Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta si v Česku zavolají o pomoc sama, v Praze už systém zafungoval

  17:21aktualizováno  17:21
Pražští hasiči zaznamenali první případ, kdy si je vozidlo po nehodě samo přivolalo na pomoc. Systém automatického nouzového volání e-call se rozjíždí. Záchranáři umí volání o pomoc přijímat, čeká se na rozšíření systému do aut.

V Libni v ulici Františka Kadlece krátce po pondělní půl druhé odpoledne zavolal na operační středisko systém e-call a přivolal si pomoc záchranářů po dopravní nehodě. Na místo dorazili hasiči z nejbližší stanice Holešovice s technickým automobilem s vyprošťovacím zařízením, záchrannou službou i policií.

„Jednalo se o dopravní nehodu dvou osobních automobilů, z nichž jeden, Ford Focus, si pomocí systému e-call zavolal pomoc, když se střetl se Škodou Fabia. Boční náraz do motorové části aktivoval airbagy obou vozů i systém e-call,“ popisuje Pavlína Adamcová, tisková mluvčí pražského Hasičského záchranného sboru.

Systém eCall funguje na bázi jednotného evropského tísňového volání 112 a skládá se ze tří základních komponent: z palubní jednotky ve vozidle, mobilní telekomunikační sítě a center tísňového volání 112. Po nehodě se systém aktivuje automaticky, umožňuje ale i manuální aktivaci posádkou (jak systém funguje čtěte zde).

Hasiči jsou připraveni

„Všechna operační střediska v celé České republice mají stejnou technologii a nouzové volání e-call umí přijímat,“ uvádí pro iDNES.cz Nicole Zaoralová, tisková mluvčí Hasičského záchranného sboru ČR, který má linku 112 a na ní napojený systém e-call na starosti.

Pro zapojení vozidla do systému nouzového volání je ovšem třeba, aby bylo vozidlo vybaveno speciální palubní jednotkou. Povinně má být instalováno ve všech nových osobních automobilech a dodávkách od 1. dubna 2018.

Nyní ho někteří výrobci nabízejí v předstihu v rámci komerčních řešení. Peugeot, Mercedes, BMW a další automobilky si vybudovaly vlastní platformy v rámci nabídky telematických služeb. Speciálně zřízená střediska přijímají nouzová volání a ty přesměrovávají na linky nouzového volání. Nezávislé komerční řešení komunikující s e-callem má podle informací iDNES.cz také třeba dodavatel pro autoprůmysl, firma Bosch.




Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Další z rubriky

VIDEO: Papež dostal lamborghini, ale užije si ho jen do května

Nový papamobil? Papež František dostal Lamborghini

Papež František dostal od šéfa Lamborghini Stefana Domenicaliho supersport. Huracán v provedení RWD (to znamená pohon...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

VIDEO: Jak vznikal hliněný model crossoveru ze Škody Fabie

Hliněný model crossoveru postavený na základech Škody Fabia

Nová generace fabie dorazí asi za čtyři roky. Podle všeho se ovšem nedočká kombíkového provedení. Místo něj nabídku...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.