Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Létající talíř přistál znovu v Ženevě, tentokrát bez střechy

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Znovuzrozená značka Touring Superleggera okouzlila v roce 2012 návštěvníky ženevské autoshow moderní interpretací modelu Disco Volante. Letos se na stejném místě prezentuje otevřenou verzí Spyder, kterou si nadělila k devadesátým narozeninám.

Milánská společnost Carrozeria Touring Superleggera patřila v polovině minulého století ke špičce v oblasti automobilové konstrukce a designu. Unikátní karoserie z lehkých slitin dnes patří k největším ozdobám prestižních veteránských akcí a ceněným sběratelským kouskům.

Fotogalerie

Značnou exkluzivitu vozů od Carrozeria Touring Superleggera totiž kromě stylu a techniky podtrhuje i kusová výroba a minimum dochovaných exemplářů.

Elegantní létající talíř

Podobně exkluzivní jsou i novinky. Legendární značka oživená v roce 2008 skupinou soukromých investorů totiž vyrábí od každého modelu vždy jen několik kusů, jejichž technickým základem navíc bývají automobily s velmi omezenou dostupností. To je i případ letošní ženevské novinky nazvané Disco Volante Spyder, jejímž předobrazem se stala Alfa Romeo C52 Disco Volante Spider Touring Superleggera z roku 1952.

Alfa Romeo Disco Volante Spyder

Otevřené Disco Volante (létající talíř) je postavené na podobných základech jako o čtyři roky starší kupé, které v roce 2013 získalo prestižní cenu za design na soutěži elegance ve Villa d’Este (více čtěte zde). Dárcem orgánů je v tomto případě Alfa Romeo 8C Spider, které se v letech 2008 – 2010 vyrobilo v limitované sérii jen 500 kusů.

Dvoumístný, 4 620 mm dlouhý, 2 032 mm široký a 1 309 mm vysoký automobil tedy pohání atmosférický osmiválec, který má svůj původ v Maserati GranTurismo. Ten z objemu 4,7 litru produkuje výkon 450 koní a 480 Nm kroutícího momentu, takže postaráno je také o nadstandardní dynamiku. Sprint z klidu na 100 km/h stihne otevřená verze za 4,5 sekundy a s větrem ve vlasech může vyvolená dvojice uhánět rychlostí až 292 km/h.

Alfa Romeo Disco Volante Spyder
Alfa Romeo Disco Volante Spyder

Před nepřízní počasí chrání posádku dvoudílný karbonový hardtop s celkovou hmotností jen sedm kilogramů, který lze v případě potřeby uložit do zavazadlového prostoru. Jeho kapacita se tím ale výrazně sníží ze 400 na 180 litrů.

Bledě modrý exponát je jedním ze sedmi exemplářů, který značka Touring Superleggera hodlá na počest svých devadesátých narozenin vyrobit (modelů s karosérií kupé se vyrobilo 8). Cenu výrobce oficiálně nezveřejnil, k dispozici je pouze na vyžádání.

Okénko do historie

U zrodu původního modelu Disco Volante Spider postaveného na bázi Alfy Romeo C52 stáli v roce 1952 tři legendární konstruktéři Orazio Satta Puliga, Gioacchino Colombo a Carlo Chiti.

Alfa Romeo C52 Disco Volante Spider Touring Superleggera byla navržena jako prototyp pro testování aerodynamiky. Její hliníková karosérie upevněná na lehkém trubkovém rámu byla totiž jako jedna z prvních testována v aerodynamické tunelu. Výsledkem byl v té době rekordně nízký součinitel aerodynamického odporu cx=0,25.

Alfa Romeo Disco Volante Spider

Pohon zajišťoval čtyřválec o objemu 1 997 ccm vybavený dvěma vačkovými hřídeli a dvojitým karburátorem, jehož maximální výkon 158 koní putoval skrze čtyřstupňovou převodovku na zadní kola. Téměř čtyřmetrový vůz vážil jen 735 kilogramů a dosahoval maximální rychlosti 225 km/h. Celkem byly vyrobeny jen tři kusy, jeden z nich byl navíc později přestavěn na kupé.

Další 2 prototypy byly vybaveny šestiválcovými motory o objemu 3,5 litru ze závodního vozu 6C 3000 Competizione Maggiorata. S jedním z nich startoval v roce 1953 Juan Manuel Fangio v závodě Mille Miglia. Díky srovnatelné hmotnosti (760 kg) a výkonu 246 koní dosahovalo šestiválcové Disco Volante Spider rychlosti až 240 km/h.



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Škoda Kodiaq GT: kupé-SUV se testuje převlečené za mazdu, jako před 30 lety

Prototypy Škody Kodiaq GT převlečené za SUV Mazdy.

Znetvořené prototypy prohánějící se v běžném provozu fascinují milovníky automobilů. Tuší, že maskování ukrývá něco...

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Další z rubriky

Škoda Kodiaq GT: kupé-SUV se testuje převlečené za mazdu, jako před 30 lety

Prototypy Škody Kodiaq GT převlečené za SUV Mazdy.

Znetvořené prototypy prohánějící se v běžném provozu fascinují milovníky automobilů. Tuší, že maskování ukrývá něco...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

Čech pečuje o vůz mistra světa rallye. Ogierovi radí a nastavuje mu auto

V rallye týmu pětinásobného mistra světa Sébastiena Ogiera pracuje jako „car...

Leze po skalách, má rád fotbal a když má chvilku, tak doma, kousek od Kyjova, pomáhá na vinohradu a ve sklípku....



Najdete na iDNES.cz