. ledna, měl na auta vybraný vkus. Do oné fabriky BMC se dostal spíš náhodou. Když praštil se školou (studoval průmyslovku), maminka mu sehnala narychlo práci.

A tak Bowie ve svých začátcích (že bude muzikantem bylo jasné snad od malička, začínal na plastový saxofon) montoval miňasy. Přišlo se na to díky jedné fotce, která koluje internetem (zde).

Jaguar E-type

Velká kočka, jak říkal svému Jaguaru E-type, byla jeho věrnou společnicí v začátcích kariéry. Roadster z roku 1967, který patří k vůbec nejkrásnějším autům všech dob, samozřejmě musel být v klasickém odstínu british racing green. V té temné zeleni prý bylo pár škrábanců a pod kapotou šestiválec 4,2 litru s výkonem 256 koní.

Limuzínu Mercedes 600 Pullmann Landaulet dostal v roce 1965 papež Pavel VI. Ve...

Excentrický umělec měl slabost i pro mercedesy. A rovnou ty nejfajnovější. Když ve druhé půlce sedmdesátých let dobýval svět albem Heroes, nechal se vozit po Berlíně Mercedesem 600 Landaulet. V legendární osmiválcové limuzíně (motor M100 objem 6,3 litru, mechanické vstřikování Bosch a 250 koní) si to užíval jako pravá rocková hvězda: se staženou střechou, postavený vzadu a kynul davům.

Svůj Mercedes 450 SEL proslavil dokonce písní „Always crashing in the same car” (Vždycky bourám ve stejném autě, 1977). Ta vychází z reálné historky z Bowieho kokainového období. Když se chtěl zpěvák pomstít svému kalifornskému dealerovi, který ho podvedl, přiřítil se k němu domů a svým mercedesem několikrát vrazil do jeho cadillacu.

Fotogalerie

Pokračování historky říká, že to mercedes díky mohutným (a taky pěkně ošklivým) „americkým“ bezpečnostním nárazníkům přežil bez větší újmy a Bowie v něm donekonečna kroužil kolem hotelu, ve kterém bydlel.

Bowie uměl šokovat nejen muzikou. Dnes se v zrcadlových autech promenují exhibicionisté vcelku běžně, ale v roce 1999 to při oslavě čtyřicátin miniho byl šok. Ziggy Stardust alias David Bowie navrhl na objednávku automobilky (tehdy už patřila BMW) kompletně zvenku i zevnitř pochromovaný exponát, který byl zářivou hvězdou expozice Mini v londýnském muzeu designu.




Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...



V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Skandál s vraky: ve Francii jezdí tisíce špatně opravených aut

U přehrady Křetínka na Blanensku se šofér zřítil ze čtyřicetimetrového srázu....

Po francouzských silnicích jezdí tisíce aut, která za sebou mají těžkou nehodu a měla skončit na vrakovišti. Systém...

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Další z rubriky

Jezdili jsme, aby nám nikdo nestačil, vzpomíná vývojář Škody Favorit

Maskovaný prototyp nafocený při testech v roce 1986

Dnes se prototypy aut testují několik let, třeba Škoda Kodiaq během nich ujela téměř 700 tisíc km. Ale jak probíhaly...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

JAK SE ZMĚNILA AUTA: Voňavé trabanty, rumunský šmejd, československý hit

Škoda Favorit

Čím jsme jezdili kdysi a jakými auty se vozíme dnes? Čtěte závěrečný díl našeho seriálu, jak se změnil český motorismus...

Najdete na iDNES.cz