Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poutejte se. Po prudkém brzdění se váha těla znásobí na několik tun

Bezpečnostní pásy se do aut instalují od padesátých let dvacátého století a od té doby zachránily přes milion životů. BESIP kampaní "Děláš to taky!" upozorňuje, že stále hodně lidí na pás v autě zapomíná nebo špatně poutá děti. Nepřipoutaní řidiči přitom umírají při nehodě 14krát častěji než řidiči s pásem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z40d27e28n30ě43k 55T14r85u31t11n58o63v51s52k59ý 7423183226780

Někdo kdysi prý řekl, že pokud nějaka věc zachrání aspoň jeden život, má smysl. Narážím na nedávnou nehodu, kdy řidička přežila jen proto, že nebyla připoutaná. To když ji auto převálcoval traktor. Stačila přelezt na sedadlo spolujezdce. Kdyby byla připoutaná, byla by mrtvá...

0/−2
19.10.2015 15:40

A95l38e91n96a 35P11e95t94r11u 4152435130971

Za poslední měsíc airbagy zachránily život, nebo přinejmenším zabránily zranění u 4 mých kamarádů. Všechna tři auta jsou totálka, kdyby byli nepřipoutaní, odnesli by si mnohem víc, než jen pár modřin a leknutí.

+1/0
5.11.2015 13:21

A38l29e98n98a 53P10e19t25r90u 4422495260741

teda airbagy, samozřejmě pásy

+1/0
5.11.2015 14:26

P48e31t10r 47H96e24j63h66a67l 4651284488327

Trocha fyziky a skutečné znalosti by neškodila.

Snad by chtělo říci toto součinitel tření na suchém asfaltu je cca 0,7 na suchém betonu 0,9

znamená to že každý Newton tíhy (hmotnost * gravitační zrychlení) se změní na brzdnou sílu.

Z hlediska fyziky dojde k vektorovému složení sil pro které můžeme použít Pythagorovu větu. To by znamenalo, že výsledná síla na lidský organismus při prudkém brzdění je cca 1,22-1,35 násobkem běžné tíhy jeho těla.

Extrémní zbrzdění citované ve článku je vlastně dopravní nehodou.

+1/0
29.9.2015 8:24

L90a50d57i78s83l34a15v 57B58a17l49o61u13n 7881234781515

Stačilo napsat poslední větu. Ostatní tak nějak moc nesouvisí, a když tak okrajově

0/−2
29.9.2015 10:19

M38a82r81t43i68n 56H77o35u65b22a 6123591419158

Člověk o hmotnosti 90 kilogramů tak zvýší svoji hmotnost až na 5,4 tuny.

Zdroj: http://auto.idnes.cz/bezpecnostni-pas-0e5-/automoto.aspx?c=A150919_230457_automoto_taj

to je usmevne. Jsme vsak presvedcen, ze hotmost se nezmeni a zusatne porad 90kg.

+2/0
22.9.2015 15:02

L45a42d85i44s89l76a68v 50B97a68l95o64u95n 7941894471165

Trochu nešťasné srovnání, ale málokdo si ještě ze školy pamatuje moment hybnosti. Srovnání použité v článku každý, opakuji, každý trochu inteligentní čtenář pochopí.

0/0
29.9.2015 7:38

J23a14n 63S76v15o68b79o62d66a 6744454252771

fakt jo? A co to pro me teda znamena, kdyz se mi ta hmotnost znasobi???

0/0
29.9.2015 8:23

L36a32d92i94s46l12a71v 83B76a45l65o93u91n 7151734271585

Že se rozplácneš na větší placku.

0/0
29.9.2015 10:18

M19i38r11e25k 17G69a93j97e31r 5381316679840

Jeste jednou: "Člověk o hmotnosti 90 kilogramů tak zvýší svoji hmotnost až na 5,4 tuny."

Myslim, ze autorka tohoto textu nemela ve skole rada fyziku, tak radeji sla studovat zurnalistiku. Doporucuji ale i po tom se vyhybat jakemukoliv psani, kde se vyskytuji fyzikalni pojmy. 

Hmotnost se opravdu nezmeni!

+7/0
21.9.2015 20:46

J17i88ř87í 40S92c60h48w28a67c66h 8538214768116

přesně tak, volně zaměňuje hmotnost a tíhu (váhu). Kdo s tím má podobný problém doporučuji zhlédnout toto: 

https://khanovaskola.cz/video/3/215/774-rozdil-mezi-hmotnosti-a-vahou

a ještě navíc ty nesmysly s obrovským přetížením při brždění.....

+2/0
21.9.2015 21:10

M91i92r37o32s23l68a74v 69B70u97d29a 9272922907792

"...stále jsou tací, kteří riskují nejen pokutu a ztrátu bodů"

Body se neztrácejí ale připisují!

+5/0
21.9.2015 17:28

M39i41r76o84s55l17a43v 35B17u96d84a 9382272257762

Po prudkém brzdění se váha těla znásobí na několik tun

Při prudkém zbrzdění z rychlosti 50 kilometrů v hodině se hmotnost jeho těla zvýší až šedesátkrát. Člověk o hmotnosti 90 kilogramů tak zvýší svoji hmotnost až na 5,4 tuny.

Zdroj: http://auto.idnes.cz/bezpecnostni-pas-0e5-/automoto.aspx?c=A150919_230457_automoto_taj

Tady se někdo zbláznil ale já to rozhodně nejsem!!8-o

0/0
21.9.2015 16:50

M61i95r48o12s49l86a54v 36B39u74d57a 9842752287652

...tady si někdo plete brzdění a náraz tak si to laskavě opravte!

+1/0
21.9.2015 17:22

P33e89t50r98a 49M73a62l41á 7461688241175

pojem zbrzdění se tady dá pochopit jako náraz

0/0
21.9.2015 17:30

M80i25r78o42s66l71a85v 68B11u12d25a 9382822897392

To rozhodně nedá. Vy xx krát za den brzdíte nebo narážíte?;-D Nechtěl bych být několikrát za den vystaven přetížení 60 G!

Autorka to prostě popletla.

0/0
21.9.2015 17:36

M36i97r11o79s14l60a58v 22B19u20d61a 9902862217962

...v nadpisu je brzdění.

0/0
21.9.2015 17:40

M98i38r86o55s17l67a24v 66B75u69d95a 9842972607132

Jak by asi vypadal komentář k nehodě kde by bylo napsáno..."při prudkém zbrzdění o strom";-D

Když už tedy, tak zpomalení...opak ke zrychlení, decelerace - akcelerace .

0/0
21.9.2015 17:46

L80a97d47i57s33l57a55v 39B87a18l79o44u73n 7801184591765

Víte co je to mv2 ? A umíte si to představit?

0/0
29.9.2015 7:42

P58e49t20r 37B27r85o90ž 8112484526924

Poutat se - ano. Ale slova o zvyšující se hmotnosti platí až pokud se rychlost blíží rychlosti světla a to opravdu v autě není. Autor chtěl patrně napsat, že síla, kterou tělo působí na okolí, odpovídá tělu (tělesu) o hmotnosti několika tun - ale i o tom bych velmi pochyboval...  možná při opravdu prodkém nárazu, kde je extrémní zpomalení, ale rozhodně ne při prodkém brzdění. (středoškolská fyzika)

+10/0
21.9.2015 16:14

M22i89r93o81s52l22a34v 62B39u83d39a 9972612797632

Formule 1. umí cca. 3 géčka, v běžném autě se k tomu ani nepřiblížíme .

To jsou panečku důvěryhodné informace tady8-o

+2/0
21.9.2015 16:52

J96a60n 37N36o57v95á34k 6310135897117

Tahle doporučení stejně pomalu ztrácí smysl. V nových autech se připoutat musíte, bo jinak ohluchnete z toho pištění upozorňující vás na nepřipoutání (co já vím, tak už je to ve všech autech takových osm let zpět, tedy aspoň od té doby na mě má auta řvou: připoutej se) a v těch starších se zabijete ať jste připoutaný a nebo ne. Když to do vás čelně napálí nějaký idiot s modernějším vozem, tak jste na kaši a nepomůže vám ani svatej. :-(

+1/0
21.9.2015 16:08

Z36b32y58n36ě29k 15Č71e64j37k48a 5656858311833

vezmeš pás, připneš, pak teprve sedneš a jedeš. Strašně složitý.

0/−1
21.9.2015 16:45

M86a35r17t63i33n 85K80ř53í86ž 9863392300847

S nutností poutání souhlasím, ale titulek je úplně špatně. Váha těla (tedy hmotnost) se nemění při pohybu, stání nebo zrychlení či zpomalení (pokud se nepohybujete v rychlostech, při kterých se mohou uplatňovat relativistické efekty). Rostou působící síly - lineárně s hmotností a kvadraticky s rychlostí.

+11/0
21.9.2015 15:07

K55a42r83e63l 45V85a27c89h30u72t 9373572179493

...  přínos fyzikální olympiády? ... ;-)R^

0/0
21.9.2015 15:14

J34a59n 57K34o94n98v86a91l20i12n47k26a 5630931711975

Spolujezdec ano. Dítě stoprocentně! Ale když se nepřipoutám sám, tak snad nikoho druhého neohrožuji ne? Možná při velmi prudkém nárazu z pravé strany vozu, kdy by pak moje tělo mohlo narazit do spolujezdcova.

0/−1
21.9.2015 14:19

P71e55t75r 28G84r35e16s62l 7203536476303

Když se nepřipoutáte a budete mít nehodu v konečném rychlostním součtu vyšší jak 60 km/h, budeme mít víc práce Vás zachránit. Budete delší dobu ležet na ARO, budete mít delší dobu rekonvalescence, spotřebujete více "péče" a více léků... Možná by v tu chvíli potřeboval pomoc někdo někde jinde. Neohrožujete, ale nepoutat se je i trochu sobecké, nepočítám fakt, že Vaše auto může začít hořet a Vy budete pěkně v bezvědomí se válet na přístrojové desce, než abyste to své dítě odpoutal. Myslete jinak! :-(

+14/0
21.9.2015 14:31

M51i49c89h73a13l 22D52a95d79e46k 8143702368

Jsem pro poutání a sám se i poutám, ale zrovna v případě hoření vozu bych teda připoutaný být nechtěl :-)

0/−1
21.9.2015 15:28

M30i46r83e75k 53G74a24j52e14r 5181436849180

Pokud zacne horet po narazu, tak pasy jsou velkou vyhodou.

+1/0
21.9.2015 20:50

A77d78a82m 39K49ř69i92v33s80k66ý 1643274730243

Co když vyletíte ven a trefíte svědka nehody?

+1/0
22.9.2015 2:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.