Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Berlína s favoritem nevjedete, v Česku se ojetiny stále bát nemusí

  11:10aktualizováno  11:10
Na vjezdech do měst možná už brzy přibudou značky zakazující vjezd starým autům. Poslanci z Moravskoslezského kraje připravili plán na vznik nízkoemisních zón. V Evropě není toto opatření ničím novým, také v Česku už to zkoušelo několik měst. Návrh ovšem spí na ministerstvu.

Ilustrační foto | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Emisní zóny v německých městechDo Berlína nebo Hannoveru už se starou naftovou felicií nebo favoritem na výlet nevyrazíte. Na vjezdu do města vás zastaví značka a za ni mohou jen auta se zelenou plaketou, kterou dostanou za splnění přísných ekologických norem.

A brzy by to mělo fungovat i v České republice. Novela stávajícího zákona o ochraně ovzduší chce dát obcím pravomoc vymezit oblasti, do nichž nebudou moci vjíždět starší automobily, které nesplňují určité emisní limity.

Majitelé vozidel, na něž se zákaz vztahovat nebude, si budou muset koupit a vylepit emisní plakety. Novelu předložila skupina poslanců z Moravskoslezského kraje, jehož ovzduší patří k nejvíce znečištěným. Předloha by měla přispět ke zlepšení ovzduší v místech, kde jsou limity překračovány. (Co říkají autoři novely ministr životního prostředí Pavel Drobil a poslanci Pavol Lukša a Kristýna Kočí čtěte zde.)

Nic nového, návrh ovšem spí na ministerstvu

Nízkoemisní zóny jsou už i v návrhu úplně nového zákona o ochraně ovzduší, který dlouho leží na ministerstvu životního prostředí. Poprvé se o nízkoemisních zónách začalo mluvit přesně před rokem. Jako první jejich zavedení chystalo Ústí nad Labem.

"Tento zákon ovšem vyžaduje dlouhodobější přípravu. Jeho projednávání se připravuje se na příští rok," řekla iDNES.cz tisková mluvčí ministerstva životního prostředí Jarmila Krebsová.

"V tomto případě jde o jednorázovou změnu, která by byla co nejdříve zanesena do stávajícího zákona," komentuje aktivitu moravskoslezských poslanců. Oba návrhy počítají s tím, že nízkoemisní zóny by vymezovaly vyhláškami přímo obce.

Zákaz vjezdu bez viněty

Nízkoemisní zóny fungují v řadě evropských měst, například v Německu, v Londýně a ve Stockholmu. Více o německých emisních zónách čtete ZDE Například do Mnichova zatím mohou všechna auta, vždy ale musí mít na okně vylepenou vinětu. Německý systém rozlišuje tři barvy vinět (červenou, žlutou a zelenou), města už mají harmonogram, podle kterého přestávají postupně pouštět do centra auta s vinětami určité barvy. Do Berlína tak mohou už jen velmi nová auta se zelenou známkou na okně. Od března 2011 budou už jen výhradně nízkoemisní auta potkávat například obyvatelé Lipska.

"Pokud máte benzinové auto splňující normu Euro 1, dostáváte zelenou plaketu," vysvětluje Pavel Štěrba z TÜV Süd Czech, která v Česku ekologické viněty vydává. "Naftová auta splňující ekonormu Euro 2 dostávají červenou, za Euro 3 žlutu a za Euro 4 nejvyšší zelenou vinětu," dodává.

Návrh zákona počítá se systémem emisních vinět, který používají města v Německu. Emisní plakety by vydávalo ministerstvo, jejich cena by pokrývala výrobní náklady. Řidiči, kteří by do zóny vjel nevyhovujícím vozidlem, by hrozila pokuta za porušení zákazu vjezdu. Výjimku by měly například automobily záchranného systému.

Při vyhlášení smogové situace by mohli řidiči jezdit zadarmo po zpoplatněných úsecích dálnic, které tvoří obchvaty měst obcí. Ty budou uvedeny ve vyhlášce. Zóny by mohly být také v lázeňských městech a ve zvláště chráněných územích.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.