Autofotka týdne: Alfa Romeo našla silnici do řidičského nebe

Exkluzivně aktualizováno 
Opelichaný dvacetiletý nissan s osmi lidmi na palubě se plahočí po okresce, sotva se udrží na silnici. Sledovat zmítavou jízdu po cestě v nehostinné zaprášené pustině vydržím jen pár set metrů.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Verde | foto: Alfa Romeo

Dupnu na plyn a 515koňový šestiválec, pro jehož hlas asi vývojáři Alfy upsali duši ďáblu, odfrkne a zařve. Nissan v posledním tažení nechám za zády a vyrážím nastoupat 1700 výškových metrů nejkrásnější silnice světa.

Dubaj, to je v očích zbytku světa bezmezný rozmařilý luxus: mrakodrapy dotírající na nebesa, nejdražší všecko na světě, slavný hotel ve tvaru plachty, který jako taxíky používá rollsy, a horko, co se dá přežít jen v klimatizovaném uzavřeném bytě, autě nebo kanceláři. Teď je tam snesitelných třicet - podle místních zima, takže oblékají druhou vrstvu a jdou lyžovat na sjezdovku, kterou si postavili v hale.

Tenhle blázinec přitahuje specifické typy: boháče, snoby, obdivovatele pompézního luxusu i ty, kdo umějí vydělat peníze, od byznysmenů po „ajťáky“, které Dubaj vítá s otevřenou náručí.

Fotogalerie

To bohatství emirátu u Perského zálivu má teď kouzlo i pro autaře, a není to proto, že tam policie patroluje v Bugatti Veyron nebo McLarenu (služební auta dubajských policistů si prohlédněte zde). Mají tam totiž nově silnici, která aspiruje na titul nejlepší cesty světa.

Objevila ji Maria Conti z Alfy Romeo, když hledala, kde značka představí světu své nasupené SUV Stelvio Quadrifoglio. „Ukazovala jsem ji šéfkonstruktérovi na mapách v Googlu a říkal, že jsem se zbláznila,“ vypráví pobaveně šarmantní Italka.

Dubaj na pohled nabídne mimo svého blyštivého hlavního města akorát písek, duny a zaprášenou nehostinnost nekonečných plání, kde se potulují velbloudi a vychrtlé kozy. Když ale vyjedete na sever, panorama se změní. Tam nahoře na hranici s Ománem je Džabal Bil Ajs (Jabel Jais), nejvyšší pohoří celých Emirátů. Najednou tam z úplné roviny, kde snad vidíte zakřivení zeměkoule, vyroste 1934 metrů vysoká hora.

Džabal Bil Ajs

Džabal Bil Ajs (1934 m n. m.) je hora v jihovýchodní části Arabského poloostrova v jihozápadní Asii. Nachází se na státní hranici mezi Ománem a Spojenými arabskými emiráty. Nejvyšší vrchol hory sice leží na území Ománu, ale bezejmenný pahorek (1910 m n. m.) v západní části masivu představuje nejvyšší bod Spojených arabských emirátů (území emirátu Rás al-Chajma).

Do toho nádherného pohoří teď nově našmodrchali Jabel Al Jais Road; když o ní Alfa Romeo mluví jako o Stelviu emirátů, není to nadsazené. Realita je ještě šťavnatější. Pravda, možná tomu chybí napjatost a fascinace nebezpečím té uzoučké pentličky v alpském průseku Stelvio, po které se první SUV v historii značky z Arese jmenuje. Na Džabal Bil Ajs je to spíš taková horská autostráda: větší, rozmáchlejší, bezpečnější a v celé délce tříproudová.

Asfaltový koberec tam natahují už několik let, hotová byla letos v červenci, ale v horní části se ještě některé části dokončují. 

Zaklikacená širokánská silnice šplhající do nebe má na to být jednou z nejparádnějších silnic světa.

U paty hor se stoupací pruh rozdělí na dva a pak je to pětatřicet kilometrů skvělého asfaltu. Oblouky různých poloměrů se střídají, navazují na sebe ladně, jen do mála z nich nevidíte. A hlavně tu skoro nepotkáte kolo a výletující domorodci, kteří jsou schopni rozbalit si piknik přímo u krajnice před nárazníkem své omšelé toyoty, ohleduplně uhýbají.

A není to jen ráj autařů, trénuje tam třeba i dubajský národní tým silničních cyklistů. Plánují z toho udělat turistickou destinaci s hotely, lanovkami, rampou na paragliding, golfovým hřištěm, sjezdovkami a dalšími atrakcemi. Teď je tam kouzelně pusto.

Alfa Romeo Quadrifoglio Verde

Pro Alfu to byla jedinečná příležitost. Na Džabal Bil Ajs se stala průkopníkem, žádná jiná automobilka tam ještě svá auta nepředstavovala. A protože je Stelvio nejdůležitějším modelem značky, převezla letecky prvních deset vyrobených Stelvií QV do Dubaje a nechala nás po Džabal Bil Ajs svézt. První jízdní dojmy přineseme v následujícím týdnu.



Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Automobilky drží na skladě víc aut než obvykle, levnější však nebudou

Dovezené automobily čekají na distribuci v britském přístavu Sheernese (říjen...

Nadprůměrné letní registrace většiny automobilek a plné odstavné plochy nových aut po celém Česku svádějí k úvaze, že...

Toyota RAV4 přijíždí do Evropy v novém, zatím jen jako hybrid

Toyota RAV4

K pětadvacátým narozeninám modelu RAV4 si Toyota nadělí již pátou generaci. Ta je od pohledu hranatější, ale také...



Najdete na iDNES.cz