Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Děti vidí auta jinak než dospělí. Školáci jsou v ulicích, řidiči pozor

  9:22aktualizováno  9:22
Děti jsou po letních prázdninách rozdováděné a ty menší neví, že jim auto může ublížit. Navíc prvňák schovaný za velkým teréňákem s černými okny, zaparkovaným u přechodu, nevidí, jak se blížíte k přechodu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek)

Popsaná situace patří k nejtypičtějším, které vedou k neštěstím na silnicích, do nichž se připletou děti. Právě začíná nový školní rok, je třeba být obezřetnější než kdy jindy.

Děti totiž slyší, vidí a reagují jinak než dospělí. Schválně si zkuste na chodníku podřepnout a prohlédnout si silnici z dětské perspektivy. Často třeba uvidíte, že nic nevidíte...

Prvňák schovaný za autem

A stejné je to z pohledu řidiče. Děti nejsou mezi auty kvůli své výšce vůbec vidět. Prvňák s taškou na zádech se schová i za malý osobák, natož pak za zaplechovanou dodávku.

Děti v ohrožení

Statisticky vůbec nejbezpečnějším sedadlem v autě je pravé zadní, na tuto oblast jde nejméně nárazů. Posadit dítě tam má i jinou bezpečnostní výhodu: dítě bude vystupovat a nastupovat při podélném parkování ve většině případů na chodník, ne do silnice, kde hrozí sražení projíždějícím autem. Když vedete dítě po chodníku, mějte ho vždy po ruce odvrácené od vozovku (mezi sebou a domem). Máte tak lepší kontrolu a víc času zasáhnout, kdyby chtělo nečekaně vběhnout do silnice. Více čtěte ZDE

"Školáci mají v hlavě všechno možné, ale semafory a auta je často vůbec nezajímají. Čím je dítě mladší, tím je pro něj doprava komplikovanější a méně pochopitelná," vysvětluje Petr Buček, šéfredaktor specializovaného automagazínu AutemBezpečně.cz.

Německý autoklub ADAC se pokusil nahlédnout do dětského světa. Hlavní poučka zní: čím je člověk menší, tím horší má přehled o okolí. Malou osobu řidiči na silnici navíc snadno přehlédnou. Řidiči si musí dávat pozor také při couvání, z mnoha aut je stále horší výhled dozadu. Auta jsou také mohutnější a větší. Z velkého terénního vozu mnohdy nevidíte, že vám za ním prochází dospělý, natož dítě.

"Krátké dětské nohy také znamenají pomalejší chůzi i běh. K překonání silnice na přechodu nebo mimo něj tak dítě potřebuje mnohem delší čas," upozorňuje Petr Buček.

Děti žijí ve světě, ve kterém vnímají především samy sebe. Z toho pramení, že si často mylně myslí: "Když vidím auto já, musí vidět jeho řidič i mě."

Děti jsou těkavé a jejich pozornost snadno odvede od důležitého méně významné dění. Třeba kamarád na opačné straně silnice. Poté následuje velmi spontánní reakce, která může dítě třeba nasměrovat na přechod, i když ještě svítí červený panáček. Platí to i pro děti, které vědí, jak se na ulici chovat a chovají se obezřetně. Momentální podnět je pro ně ale v tu chvíli jednoduše silnější, takže "vypnou".

"Dítě má jiné vnímání. Často přechází mimo přechod pro chodce. Nebo v zápalu hry podcení situaci a rozběhne se do vozovky," popisuje dopravní psycholog Martin Kořán chování dětí v místech, kde se mohou potkat s auty. Na jednu z tragických nehod v Praze vzpomíná šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula. "Dítě vběhlo přímo pod kola náklaďáku. Přebíhalo silnici za rodiči, kteří byli na druhé straně."

Zvuky z neznáma

Děti mají také "dlouhé vedení". "Oproti dospělému potřebují podle ADACu dva a půl až třikrát delší čas na reakci, když se dostanou do složité situace," vysvětluje Petr Buček z AutemBezpečně.cz.

"ADAC také uvádí, že dětská hlava začne bezpečně odlišovat pravý a levý směr až po desátých narozeninách," dodává.

Ani zrak není u školáků vycvičený – jejich zorný úhel je mnohem menší než u dospělého člověka. To znamená, že auta jedoucí příliš z boku k malé postavičce jsou vlastně neviditelná.

Také se zvuky mají školáci problém. Nedovedou správně u různých hluků rozeznat, co který znamená. Zcela nemožné přitom je, aby správně posoudili, odkud hluk je pro ně nebezpečný a odkud přichází.

Dítě v blízkosti silnice je zkrátka nevypočitatelné. I proto mají u škol smysl různá dopravní opatření, značky a strážníci se zlou propiskou a pokutovým bločkem.

Třicítka má před školou smysl. "Při padesátikilometrové rychlosti je běžná brzdná dráha dlouhá 14 metrů," upozorňuje dopravní psycholog. U dítěte je střet ještě nebezpečnější, protože u dospělého míří náraz na nohy, u malého dítěte na hlavu.

Jděte příkladem a buďte vidět

K vývoji dítěte a jeho správnému vnímání zvuků, obrazů a pravidel mohou podle ADAC přispět nejvyšší měrou rodiče. Podle nich děti vše opakují a napodobují je. "Proto je zcela špatné, když otec, matka nebo prarodiče pravidla správného chování na chodníku nebo za volantem porušují," varuje Petr Buček.

Odborníci také vyzývají k důslednému používání reflexních prvků. Bývají na oblečení, školních taškách, ale i samostatné. Modře oblečeného chodce vidí řidič v noci na necelých dvacet metrů, bílého na pětapadesát. Reflexní doplňky jsou ale viditelné až na 200 metrů.

Jak poprvé do školy

  • Nebezpečná místa je zapotřebí s dětmi prodiskutovat.
  • Nejlepší je cestu do školy trénovat. Nevhodný je ale trénink o víkendech, kdy jezdí méně aut než v pracovní dny.
  • Pokud na nejkratší trase ke škole číhá nebezpečí, vyplatí se vybrat delší, ale bezpečnější cestu.
  • Děti je dobré co možná nejdéle do školy doprovázet. Poté by rodiče měli nepozorovaně potomka párkrát zkontrolovat, jestli cestu zvládá.
  • Dítě potřebuje slyšet pochvalu, ne přespříliš výtek. Zbytečně v něm mohou vzbudit obavy.
  • Společnou chůzi ke škole osvěží výměna rolí: dítě vysvětluje rodiči, proč je které místo nebezpečné a na co má dávat pozor.
                                                                               Zdroj: AutemBezpečně.cz a ADAC
Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Ford Galaxy 1,9 Ghia č.53.
Ford Galaxy 1,9 Ghia č.53.

r.v. 2004, naj. 212 000 km, diesel
139 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.