Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poutejte se. Po prudkém brzdění se váha těla znásobí na několik tun

Bezpečnostní pásy se do aut instalují od padesátých let dvacátého století a od té doby zachránily přes milion životů. BESIP kampaní "Děláš to taky!" upozorňuje, že stále hodně lidí na pás v autě zapomíná nebo špatně poutá děti. Nepřipoutaní řidiči přitom umírají při nehodě 14krát častěji než řidiči s pásem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z90d51e80n96ě80k 24T28r19u18t59n48o80v60s58k11ý 7443473796790

Někdo kdysi prý řekl, že pokud nějaka věc zachrání aspoň jeden život, má smysl. Narážím na nedávnou nehodu, kdy řidička přežila jen proto, že nebyla připoutaná. To když ji auto převálcoval traktor. Stačila přelezt na sedadlo spolujezdce. Kdyby byla připoutaná, byla by mrtvá...

0/−2
19.10.2015 15:40

A71l55e75n52a 89P24e71t13r29u 4722745240801

Za poslední měsíc airbagy zachránily život, nebo přinejmenším zabránily zranění u 4 mých kamarádů. Všechna tři auta jsou totálka, kdyby byli nepřipoutaní, odnesli by si mnohem víc, než jen pár modřin a leknutí.

+1/0
5.11.2015 13:21

A38l25e95n34a 43P27e40t13r14u 4742785700351

teda airbagy, samozřejmě pásy

+1/0
5.11.2015 14:26

P42e77t77r 88H12e94j78h38a45l 4251204798347

Trocha fyziky a skutečné znalosti by neškodila.

Snad by chtělo říci toto součinitel tření na suchém asfaltu je cca 0,7 na suchém betonu 0,9

znamená to že každý Newton tíhy (hmotnost * gravitační zrychlení) se změní na brzdnou sílu.

Z hlediska fyziky dojde k vektorovému složení sil pro které můžeme použít Pythagorovu větu. To by znamenalo, že výsledná síla na lidský organismus při prudkém brzdění je cca 1,22-1,35 násobkem běžné tíhy jeho těla.

Extrémní zbrzdění citované ve článku je vlastně dopravní nehodou.

+1/0
29.9.2015 8:24

L30a38d33i14s46l15a40v 74B15a46l76o71u29n 7501544461545

Stačilo napsat poslední větu. Ostatní tak nějak moc nesouvisí, a když tak okrajově

0/−2
29.9.2015 10:19

M24a71r47t25i44n 11H76o86u93b96a 6353781439458

Člověk o hmotnosti 90 kilogramů tak zvýší svoji hmotnost až na 5,4 tuny.

Zdroj: http://auto.idnes.cz/bezpecnostni-pas-0e5-/automoto.aspx?c=A150919_230457_automoto_taj

to je usmevne. Jsme vsak presvedcen, ze hotmost se nezmeni a zusatne porad 90kg.

+2/0
22.9.2015 15:02

L67a88d27i16s59l78a83v 46B54a66l88o37u47n 7121824651275

Trochu nešťasné srovnání, ale málokdo si ještě ze školy pamatuje moment hybnosti. Srovnání použité v článku každý, opakuji, každý trochu inteligentní čtenář pochopí.

0/0
29.9.2015 7:38

J17a19n 93S69v73o35b19o57d90a 6184684452371

fakt jo? A co to pro me teda znamena, kdyz se mi ta hmotnost znasobi???

0/0
29.9.2015 8:23

L52a79d17i21s97l37a83v 82B65a28l47o64u92n 7631784891435

Že se rozplácneš na větší placku.

0/0
29.9.2015 10:18

M86i58r56e94k 51G23a26j37e57r 5931566429340

Jeste jednou: "Člověk o hmotnosti 90 kilogramů tak zvýší svoji hmotnost až na 5,4 tuny."

Myslim, ze autorka tohoto textu nemela ve skole rada fyziku, tak radeji sla studovat zurnalistiku. Doporucuji ale i po tom se vyhybat jakemukoliv psani, kde se vyskytuji fyzikalni pojmy. 

Hmotnost se opravdu nezmeni!

+7/0
21.9.2015 20:46

J68i36ř54í 46S97c52h98w93a32c74h 8538294788356

přesně tak, volně zaměňuje hmotnost a tíhu (váhu). Kdo s tím má podobný problém doporučuji zhlédnout toto: 

https://khanovaskola.cz/video/3/215/774-rozdil-mezi-hmotnosti-a-vahou

a ještě navíc ty nesmysly s obrovským přetížením při brždění.....

+2/0
21.9.2015 21:10

M21i14r54o86s54l63a37v 39B77u12d49a 9932332227682

"...stále jsou tací, kteří riskují nejen pokutu a ztrátu bodů"

Body se neztrácejí ale připisují!

+5/0
21.9.2015 17:28

M83i21r55o34s71l71a15v 39B34u36d33a 9532442447582

Po prudkém brzdění se váha těla znásobí na několik tun

Při prudkém zbrzdění z rychlosti 50 kilometrů v hodině se hmotnost jeho těla zvýší až šedesátkrát. Člověk o hmotnosti 90 kilogramů tak zvýší svoji hmotnost až na 5,4 tuny.

Zdroj: http://auto.idnes.cz/bezpecnostni-pas-0e5-/automoto.aspx?c=A150919_230457_automoto_taj

Tady se někdo zbláznil ale já to rozhodně nejsem!!8-o

0/0
21.9.2015 16:50

M61i72r76o68s95l58a32v 82B52u86d46a 9232712277162

...tady si někdo plete brzdění a náraz tak si to laskavě opravte!

+1/0
21.9.2015 17:22

P29e50t58r10a 97M61a84l44á 7661798851425

pojem zbrzdění se tady dá pochopit jako náraz

0/0
21.9.2015 17:30

M81i80r25o39s10l16a34v 66B15u44d71a 9492912257252

To rozhodně nedá. Vy xx krát za den brzdíte nebo narážíte?;-D Nechtěl bych být několikrát za den vystaven přetížení 60 G!

Autorka to prostě popletla.

0/0
21.9.2015 17:36

M96i12r87o29s27l91a20v 64B15u46d24a 9922102607732

...v nadpisu je brzdění.

0/0
21.9.2015 17:40

M24i83r60o90s52l95a19v 14B64u97d42a 9272982947822

Jak by asi vypadal komentář k nehodě kde by bylo napsáno..."při prudkém zbrzdění o strom";-D

Když už tedy, tak zpomalení...opak ke zrychlení, decelerace - akcelerace .

0/0
21.9.2015 17:46

L52a65d36i21s92l29a51v 81B82a53l62o63u32n 7281444111875

Víte co je to mv2 ? A umíte si to představit?

0/0
29.9.2015 7:42

P52e22t44r 21B75r76o41ž 8632154596904

Poutat se - ano. Ale slova o zvyšující se hmotnosti platí až pokud se rychlost blíží rychlosti světla a to opravdu v autě není. Autor chtěl patrně napsat, že síla, kterou tělo působí na okolí, odpovídá tělu (tělesu) o hmotnosti několika tun - ale i o tom bych velmi pochyboval...  možná při opravdu prodkém nárazu, kde je extrémní zpomalení, ale rozhodně ne při prodkém brzdění. (středoškolská fyzika)

+10/0
21.9.2015 16:14

M19i23r36o22s31l86a46v 29B19u56d93a 9472122897402

Formule 1. umí cca. 3 géčka, v běžném autě se k tomu ani nepřiblížíme .

To jsou panečku důvěryhodné informace tady8-o

+2/0
21.9.2015 16:52

J48a69n 23N64o51v11á74k 6240815977177

Tahle doporučení stejně pomalu ztrácí smysl. V nových autech se připoutat musíte, bo jinak ohluchnete z toho pištění upozorňující vás na nepřipoutání (co já vím, tak už je to ve všech autech takových osm let zpět, tedy aspoň od té doby na mě má auta řvou: připoutej se) a v těch starších se zabijete ať jste připoutaný a nebo ne. Když to do vás čelně napálí nějaký idiot s modernějším vozem, tak jste na kaši a nepomůže vám ani svatej. :-(

+1/0
21.9.2015 16:08

Z40b40y31n25ě45k 26Č87e86j75k33a 5616528491953

vezmeš pás, připneš, pak teprve sedneš a jedeš. Strašně složitý.

0/−1
21.9.2015 16:45

M16a22r23t50i32n 12K86ř26í38ž 9733502330667

S nutností poutání souhlasím, ale titulek je úplně špatně. Váha těla (tedy hmotnost) se nemění při pohybu, stání nebo zrychlení či zpomalení (pokud se nepohybujete v rychlostech, při kterých se mohou uplatňovat relativistické efekty). Rostou působící síly - lineárně s hmotností a kvadraticky s rychlostí.

+11/0
21.9.2015 15:07

K88a77r53e71l 34V46a17c14h48u22t 9783252719313

...  přínos fyzikální olympiády? ... ;-)R^

0/0
21.9.2015 15:14

J66a73n 52K61o92n88v12a97l61i78n18k69a 5830651171375

Spolujezdec ano. Dítě stoprocentně! Ale když se nepřipoutám sám, tak snad nikoho druhého neohrožuji ne? Možná při velmi prudkém nárazu z pravé strany vozu, kdy by pak moje tělo mohlo narazit do spolujezdcova.

0/−1
21.9.2015 14:19

P97e17t51r 46G63r19e44s83l 7983776706683

Když se nepřipoutáte a budete mít nehodu v konečném rychlostním součtu vyšší jak 60 km/h, budeme mít víc práce Vás zachránit. Budete delší dobu ležet na ARO, budete mít delší dobu rekonvalescence, spotřebujete více "péče" a více léků... Možná by v tu chvíli potřeboval pomoc někdo někde jinde. Neohrožujete, ale nepoutat se je i trochu sobecké, nepočítám fakt, že Vaše auto může začít hořet a Vy budete pěkně v bezvědomí se válet na přístrojové desce, než abyste to své dítě odpoutal. Myslete jinak! :-(

+14/0
21.9.2015 14:31

M15i19c11h20a33l 71D54a16d17e76k 8793142948

Jsem pro poutání a sám se i poutám, ale zrovna v případě hoření vozu bych teda připoutaný být nechtěl :-)

0/−1
21.9.2015 15:28

M88i50r72e72k 67G98a44j63e55r 5701866379330

Pokud zacne horet po narazu, tak pasy jsou velkou vyhodou.

+1/0
21.9.2015 20:50

A59d32a15m 96K83ř54i28v98s82k17ý 1493634740643

Co když vyletíte ven a trefíte svědka nehody?

+1/0
22.9.2015 2:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.