Bentley Continental GTC | foto: Bentley

Dvě nové hračky pro britskou šlechtu

  • 14
Tradiční britský automobilový průmysl se díky letité hrdé izolaci obrátil v prach. Jednotlivé slavné značky sice vzkvétají, ovšem mnoho britského na nich už nezůstalo; nové Bentleye nosí pod tvídovými saky emblémy Volkswagenu, o bytí či nebytí slavného Aston Martinu rozhodují šéfové amerického Fordu.

Bentley Continental GTC
Vyznavači větrem rozcuchaných vlasů nechybí samozřejmě ani mezi nejbohatšími z bohatých, proto střechyprosté verze již nejsou výsadou laciných malých barevných autíček.

Tak téměř všechny automobilky ze zóny, pro kterou je i trojlístek Mercedes/Audi/BMW příliš obyčejný, už pár desítek let nějaký ten Convertible nabízejí.

Již tradiční Bentley Corniche/Continental z roku 1971 si našel nevelkou, ale věrnou skupinu obdivovatelů, kteří jej udrželi při životě s drobnými obměnami dnes už jen těžko zopakovatelných 25 let.

Ve srovnání s tím se poslední klasický Bentley, Azure z let 1995 - 2003, historií jen mihnul. Pak nastalo dvouleté kabrioletuprosté období, které svým fanouškům Bentley vynahrazuje bezprecedentní nabídkou rovnou dvou nových "dropheadů“.

Continental GTC je již třetím členem vanbraeckelovské rodiny, vzniklé již kompletně na koncernovém technickém základě. Tak tedy kabriolet, stejně jako předtím kupé a limuzínu, pohání šestilitr W12 biturbo, roztáčející přes samočinnou šestistupňovou převodovku ZF všechna kola prostřednictvím diferenciálu Torsen.

Modifikované nápravy spolu s dalšími mechanickými skupinami poskytla luxusní limuzína Volkswagen Phaeton, výsledných 411 kW a 650 Nm rozjede 2,5 tuny těžký vůz na stovku za 5,1 s, nejvyšší rychlost činí 312, resp. 306 km/h (se staženou plátěnou střechou).

Řada výztuh ve střední a zadní části podlahy a kolem čelního skla sice navýšila hmotnost o 110 kg proti kupé, ovšem výsledkem jsou srovnatelné jízdní vlastnosti a především nezmenšená bezpečnost, zajištěná také vystřelovacími zadními ochrannými oblouky. Třívrstvá plátěná střecha podle výrobce izoluje jako žádná jiná, nechybí v ní vyhřívané skleněné zadní okno a čtecí lampičky. Její samočinné stažení/natažení trvá elektromotorům 25 sekund a je možné do rychlosti 30 km/h.

Aston Martin DBS
Další bondovku "Casino Royale“ má jako salón pro svůj nový supersport DBS předplacený Aston Martin, o tom se již nějakou dobu ví. Donedávna však byla oficiální podoba umně střeženým tajemstvím a agent Jejího Veličenstva s právem zabíjet usedl za volant prachobyčejného Fordu Mondeo.

Nedočkaví fanouškové se proto museli spokojit s fotkami malého modelu "DéBéeSa", nalezenými na Internetu. V těchto dnech se odehrálo další dějství a s marketingově přesně spočteným předstihem se představuje oficiální podoba dalšího britského gentlemana.


Komu se zdá výkonný Continental GTC přeci jen příliš sportovní, může zvolit čirý superluxus v podobě druhého kabrioletu - Azure. Ten se v roce 2005 představil původně jako Arnage Drophead Coupé, avšak do prodeje přichází jako Azure II. Proti předchůdci je nový Azure nižší, širší a delší, poskytuje více vnitřního prostoru a modernější techniku. Dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový osmiválec tradičního objemu 6,75 l ze základního modelu Arnage vyvíjí 336 kW a 875 Nm.

Další klenot nezpochybnitelně astonmartinovského vzhledu se ve výrobním programu zařadí mezi výkonné dvanáctiválcové kupé DB9 a okruhový speciál DBR9, bude se tedy jednat o dosud nejostřejší velkorážní silniční Aston Martin. Dost možná se dočkáme nového firemního rekordu v jízdních výkonech.

Ovšem to jsou zatím jen a pouze dohady, protože zástupci automobilky kromě definitivní podoby nic dalšího neprozradili a zvyšují napětí, které se zmocňuje každého vyznavače nádherné klasiky.

Ovšem chtělo by to už nějakou inovaci, nyní od sebe jednotlivé současné Aston Martiny rozezná už jen na slovo vzatý odborník...