Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dětem je nejlépe v sedačce

  9:30aktualizováno  9:30
Průzkumy ukazují, že stále příliš mnoho dětí jezdí v autech na našich silnicích „jen tak“. Víte, jak správně připoutat vaše nejmenší? Pamatujte, že děti jsou velmi křehcí pasažéři. Daleko křehčí než dospěláci.

Křehcí pasažéři
Hlava dětí je v porovnání se zbytkem těla velká a těžká.

Hlava devítiměsíčního dítěte představuje 25 procent jeho celkové tělesné hmotnosti.

U dospělého muže je to pouhých šest procent.

Pokud u nemluvněte nebo dítěte dojde k poranění hlavy, často dochází k poškození mozku. Jejich lebka není tak silná jako u dospělých.

Mezi další důvody, proč jsou děti zranitelnější, patří neúměrně slabší a nevyvinutý krk a pánev. Krk dospělého zatížení při čelní srážce poměrně dobře odolává, o krku dítěte to však neplatí.

Crashtesty EuroNCAP: budoucnost pro děti

Způsob ochrany je důležitý
Velký význam má při nehodě způsob ochrany. Pokud dítě používá standardní bezpečností pás – samozřejmě s příslušným sedákem, získá o 60 procent lepší ochranu, než kdyby nebylo vůbec připoutáno. Při použití sedačky umístěné čelem ke směru jízdy získává o 80 procent lepší ochranu a v sedačce obrácené zády ke směru jízdy je ochrana lepší o 90 procent.

Samozřejmě je důležité, aby druh ochrany odpovídal věku dítěte, jeho výšce a hmotnosti. Pokud dítě přepravujeme po směru jízdy, je vždy bezpečnější umístění sedačky či sedáku na zadním sedadle. Je-li sedačka umístěna proti směru jízdy na předním sedadle, je třeba deaktivovat čelní airbag spolujezdce.

Zády ke směru jízdy bezpečněji
Myšlenka přepravovat miminka a malé děti zády ke směru jízdy vznikla v 60. letech ve Švédsku. Jejím otcem byl profesor Bertil Aldman z Chalmers University v Goethenburgu, jenž se inspiroval sedadly, která při startu a přistávání používali astronauti při misi Gemini. Jejich sedadla měla speciální tvar umožňující rozložení sil po celém povrchu  zad. Princip dětských sedaček obrácených zády ke směru jízdy je stejný. V případě čelního nárazu jsou působící síly rozloženy na celá záda dítěte, a ne pouze na zranitelný krk.

Jestliže se začne hlavička dítěte dotýkat horní hrany sedačky, je načase ji vyměnit – avšak i nová sedačka by měla být obrácena zády ke směru jízdy. A ještě jednou si zopakujeme – je-li sedačka otočena proti směru jízdy, vždy musí být vypnut airbag spolujezdce. Jeho případná aktivace by totiž mohla dítě vážně zranit či usmrtit. U většiny novějších automobilů lze airbag spolujezdce deaktivovat vypínačem. Pokud tomu tak není, zajistí to pro vás příslušný servis.

Používejte sedák s opěrou
Dříve nebo později nadejde okamžik, kdy vaše ratolest ze své sedačky obrácené zády ke směru jízdy vyroste. Tato doba obvykle nastává když je dítěti přibližně rok. Od nynějška bude cestovat otočené ke směru jízdy, na sedáku se speciální opěrou zad, nebo bez ní. Opěra zad poskytuje dodatečnou ochranu v případě boční kolize. Pokud dítě usne, opěra ho lépe udrží v napřímené poloze. Navíc udrží bezpečnostní pás ve správné poloze na rameni v blízkosti krku.

***

Jak vybrat autosedačku? Čtěte ZDE

***

Standardem je Isofix
Většina sedaček je konstruována výrobci automobilových sedadel. Takové dětské sedačky jsou vhodné pro použití pouze v některých vozidlech, zatímco do jiných se nehodí. Také způsoby zajištění dětských sedaček se liší. Mezinárodní organizací pro standardizaci bylo proto sestavena pracovní skupina, která po deseti letech práce vytvořila systém pro standardní uchycení dětských sedaček Isofix. Norma Isofix byla publikována v roce 1999. Dnes již po silnicích jezdí mnoho nových vozidel vybavených kotevními body pro systém Isofix, pro který jsou k dispozici také kojenecké a dětské sedačky.

Jak správně připoutat vaše nejmenší

Pokud je dítě sedící na sedáku s opěrkou zad (nebo bez ní) připoutáno tříbodovým bezpečnostním pásem, je důležité pás správně umístit. Jeho horní část musí vést přes rameno a hrudník s minimální vůlí. Po zapnutí ho napněte. Nezáleží na tom, zda se bezpečnostní pás  dotýká krku dítěte. Je-li jeho horní příčná část umístěna příliš u okraje ramene, při nehodě může v takovém případě pás sklouznout a dítě je pak vrženo vpřed přes jeho vrchní část.

Za žádných okolností by dítě nemělo sedět s bezpečnostním pásem vedeným pod rukou. V případě nárazu může být vrženo vpřed, přičemž v nejhorším případě dokonce prolétnout čelním sklem. Spodní část pásu musí být vedena přes boky, nad horní částí stehen. Vždy se ujistěte, že je těsně obtažená před dvěma rohovými výstupky na stranách sedáku. V opačném případě by totiž pás mohl po nehodě sklouznout na břicho dítěte a způsobit mu vnitřní poranění. Pás nemůže dítě zachytit v oblasti jeho pánve, neboť není v porovnání s pánví dospělého člověka dostatečně vyvinuta.

Clive Bengtsson, VSTYLE

Příklad špatného umístění dětské autosedačky.

Nezávislá organizace EuroNCAP testuje bezpečnost dětí v autosedačce

Nezávislá organizace EuroNCAP testuje bezpečnost dětí v autosedačce. Při crashtestu sedí figurína v autosedačce doporučené výrobcem.

Nezávislá organizace EuroNCAP testuje bezpečnost dětí v autosedačce. Při crashtestu sedí figurína dítěte v autosedačce doporučené výrobcem.

Nezávislá organizace EuroNCAP testuje bezpečnost dětí v autosedačce. Při crashtestu sedí figurína dítěte v autosedačce doporučené výrobcem.





Nejčtenější

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.