Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta si v Česku zavolají o pomoc sama, v Praze už systém zafungoval

  17:21aktualizováno  17:21
Pražští hasiči zaznamenali první případ, kdy si je vozidlo po nehodě samo přivolalo na pomoc. Systém automatického nouzového volání e-call se rozjíždí. Záchranáři umí volání o pomoc přijímat, čeká se na rozšíření systému do aut.

V Libni v ulici Františka Kadlece krátce po pondělní půl druhé odpoledne zavolal na operační středisko systém e-call a přivolal si pomoc záchranářů po dopravní nehodě. Na místo dorazili hasiči z nejbližší stanice Holešovice s technickým automobilem s vyprošťovacím zařízením, záchrannou službou i policií.

„Jednalo se o dopravní nehodu dvou osobních automobilů, z nichž jeden, Ford Focus, si pomocí systému e-call zavolal pomoc, když se střetl se Škodou Fabia. Boční náraz do motorové části aktivoval airbagy obou vozů i systém e-call,“ popisuje Pavlína Adamcová, tisková mluvčí pražského Hasičského záchranného sboru.

Systém eCall funguje na bázi jednotného evropského tísňového volání 112 a skládá se ze tří základních komponent: z palubní jednotky ve vozidle, mobilní telekomunikační sítě a center tísňového volání 112. Po nehodě se systém aktivuje automaticky, umožňuje ale i manuální aktivaci posádkou (jak systém funguje čtěte zde).

Hasiči jsou připraveni

„Všechna operační střediska v celé České republice mají stejnou technologii a nouzové volání e-call umí přijímat,“ uvádí pro iDNES.cz Nicole Zaoralová, tisková mluvčí Hasičského záchranného sboru ČR, který má linku 112 a na ní napojený systém e-call na starosti.

Pro zapojení vozidla do systému nouzového volání je ovšem třeba, aby bylo vozidlo vybaveno speciální palubní jednotkou. Povinně má být instalováno ve všech nových osobních automobilech a dodávkách od 1. dubna 2018.

Nyní ho někteří výrobci nabízejí v předstihu v rámci komerčních řešení. Peugeot, Mercedes, BMW a další automobilky si vybudovaly vlastní platformy v rámci nabídky telematických služeb. Speciálně zřízená střediska přijímají nouzová volání a ty přesměrovávají na linky nouzového volání. Nezávislé komerční řešení komunikující s e-callem má podle informací iDNES.cz také třeba dodavatel pro autoprůmysl, firma Bosch.



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Vědci se snaží lépe analyzovat průběh nehod, pomáhají crashtesty

Ukázku postupu záchranářů při simulované automobilové nehodě mohli vidět...

Lépe analyzovat průběh a příčiny dopravních nehod mají vědcům pomoci crashtesty, testovací nehody vozů sledované...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Škoda Superb 2.0 TDI 2016 ·
Škoda Superb 2.0 TDI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 76 590 km, diesel
680 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz