Diskuse k článku

Mazda věří benzinu a oživí wankel. Elektřinu opatrně zkusí

Japonská Mazda šla vždy vlastní cestou a bude tomu tak i v nejbližších letech. Ačkoliv se nevyhne elektrifikaci některých modelů, jako nejlepší cestu ke snížení emisí vidí další vývoj spalovacích motorů. Jak toho chce dosáhnout, nám v rozhovoru vysvětlil Jeff Guyton, šéf evropské pobočky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P74e34t50r 18H51a73r91i89p51r87a78s44a84d 47H86a12j42i24č 5441906283330

Pokud se jim podaří ten Wankel vyladit tak, aby se to memuselo každých 10 000 km vyměňovat a mělo to nízké emise a rozumnou účinnost, proč ne. Ale problém bude zase ta životnost. Když se dostanou na 100 000km, budou rádi. P.S. Bude to extender, čili reálně to může vydržet mnohem víc, než těch 100 000, protože se životnost bude počítat na hodiny, tj. aspoň 1000 hodin?

0/0
31.5.2018 22:50

T42o34m60á15š 61K96u13c57h64a88ř 3467391278421

Mně v době poprav TDI přijde spíš zajímavá tahle zapadla větička: "brzy představíme i nový diesel" Ne, že bych chtěl naftu od Hondy, ale zajímavé to je.

0/0
25.5.2018 8:28

P85e11t78r 77H41a11r60i30p41r77a20s65a26d 58H49a52j30i72č 5721506903250

Voni mají nějakou vychytávku, ale myslím, že to moc fungovat nebude. Je to složité.

0/0
31.5.2018 22:51
Foto

M57a46r22t93i85n 93K32o89k97e54š 3308544251400

Až bude v Evropě šestka s 2.5T nebo podobně výkonným Skyactiv-X, koupím to, zatím jsem od mazdy na čas odešel.

0/0
24.5.2018 18:19

Z66d59e26n72ě22k 92H81a93n94z80l 2548174225675

To nikoho nezajímá,dejte tam něco o Škodovce

+1/−3
24.5.2018 16:46

K72a65r75e51l 70B52a42r65t46á24k 3659963502796

Mazda je čím dál lepší. Pravděpodobně bude lepší si trochu připlatit a koupit si ji.

+5/0
24.5.2018 15:44

Z65d45e70n42ě18k 17H63a22n56z77l 2778314755525

Tak už jste 3

0/0
24.5.2018 16:47

K26a23r41e86l 20B31a34r87t53á13k 3549863122116

Založíme klub;-D

+1/0
24.5.2018 17:26

P86a29v54e76l 91S67o86b31o14t61k98a 5540714

Wankel je hloupost.

Proto se také používá jen pro speciální případy.

Problém je totiž s naprosto nevhodným tvarem spalovací komory.

+1/−3
24.5.2018 14:20

M62i79c73h24a66l 14M28o87u14c27h73a 8785555400154

Spalovací komora je ok, problém je s těsností spalovacího prostoru v dlouhodobém horizontu. Plocha kontaktu "pístu a válce" je minimální.

+5/0
24.5.2018 14:27

P20a22v61e89l 27S36o37b32o56t60k67a 5510344

ale i tvar spalovací komory má do ideální koule hodně daleko.

+1/−5
24.5.2018 14:29

M76i11r51e60k 63G35a19j68e12r 5741816289640

Kde jste si vycucal, ze koule je idealnim tvarem spalovaci komory? Idealem prece neni co nejrychlejsi spaleni smesi, ale co nejucinnejsi prevod na mechanickou energii.

+6/−1
24.5.2018 15:57

Z89d81e12n79ě97k 45M37o80r20á90v98e19k 5377448358573

Sobotka zase rozdává rozumy.

0/0
24.5.2018 16:21

P26e63t97r 61H92a21r13i74p23r25a29s30a46d 17H47a79j70i62č 5461556303750

Ideální tvar je takový, kdy dojde k rovnoměrnému odhoření spalovací směsi za předem definovaných podmínek. Jinak řečeno, jde o řízený výbuch, který musí mít určitou dobu exploze a kdy dojde ke spálení směsi beze zbytku. Kulový tvar je ideální za předpokladu, že k zážehu dojde uprostřed. Technicky se to ale zvládnout nedá. Nebo respektive, nevím o tom. Prakticky je to tak, že písty mají deflektory (hlavy pístů jsou nějak deformované), které napomáhají při vyplachování, ale i při hoření, některé diesely mají komůrku v hlavě skříně, ap. Další věc je chlazení. Kulová plocha má nejmenší poměr povrchu vůči objemu, tj. špatně se to chladí. Jakýkoli jiný tvar, ale způsobuje nerovnoměrnosti hoření. Pak vznikají ony saze, nespálené uhlovodíky ve výfukových plynech, CO ap.

0/0
31.5.2018 22:42

D31a24v53i65d 19K51n50a36p89e83k 8217844216825

Nesouhlasím s principem, že by váš soused měl platit extrémní daně, abyste vy mohli jezdit elektromobilem zadarmo

Kdybyste naopak k dobíjení využívali pouze energii z uhelných elektráren, dosáhnou emise CO2 ke 200 g/km – jen budou vypuštěny jinde než v místě provozu daného auta

Zdroj: https://auto.idnes.cz/mazda-rozhovor-jeff-guyton-dd9-/automoto.aspx?c=A180301_200301_automoto_fdv

Pěkné pravdivé myšlenky. Ty by si měli přečíst všichni ekofašisti, kteří se bijí za zákay dieslů a benzínů, protože elektřina je přece daleko čistší a ekologičtější. A pro prosazení své zvrácené myšlenky neváhají daněmi a dotacemi křivit trh.

+31/−4
24.5.2018 9:14

Z65d70e77n77ě36k 66M82o26r16á44v12e53k 5297488738973

Souhlasím s váma, že dotace nejsou dobré a jsem rád, že Česko nedotuje nákup elektromobilů. Ale naše elektřina je z uhlí méně než z půlky, takže i při zúženém pohledu přes CO2 vychází elektromobil lépe než spalováky. Jenže CO2 není to co vás zabíjí, to je NOx a saze, které z té uhelné elektrárny dnes už nejdou. Ale z výfuků aut ano.

+3/0
24.5.2018 9:26

P36a50v11e76l 47O49t54i93s32k 2726881387

To mne vždycky pobaví jak někdo prohlásí, že ČR má energie dost nebo jako vy že my nemáme energii z uhlí. Česko je příliš malý trh už jen z pohledu Evropy natož tak světa, takže nemůžete operovat je na vlastním malém dvorku, tzn. prohlášení typu ČR je s výrobou elektřiny v pohodě a máme ji dostatek je o ničem, protože my to na automobilovém trhu nevytrhneme a tím pádem v globále o to z čeho má ČR elektřinu vůbec nejde a pochybuji, že to bude někoho v Mazdě nebo jiné velké automobilce zajímat. Jinak ty Nox jsou právě ty saze, čili ne Nox a saze, ale je to to samé, a z uhelné elektrárny samozřejmě vždy nějaké půjdou a jiné škodliviny, nikdy to neodfiltrujete úplně. Jinak CO2 nás přímo nezabíjí, ale podle přísloví všeho moc škodí, tak příliš mnoho CO2 taky není pro svět žádná výhra.

0/−2
24.5.2018 17:06

Z35d31e35n95ě14k 90M67o76r92á19v78e14k 5177188628653

To nemyslíte vážně - NOx jsou oxidy dusíku, je to plyn, který tak smrdí za dieslem. Saze jsou opravdu něco jiného. Proboha dostudujte si aspoň základní školu, než začnete rozdávat rozumy.

+2/0
24.5.2018 17:16

P32a11v61e91l 14O83t44i20s15k 2286311337

Sorry nechal jsem se unést, nic méně podstatné je že oxidy dusíku i saze vznikají při každém spalování jakéhokoliv fosilního paliva, tedy i uhlí nebo dřeva tzn. i z té uhelné elektrárny to jde do ovzduší, stejně jako z auta.

0/0
24.5.2018 17:28

Z83d14e93n93ě86k 69M18o80r28á32v43e82k 5407128438413

Tak ani v tom nemáte pravdu. Oxidy dusíku vznikají za vysokých teplot při velkém přebytku kyslíku. Tedy ne vždy. Atmosférický motor se spalováním při stechiometrickém poměru v podstatě oxidy dusíku nemůže vyrobit. Je to téměř výhradně doména dieslu.

+1/0
24.5.2018 17:31

P31a71v39e40l 90O37t10i70s36k 2466411507

No v tom zase pro změnu nemáte pravdu vy ty oxidy dusíku, vám samozřejmě vznikají všude, a opravdu to není jen doména nafty. to by jste si měl pro změnu nastudovat vy, ovšem stále tady jde o to podstatné , a to co jste napsal, jako první a to že, z uhelné elektrárny nic nejde a to je nesmysl.

0/0
24.5.2018 17:44

J86o24s89e85f 69Š44o91l88t24e84s 8264478980813

Uhelné elektrárny ovšem mají celkem dost prostoru na filtry. NOx odstraňují v podstatě bezezbytku chemickou reakcí.

+1/0
24.5.2018 22:30

J47a98r67o77m61í12r 49K13r88á43l 4870899414559

Vznikají při vyšších teplotách, než jsou v atmosférickém motoru. Takže potřebujete ten "nový a ekologický" turbomotor, abyste je vyrobil.

0/0
25.5.2018 7:06

Z14d33e66n50ě37k 66M92o13r41á57v23e94k 5197548268453

Čemu jste nerozuměl na spojení "přebytek kyslíku"? Nebo jste nepochopil pojem stechiometriký poměr? Vysvětlím - to je takový poměr vzduchu a paliva, že při hoření se spotřebuje veškerý kyslík a veškeré palivo. Nezbude tak žádný kyslík na tvorbu oxidů dusíku. Řídící jednotka benzínového motoru tento poměr hlídá v určitých mezích, tvorba oxidů dusíku je minimální. Až novější turbo benzíny s přímým vstřikem jsou schopny v určitém režimu spalovat i chudou směs, tak mohou v omezené míře oxidy dusíku vznikat i tam.

Naopak u dieslů je to jinak - turbo natlačí do spalovacího prostoru hodně vzduchu a vstříknutá nafta shoří vždy, i při velkém přebytku kyslíku. Takže je dost kyslíku na tvorbu oxidů dusíku.

Ano, i elektrárny produkují saze a oxidy dusíku, ale při ustáleném režimu se dají mnohem snadněji zachytávat a řešit. Oxidy dusíku se dají řešit i u dieslů, ale do ideálního stavu to má hodně daleko, protože se režim provozu neustále mění.

0/0
25.5.2018 13:03

P54a91v40e19l 89K10u13t58i83l 9390116833359

Stačilo by přestat rafinovat benzín a naftu a roku pro tyto potřeby tě Stačilo by přestat rafinovat benzín a naftu a roku pro tyto potřeby těším zit. To by bylo elektřiny.

0/0
24.5.2018 17:32

P56a96v78e12l 45K84u90t28i75l 9200416873449

Mě zas pobavily ty saze !

NOx je označení pro oxidy dusíku. Oxid dus.. ný, natý, itý, ičytý. To jsme se učily na druhém stupni základky. Dusík je plyn, saze je pevná částice.

0/0
25.5.2018 13:23

J66i19ř64í 65S91c94h85w52a87c95h 8588324658136

Takže tam kde se z uhli dělá 40 procent elektřiny, to je je 80 g/km? SUV typu Karoq v dieselu papírově dělá i 160 ve skutecnosti tedy i těch 200 g/km.

+3/−1
24.5.2018 9:54

D29a18v66i96d 65K19n76a84p59e43k 8927724696355

A těch 60% elektřiny neprodukuje žádné emise?

0/−1
24.5.2018 9:56

J27i78ř80í 97S30c55h42w92a92c28h 8478154968826

Takzvané obnovitelne zdroje a atom ne....

+1/0
24.5.2018 11:14

D68a11v29i79d 79K80n70a20p18e23k 8757784676815

A ty obnovitelné zdroje se nemusely vyrobit, instalovat a nebudou se muset zlikvidovat?

+2/−1
24.5.2018 11:17

J59a30n 72V28á35c60l34a18v24í59k 3112196691369

Rafinérie, tankery, vrtné plošiny atd. se nemusely vyrobit?

+3/0
24.5.2018 11:46

J24i47ř58í 60S21c92h25w58a24c22h 8928874638176

To rafinerie ropy a tezni zarizeni ropovody a tankery taky....

0/0
24.5.2018 12:00

Z69d67e32n51ě87k 60M43o72r54á29v79e46k 5587608858683

Líbí se mi, jak odpůrci baterek vidí jen to co se jim hodí do krámu a co se jim nehodí prostě neexistuje. A většinou je to ten největší sajrajt.

+1/−1
24.5.2018 12:36

P77a69v20e43l 94O70t63i24s66k 2736661107

Tak vezmeme např. německo, to je daleko významnější trh než ČR, ustoupili od jádra, a většinu výroby mají z tepelných elektráren tedy na plyn a uhlí, hodně rozšiřují větrníky a slunečníky, problém je v tom, a moc se o tom nemluví, že ne vždy fouká a svítí slunce, takže drží jako zálohu další tepelné elektrárny, a protože rozjet elektrárnu z nuly na nějaký výkon, není zase taková sranda, taky ty elektrárny jedou na minimální výkon pořád, jinak řečeno kouří zbytečně jen tak. Mimo to už dnes se Německo potýká s nedostatkem energie, stejně jako třeba Rakousko a kupují ji např. od nás. Jenž co se stane když dojde k nějakému masivnějšímu nahrazení klasických aut elektrickými, no logicky vzroste poptávka po energii. Jenže problém je ten, že evropa tlačí vehementně na rozšíření elektromobility, ale budováním nových pokud možno ekologických , ale velkých zdrojů energie se nikdo nezabývá. A všichni dobře víme, že výstavba nové elektrárny a její spuštění do plného provozu, je záležitost let ne li desetiletí. Takže jestli to myslíme s elektromobilitou vážně, tak včera bylo pozdě.

+3/0
24.5.2018 17:21

Z16d59e35n46ě95k 27M47o56r37á59v31e19k 5927518928393

Ne, opravdu nebudu diskutovat s někým, kdo nechápe rozdíl mezi NOx a sazema.

0/0
24.5.2018 17:24

P80a73v44e64l 71O54t43i32s76k 2296211987

Ale já ten rozdíl chápu, akorát že vy se vždy chytnete jedné maličkosti, a podstatě a nebo tomu co se vám moc nehodí do krámu se obloukem vyhnete,a mimochodem když použiju vači rétoriku, člověk který tvrdí že z uhelné elektrárny žádné škodliviny nejdou je taky nic moc partner k diskuzi, já svou chybu na rozdíl od vás dokážu alespon uznat. A taky nejsem žádný zapřísáhlý odpůrce elektro aut, ale ani nekritický nadšenec, a to že elektroauta v současné době nejsou tak čistá jak se mnozí snaží prezentovat, je prostě fakt, a že z jejich rozšířením přichází i spousty dalších problémů, které je třeba řešit, jinak z toho moc nebude, je taky fakt a opravdu si se nejedná jen o ten náš malý český dvoreček, ten fakt nikoho moc nezajímá.

+1/0
24.5.2018 21:07

J13o18s83e23f 93Š42o65l93t92e42s 8504408230383

Hele, i kdybyste nahradil ze dne na den všech 6 milionů aut elektromobily, tak počítejte se mnou. Roční výroba ČR je zhruba 90 TWh, necelá třetina se vyveze do zahraničí. Denní průměrný nájezd auta v ČR je asi 35 km. Na to potřebujete zhruba 8 kWh (to je hodně, ale ať nežeru, jsou tam nějaké ztráty). Takže to máte 6 milionů x 8 kWh * 365 dní = 17,5 TWh. Takže kdybychom zítra nahradili všechna spalovací auta elektromobily (absurdní utopie), tak nám na jejich provoz stačí ta třetina energie, kterou vyvážíme a ještě docela dost zbyde na ten vývoz. A to neuvažuji, kolik se elektřiny ušetří v nepotřebných rafinerkách.

+1/0
24.5.2018 22:35

P41a27v48e11l 50O53t76i33s43k 2916391117

Ale to je ono vy nemůžete operovat jen s tím že ČR má momentálně dostatek energie.to je příliš malý trh, který nic neovlivní , naopak vnější trhy ovlivnují nás, hlavnš německo musíte to vzít globálně alespon EU, protože vše je dnes provázané a ČR asi těžko bude hybnou silou v přechodu na elektromobilitu, Ale jak jsem psal výše např, náš soused německo je to podstatně větší trh, podstatně vyšší kupní síla obyvatel,tudíž se dá předpokládat, že tam by mohly jít prodeje nahoru, ale na druhou stranu mají daleko větší podíl uhelných elektráren než my protože jadernou energii dali k ledu, takže už to e-auto není tak čisté, ale hlavně už ted se potýkají s nedostatkem energie.

0/0
25.5.2018 16:04

M38i60r26e12k 69G76a16j47e53r 5281756179250

Atomove elektrarny produkuji takovy odpad, ze si s nim nevedi rady ani lide ani priroda.

0/−1
24.5.2018 15:58

Z60d84e97n45ě48k 33M13o51r42á23v26e82k 5757778668323

Konkrétně z Temelína je to cca 100 kg radioaktivního materiálu ročně. Technicky vzato je to palivo pro množivé reaktory, takže si s tím lidé vědí rady. Jenže ceny uranu jsou momentálně tak nízké, že stavět elektrárny s množivými reaktory je ekonomicky nezajímavé. A příroda? Odkud si myslíte, že to jaderné palivo je? Z přírody.

+3/−1
24.5.2018 16:19

J78o74s90e83f 91Š13o15l77t90e71s 8724348740843

Když si vezmete, že Temelín vyprodukuje zhruba 100 kg vyhořelého paliva ročně a nosnost jedné rakety Falcon v poslední iteraci pro cestu do Slunce je asi 3 tuny. Jeden start teď stojí zhruba 50 milionů dolarů, do budoucna to bude i polovina. Dejme tomu, že by tedy pojmul vyhořelé palivo za 15 let z obou jaderných elektráren a cena by činila asi 1,2 miliardy. Podle mě je to lepší deal než stavět dlouhodobé úložiště.

0/0
24.5.2018 22:44

P22a51v41e84l 89P68i77l87á93t 8671359595944

To se mi na první pohled zalíbilo, ale nechtěl bych zažít poruchu a explozi rakety s tímto vyhořelým palivem krátce po startu ještě v naší atmosféře...

0/0
25.5.2018 7:39

J47o98s29e93f 97Š48o24l73t53e83s 8324338560783

Jasně. Nicméně to lze udělat ještě trochu jinak. Radioaktivní náklad by se vložil do kapsle Dragon, která je certifikována i pro dopravu lidí, takže v případě poruchy se vystřelí. Na oběžné dráze kolem země by se chvíli jednotlivé kapsle skladovaly a následně po nashromáždění dostatečného počtu by se za pomocí iontového motoru poslaly do Slunce. Tohle už je velmi bezpečné.

0/0
25.5.2018 9:10
Foto

A30n54t75o60n77í75n 57L10o73m 8512894879965

Možností je více, do raket bych radioaktivní odpad určitě nedával. Na odpad by to vesmírné dělo mohlo být asi nejvhodnější. http://vtm.e15.cz/clanek/do-kosmu-bez-raket

0/0
4.6.2018 14:00

Z53d90e79n33ě57k 41M18o66r77á70v77e74k 5847598218673

Víte, on je problém, že tu elektřinu vlastně potřebujeme i bez těch elektromobilů. Technicky vzato stačí pro noční dobíjení přebytky výroby, když běžná spotřeba na noc klesne.

0/0
24.5.2018 16:23

J67a18k61u43b 89M57a42t28ě17j56ů 5835472461355

Tak to ani omylem nestaci. Spocitejte si to a zjistite, ze nemate pravdu. Data k tomu mate na strankach CEZu a CEPSu. Btw. rozdil mezi spickou a noci je cca 20%.

0/0
24.5.2018 21:08

M77a13r19t51i70n 81K73a60r74á90s47e21k 9518823978848

Data k tomu jsou, a stacilo by to to s prehledem, spoctete si to sam....

0/0
25.5.2018 8:33

J25o46s41e16f 42Š38o54l17t94e57s 8614258100573

Rozhodně to stačí.

0/0
25.5.2018 9:11

Z70d30e52n92ě73k 64M43o88r38á93v17e43k 5697948778163

Ano, byla to trochu nadsázka, pokles noční spotřeby je i víc než těch 20 %, ale i to by včetně víkendů stačilo na nabíjení více než dvou miliónů elektromobilů. Nicméně - elektřinu budeme vyrábět tak jako tak, s omezením vývozu mámě elektřiny dost na náhradu všech osobních automobilů už dnes a nemusí se dalšíh elektrárna stavět.

0/0
25.5.2018 12:37

P58a29v32e63l 67K10u14t28i44l 9740646443759

I když si myslím, že s tou špičkou je to daleko více, tak nám na přednášce pan Chmelík z čezu spočítal, že pokud bychom jezdili na elektřinu, vzrostla by spotřeba elektřiny o 5%. A použil to jako argument, že elektromobilita pro čez není až tak zajímavá.

0/0
25.5.2018 13:09

Najdete na iDNES.cz