Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Auta bez řidiče děsí svět. FBI se bojí terorismu, Toyota vyšší spotřeby

Auta, která se umějí řídit sama, jsou realitou blízké budoucnosti. Rady si s nimi však neví legislativa a strach vyvolávají i jinde. FBI se například obává, že takové vozy usnadní práci zločincům. Výzkumný pracovník Toyoty zase tvrdí, že taková auta zvednou globální spotřebu paliva a tudíž budou mít špatný vliv na životní prostředí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M90a36r37t89i59n 28S91o81v40á50k 3877655884563

Mě by zajímalo, kdo píše ty články, protože tak před měsícem dvě tu byl článek o tom jak bude úžasné zastavovat pronásledovaného zmačknutím čudlíku.

+2/0
29.7.2014 17:02

Ř43e92h92o47ř 82V74l86a57s20á79k 2604564521536

Četl jsem někde názor, že který stát to první povolí, do toho se rázem přesune vývoj a ten stát tak na tom vydělá slušné peníze. Byl bych moc rád, kdybychom to byli my. Ale naše vláda na to bohužel nemá. :-/

+1/−1
29.7.2014 12:05

M28a45r92t69i51n 28J11i26r26o89u23s12e49k 7346785265308

Američan jako první přemýšlí nad tím, jak to někdo může zneužít. V tom je obsažena celá jejich mentalita.

+1/−6
29.7.2014 10:44

M24a56r88t25i46n 50K54a53r25á52s42e26k 1568394139744

V podstatě se těším že takové systémy začnou být dostupné. Je totiž čím dál víc řidičů. kteří řídí donuceni okolnostmi, řídit neumí a řídí se strachem a odporem k té činnosti a na jejich jizdě je to zřetelně vidět. Jízda za takovým "taky řidičem" je utrpení, protože jede nepředvídatelně, nečekaně zpomaluje a občas dokonce zrychlí, v každé zatáčce brzdí, přesto že jede jak závodní šnek, v řidičích jedoucích za ním (před ním obvykle nikdo nejede) vyvolává pocit že toho mameluka musím předjet při nejbližší jen trochu vhodné příležitosti a pak vám odbočí vlevo bez blinkru. Pokud tihle lidi přestanou řídit, bude na silnicích o poznání bezpečněji. Lidi co jezdí rádi se mezi sebou srovnají snáz, i přesto, že striktní dodržování předpisů nepatřívá mezi jejich silné stránky.

+1/0
29.7.2014 9:45

D48a63n93i57e27l 23M69a54r26t75í13n34e80k 4343613783929

Ano legislativa to je jeden z hlavních problémů :D

+1/−1
28.7.2014 23:47

M59i45l10o63u37š 80K94n47o26t36e75k 4684983682591

Já myslím, že by lidstvo nejprve mělo vyřešit úplně jiné problémy...Rv

+4/−1
28.7.2014 23:15

J20a36n 11S70e83d68l13á11k 9852437976694

jako třeba?

0/0
29.7.2014 22:48

J47i30n72d89ř89i63c33h 96M93i13t20t20e81r 6981200103863

Auta bez řidiče už u nás jezdí dávno. Tak se občas říká tomu, když auto řídí ženská.

+8/−1
28.7.2014 22:55

M93a85r27t17i52n 23K53a33l90e93n34s56k44ý 8235305394201

http://tn.nova.cz/zpravy/zajimavosti/blondata-sabine-vyhrala-soutez-v-parkovani-nad-muzi-ale-co-ostatni.html

http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/zeny-ridi-podle-autoklubu-adac-lepe-nez-muzi/r~i:article:736844/

0/−1
28.7.2014 23:42

J57i26n53d45ř84i14c75h 71M65i17t26t89e87r 6841580123233

https://www.youtube.com/watch?v=_248kjTycYY

Ale byl to jen vtip, některé ženy řídí perfektně.

+1/0
28.7.2014 23:55

M91a56r80t62i93n 17K28a66r98á69s98e49k 1588884889804

Muži by taky řídili perfektně. Jenže když se naučí řídit chlap, má potřebu zrychlit aby to využil (dost často má tu potřebu ještě dřív než se to naučí) a když se naučí řídit ženská, využije toho k většímu pocitu klidu při řízení. není z toho napjatá a nepotřebuje zrychlovat. Není to podle mě tedy o tom kdo řídí lépe, ale jak tuto dovednost kdo využívá. Samozřejmě existují výjimky a v tomto jich nebude nijak málo, ale obecně myslím že to platí.

+3/0
29.7.2014 9:29

P71a51v92e56l 51S19o81b50o45t86k16a 5370434

Už dávno by mohly jezdit vlaky a metro zcela automaticky a bylo by to daleko bezpečnější (existují totiž jakési systémy, které se při poruše zastaví atd a automat prostě na červenou nebo vyšší než povolenou rychlostí nikdy nepojede).

Dokonce letadlo Airbus zvládne i plně automatické přistání, nejen vzlet a let.

Jediný důvod proč se stále ještě masově nepoužívají je lidská psychika - lidé se bojí svěřit automatům, ale klidně jedou v autě s řidičem který už 12 hodin nespal...

+5/−3
28.7.2014 22:51

V12á18c74l53a30v 31M72a57i56x62n19e34r 7785840445761

To není úplně pravda. Airbus to sice zvládne, ale jen na některých letištích, které jsou správně vybavené pro CATIII a jen za daných povětrnostních podmínek. Stejně tak automobil zvládne jízdu v připraveném prostředí a s ostatními vozy, které reagují podobně, ale v nepřehledném terénu má problém a pak předává řízení člověku ...

U vlaků je situace v podstatě totožná, automatické vedení vlaku je možné, ale musí být správně vybavená trať .. takže to není jen otázka, zda se to technicky dá zvládnout, ale zda je to ekonomicky výhodné ...

+1/0
29.7.2014 7:41

Z31d16e27n36ě18k 25W43e64r54n71h81a74r39t 6267175102908

No, ale pokud jde o automaticky řízené vlaky, tak jsou řízené v daném úseku všechny, nevstupuje do toho lidský faktor, kromě zcela mimořádných situací. Navíc řídit vlakový pohyb je neskonale snazší, než řídit auta - vlak jede po kolejích, nemůže libovolně měnit směr, jede jich omezený počet a podobně. Takže řídit třeba metro ve městě je relativně snadnější, než tam řídit automobilní provoz, kde by byla polovina automatů a polovinu by řídili lidé.

0/0
29.7.2014 8:54

E33d95a 60D33r94á37b67e26k 7329242873837

I u vozů, které dnes teoreticky mohou jezdit téměř samy, se musí řidič řízení zcela plně věnovat..... Problém je ve slově TEORETICKY. Kdyby uměly jezdit i PRAKTICKY samy, nebyl by řidič potřeba.

Zdroj: http://auto.idnes.cz/auta-bez-ridice-obavy-052-/automoto.aspx?c=A140722_223412_automoto_vok#utm_source=sph.idnes&utm_medium=richtext&utm_content=top6

0/0
28.7.2014 22:30

J32a72n 33L46u73k24á79š 7877103343862

Ja chci videt, kolik lidi bude ochotnych do toho sednout. Rozjede se to na dalnici 130 a najednou chybicka v SW ...

+1/−6
28.7.2014 22:20

J74o20z98e58f 48K96o27s39t55e18l42a54n88s82k52ý 8355772599196

Vždy ma pri týchto autách napadne scéna z Totalu Recallu, kde Schwarzeneger vyhodí umelého šoféra a začne šoférovať automatické auto sám... :-)

+1/0
28.7.2014 22:19

J84a11n 55P80r31o98v58a37z65n12í36k 6228894980191

Auta, co nemusíte řídit, jsou na trhu už dlouho. Jmenují se "TAXI".

+10/−3
28.7.2014 21:55

M84a23r95t78i28n 28K14a83l41e75n89s27k44ý 8635305874121

jezdite kazdy den taxikem za praci 50 kilometru rano a vecer taxikem, pane Provazniku?

+2/−2
28.7.2014 22:13

J37a89n 48P84r29o38v76a59z89n68í61k 6378294950511

Mohl byste si ten útočný tón strčit někam, když jsem se pokusil o vtip? Díky.

+4/−1
28.7.2014 22:23

M55a79r96t39i38n 98K41a90l79e26n23s14k41ý 8805245734441

Nepletete se v tom, ze to opravdu byl pouhy pokus. Priste tam hodte smajlik. Pak to mozna pochopi i takovy blbec, jako jsem ja. Jeste me prosim poucte, jak se pozna z prispevku, jaky ton bych pouzil, kdybych to rekl ustne? Dekuji pane Provazniku ;-)

+3/0
28.7.2014 23:16

A24l34e83š 10Z59e33l65i83n29k28a 1384592526

Já teda vůbec nerozumím tomu proč by měl být problém v odpovědnosti za škodu. Snad i normální řidič z masa a kostí může způsobit velkou škodu, od toho je tu povinné ručení. A pokud pojišťovna po kalkulaci nazná, že samohyby par excellence jsou v provozu bezpečnější, pak by mohlo být povinné ručení dokonce levnější :-)

+4/−1
28.7.2014 21:19

M56a22r78t47i70n 64P65o90s58p12í95š98i67l 8675161336447

To možná ano, ale když se nehoda stane tak kdo bude odpovědný?

+5/0
28.7.2014 22:17

J77a75r94o26s22l93a22v 51H95a55n41z54l19í79k 2139405373698

Správná otázka R^

+1/0
28.7.2014 22:19

P35a93v20e59l 18K53u64r31a86l 5101914640590

Pokud bude mít vozidlo k dispozici černou skřínku v které bude zaznamenány poslední minuty bude zcela exaktně možné zjistit které vozidlo nejelo dle předpisů.

(to bude povětšinou to řízené člověkem -. to je vždy ten nejrizikovější faktor v rozhodování) a pokud obě auta dodržovali předpisy pak je za škodu odpovědný ten kdo předpisy dělal protože nevzal v úvahu tuto situaci a řádně jí neupravil.

V případě že software nebude jet podle předpisů je vinen dodavatel softwaru.

Je to vcelku jednoduché.

+2/−7
28.7.2014 22:25

Z59d83e50n61ě64k 35W43e28r66n94h74a18r34t 6457485322928

Problém je kritická situace, která nemá jasné řešení - vyběhne ze strany dítě a v protisměru jede autobus. Má se narazit do autobusu nebo srazit dítě? Ten počítač se bude muset rozhodnout a může se stát, že se rozhodne jinak, než by přišlo vhodné lidskému řidiči. U řidiče je jasná jeho odpovědnost a je možné jej stíhat, požadovat po něm náhradu škody a podobně. Jak to řešit, když bude řídit počítač?

+2/0
29.7.2014 8:50

K68a39m97i15l 97S50c67h26w85a71g57e72r 3343516135896

No tak to je to jediné co je třeba vyřešit. A protože je jasné už teď, že taková auta budou mít nehodovost minimální, každá pojišťovna je ráda pojistí. Takže to myslím řeší všechno ohledně peněz.

No a co se týče nápravy, tak je evidentní, že sw do vězení nezavřete. Rovně jeho tvůrce není možné zavřít, protože není jeden, ale jsou to desítky lidí. Takže pak stačí vytvořit nějaké pravidla. Třeba přípustnou míru nehodovosti (pořád bude řádově nižší než u lidí). A pokud ji bude výrobce splňovat bude moci svoje auta prodávat/provozovat. V opačném případě by se třeba jeho vozy museli stáhnout a dostali by řídící jednotku spolehlivějšího výrobce. Ale pořád musíte brát v potaz, že ten výrobce bude mít na kontě tisíce zachráněných lidí. No a s postupujícím vývojem se samozřejmě přípustná míra chybovosti bude snižovat, tak jak se to dnes děje s emisními normami, výbavou abs, atd...

0/0
29.7.2014 10:17

Ř81e94h35o39ř 50V75l11a35s81á68k 2974444501826

Za co byste toho řidiče chtěl stíhat? Že nevyřešil ve zlomku vteřiny neřešitelnou situaci?

Tohle nepovažuji za problém. A jako rodič toho dítěte budu radši, když za volantem bude počítač. Vzhledem k podstatně rychlejší reakční době to dá dítěti větší šance než hypotetická možnost, že duchapřítomný řidič než aby přejel dítě, tak to čelně napálí do autobusu.

0/0
29.7.2014 12:10

T18o25m98á93š 41V61a66l53d60e43r 7813450779

toto je špatná myšlenka. A takto uvažuje 90% řidičů. Proč to chcete za každou cenu vždy strhávat do protisměru proti autu? Počítač pojede tak aby vždy zastavil k dané situaci. Vy uhnete do autobusu a buď budete mrtev sám, nebo spolucestující. Než vy zareagujete, počítač už dávno jedná. A pokud by jste se stačil vyhnout, tak počítač zastaví, nebo zmírní následky. Např bude další airbag na radar. Fascinuje mě, že si myslíte, že máte lepší reakce než stroj;-D;-D;-D;-D;-D;-D

+1/0
1.8.2014 23:08

P63a85v54e41l 53S70o28b51o49t23k92a 5510914

Na autech bez řidiče nic není, jen jsou prostě řidičky za volantem výrazně nebezpečnější, ale zase tak bych to nehrotil abych ženám zakazoval řídit.

0/−6
28.7.2014 20:10

J38i72ř33í 39K51l32i74m13e63š 9411731404209

Já nevím....

Když řídíla bývalá mange, měl jsem takovej divner pocit, protože jsem to řízení nemohl ovlivnit, chvílema jsem se dokonce i skoro bál. Tomu samořiditelnýmu autu se dá asi důvěřovat podstatně více, alei tak je to pro mne zatím nepředstavitelný:-)

+2/0
28.7.2014 19:11

T50o33m38á43š 91V56a14l97d47e49r 7363360539

Toyota mi připomíná Novu. Dokud neměla plnozmetkových kanálů, jako Smíchov, Telku atd , hanila digitalizaci v ČR. Toyota také nemá dopracovaný systém i když systém také vyvvijí a tak potřebuje pozdržet všeobecný start, aby jí byznys také neutekl. Doba vozů se samořízením se blíží a je to jako odsuzovat, že existují mobily. Dříve nebyly a také to šlo. Nyní je doba online a jsou nezbytným nástrojem tohoto stylu. Bourat budou vždy v převaze vozidla s řidiči. Už se těším, že v koloně vytáhnu knihu a vůz si to odřídí sám :-). A mě nechá se projet zatáčkama na horách či v zajímavé krajince.R^

+10/−2
28.7.2014 17:47

E72d32a 41D67r12á15b51e48k 7339922303317

nenechá, ohrožoval bys ostatní řidiče :-)

+1/0
28.7.2014 22:32

M90a59r70t74i98n 53K80a10r43á30s93e23k 1168314459474

Jo, bojím se doby, kdy vypnutí automatického řízení bude bráno jako risk, nebo v případě nehody jako přitěžující okolnost. Ještě že mám motorku, tak to nebude tak brzy, protože by se na ni všechny ty kraviny co jsou k tomu potřeba ani nevešly. plus samožřejmě systém na posouzení přilnavosti povrchu před vozidlem, gyroskopy a podobné věci navíc co by byly potřeba pro řízení jednostopého vozidla.

0/0
29.7.2014 9:34

K93r89y32š95t12o96f 58L52a70n94í39k 1679880705275

rekl bych ze toyota to prilis nekritizuje, ten clovek jen poukazuje na skutecnost, ze pokud se argumentuje snizenim spotreby prostrednictvim zvyseni plynulosti provozu, jednotlivcum spotreba klesnout muze ale za predpokladu ze se zacne vice jezdit to v globale bude naopak.

0/0
29.7.2014 13:54
Foto

J39i17ř21í 10K95r43á33k47o94r54a 9369203

Že lidé rádi provozují ve větší míře to, co je pro ně přínosné a dostupné? To je zase objev. Když museli na jednu svíčku pracovat šest hodin, svítili minimálně. Chodili spát se slepicemi. Dnes, kdy na jednu žárovku, která svítí nepoměrně délé než svíčka, vydělají za zlomek času, svítí hluboko do noci, a to třeba i několika lampami najednou. Překvapivě si dnes nesvítí stále tou jednou svíčkou a nechodí spát se soumrakem.

Pokrok, bitches! Ten nezastavíš.

+14/−1
28.7.2014 16:46

A52l37e27š 61Z79e68l14i54n42k69a 1334292926

Ale pak jsou lidi nevyspalí, víc ve stresu, víc nemocní, rodí se míň dětí atd. ;-D Vy feno

0/−3
28.7.2014 21:21

A10l27o13i13s 24S23t21a71r12ý 3649159937302

Až to začnou konečně prodávat, tak doufám, že vyšší modely budou mít už v ceně tyto moduly: visení na kufru, předjíždění vpravo a myška.

+5/−1
28.7.2014 16:37

T48o13m69á51š 37Z50e75m86a15n 3255528434585

Jedete-li podle zákona, je nemožné vás podjet pravým pruhem (už jen proto že v něm sám jste).

+6/0
28.7.2014 18:48

A97l84o25i83s 68S83t91a17r95ý 3269299447802

Já předpokládám, že ten modul bude natolik vymazlenej, aby to v případě nutnosti vzal odstavným pruhem.;-)

+1/0
28.7.2014 19:05

T41o25m47á49š 71Z21e66m59a29n 3105838904425

I to lze a zcela podle zákona (NO, KN).

0/0
28.7.2014 20:11

J81a52n 16P94a11v59e69l 8643252368566

Za předem určených pravidel. Ne jako jeden maaaaagor nedávno, když mě na dálnici odstavným pruhem vzal tak stoosmdesátkou

0/0
28.7.2014 21:46

J28a94k31u11b 23Š52a86f50a17n56d19a 7605487641521

Ale je to možné. Mnoha způsoby.

+1/0
28.7.2014 20:40

P41e76t98r 77L 4836413920356

budoucnost není pro posery !! :D

+1/−1
28.7.2014 16:36

L11u48b11o11m24í68r 74K25a26m87e90n31s75k89ý 3640458763236

mě napadá jen jeden problém, kdo bude odpovědný za nehody, majitel, výrobce, nebo kdo? předpokládám, že auto nebude trestně odpovědné.

+3/−1
28.7.2014 16:30

J43a82n 85M71o91h66y39l58a 6282919659461

Právě to je ten legislativní problém, který se v souvislosti s počítačem řízenými automobily řeší.

+2/0
28.7.2014 19:38
Foto

P51e25t35r 68P30r61o22c51h71á80z42k40a 3922716572434

Je to stejné jako s roboty.Je třeba pro ně definovat pravidla,která budou prioritní a nebude možné je nijak obejít.Myslím,že to bude trvat docela dlouho.

+2/−1
28.7.2014 21:17

Z75b50y21n62ě11k 69Š96a19f49a38r56č43í71k 5657508815584

???

0/0
29.7.2014 1:59

J78a45n 75P95a17v68e12l 8333342508616

Podle mě, rozlousknutelné velice snadno.

Kdo je zodpovědný za to, když výrobní linka někoho zraní? Pokud je chyba ve výrobě či naprogramování, jde to za výrobcem. Jinak za majitelem. Případně za obsluhou, pokud nedodržela předpisy.

+2/0
28.7.2014 21:48

Z50d54e78n30ě19k 94W81e76r79n13h44a81r27t 6257295902158

Pokud by výrobce odpovídal za všechny a jakékoliv chyby, kterých se jeho produkt v běžném provozu dopustil, nikdy to neuvolní. Nelze totiž předvídat všechny situace, které můžou nastat, případně nelze vyloučit, že se třeba opotřebením nebo vzniklou závadou to auto nezachová jinak, než by se čekalo. A tady jde o životy a zdraví, tedy velké peníze. Všichni výrobci software se zříkají odpovědnosti za chyby, které by používáním jejich produktu mohly vzniknout a to jde jen o pitomý software, který něco počítá. U aut se bavíme o něčem neskonale obtížnějším a přímo nebezpečnějším.

+1/−1
29.7.2014 8:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.