Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

aktualizováno 
Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich ekologičnost. Namísto toho se provalilo, že motory TDI mají software pro obcházení emisních testů. Největší skandál v dějinách automobilismu, aféra Dieselgate odstartovala v září 2015.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Volkswagen

Celou kauzu sleduje Jack Ewing, reportér deníku The New York Times, který v exkluzivním rozhovoru pro server iROZHLAS.cz odhalil, jak to celé začalo.

„V 60. byl v USA nejprodávanějším autem z dovozu VW Brouk. Pak přišla Toyota a další japonské značky, které VW odsunuly na druhou kolej. Od té doby se německá automobilka snaží znovu získat svůj podíl na americkém trhu,“ popisuje prapůvod vzniku celé aféry. 

V USA je podle Ewinga dnes Volkswagen úzce profilovanou značkou. „A to automobilku po desetiletí štve. Volkswagen vymýšlel strategii, jak se ve Spojených státech uplatnit, a to je i jeden z důvodů, proč ke skandálu došlo. Řekli si totiž, že to zkusí s dieselem.“ Jenže Volkswagen na to šel dost krkolomně a riskantně. Celou kampaň na propagaci slavných TDI tam postavil na tom, že jsou ekologické.

„Když se ukázalo, že lžou, nesli vinu nejen z klamání regulátorů, ale i spotřebitele. Pokuty v USA jsou přitom mnohem drakoničtější a drsnější než v Evropě,“ vysvětluje a připomíná, že americký právní systém dává řidičům mnohem větší příležitost domoct se u soudu svých práv a odškodnění, protože v USA znají systém hromadných žalob, kdy se lidé spojí dohromady a soudí se jako skupina. „Volkswagen jen v případě hromadných žalob vyplatil asi 600 tisícům řidičů 15 miliard dolarů,“ komentuje Ewing tříleté výročí Dieselgate

„Volkswagen měl v USA image automobilky pro lidi, kteří se chovají šetrně k životnímu prostředí a snaží se pečovat o udržitelný rozvoj,“ vysvětluje Ewing. A právě odhalení, že je to přesně naopak, Ameriku naštvalo. „Teď VW obrátil a začal dělat velká SUV, což je úplně jiný trh, a docela se mu daří. Při tom, co se všechno stalo, se prodeje celkem drží, ale Volkswagen v USA samozřejmě čelí spoustě dalších výzev,“ říká americký novinář.

A připomíná, že v USA diesel nikdy nebyl tak rozšířený. „To byl ten velký nápad Volkswagenu, který ovšem naprosto selhal. Chtěli Američany naučit jezdit v dieselových autech,“ shrnuje.

Dieselgate na iDNES.cz

Speciální příloha

Zpravodajský portál iDNES.cz se aféře věnuje od samého začátku nejkomplexněji na českém internetu. Do nynějška vyšlo na iDNES.cz přes 250 článků. Speciální přílohu k dieselgate najdete zde.

Muž v pozadí

Reportér renomovaného amerického deníku psal o aféře mezi prvními a od začátku tušil, že půjde o velkou věc. Ve své knize „Rychleji, výše, dále: Skandál Volkswagenu“ odhalil jméno zaměstnance automobilky Stuarta Johnsona, který podvádění s emisemi na Volkswagen vyzradil. Johnson měl u Volkswagenu na starosti jednání s regulátory. Volkswagen na něj podle Ewinga tlačil, aby pomohl manipulace s měřením emisí ututlat. 

Ten ovšem ještě společně s dalším inženýrem americkým úřadům vše vyzradil. Ewing připomíná roli tehdejšího velkého šéfa německého koncernu Martina Winterkorna: „Po celou dobu podvádění byl v křesle šéfa Volkswagenu, a to až do roku 2015, kdy rezignoval. Byl známý tím, že úpěnlivě dbal na každý detail, a chlubil se, že zná každý šroubek ve všech modelech, které VW vyrábí. Když se skandál provalil, řekl, že o ničem vůbec nevěděl.“



Nejčtenější

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Toyota RAV4 přijíždí do Evropy v novém, zatím jen jako hybrid

Toyota RAV4

K pětadvacátým narozeninám modelu RAV4 si Toyota nadělí již pátou generaci. Ta je od pohledu hranatější, ale také...

Prodej osobních aut s naftovým motorem v EU prudce klesá

Ilustrační snímek

Prodej osobních automobilů s naftovým motorem v zemích Evropské unie v pololetí klesl o 16 procent na 3,12 milionu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...



Najdete na iDNES.cz