Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta si v Česku zavolají o pomoc sama, v Praze už systém zafungoval

  17:21aktualizováno  17:21
Pražští hasiči zaznamenali první případ, kdy si je vozidlo po nehodě samo přivolalo na pomoc. Systém automatického nouzového volání e-call se rozjíždí. Záchranáři umí volání o pomoc přijímat, čeká se na rozšíření systému do aut.

V Libni v ulici Františka Kadlece krátce po pondělní půl druhé odpoledne zavolal na operační středisko systém e-call a přivolal si pomoc záchranářů po dopravní nehodě. Na místo dorazili hasiči z nejbližší stanice Holešovice s technickým automobilem s vyprošťovacím zařízením, záchrannou službou i policií.

„Jednalo se o dopravní nehodu dvou osobních automobilů, z nichž jeden, Ford Focus, si pomocí systému e-call zavolal pomoc, když se střetl se Škodou Fabia. Boční náraz do motorové části aktivoval airbagy obou vozů i systém e-call,“ popisuje Pavlína Adamcová, tisková mluvčí pražského Hasičského záchranného sboru.

Systém eCall funguje na bázi jednotného evropského tísňového volání 112 a skládá se ze tří základních komponent: z palubní jednotky ve vozidle, mobilní telekomunikační sítě a center tísňového volání 112. Po nehodě se systém aktivuje automaticky, umožňuje ale i manuální aktivaci posádkou (jak systém funguje čtěte zde).

Hasiči jsou připraveni

„Všechna operační střediska v celé České republice mají stejnou technologii a nouzové volání e-call umí přijímat,“ uvádí pro iDNES.cz Nicole Zaoralová, tisková mluvčí Hasičského záchranného sboru ČR, který má linku 112 a na ní napojený systém e-call na starosti.

Pro zapojení vozidla do systému nouzového volání je ovšem třeba, aby bylo vozidlo vybaveno speciální palubní jednotkou. Povinně má být instalováno ve všech nových osobních automobilech a dodávkách od 1. dubna 2018.

Nyní ho někteří výrobci nabízejí v předstihu v rámci komerčních řešení. Peugeot, Mercedes, BMW a další automobilky si vybudovaly vlastní platformy v rámci nabídky telematických služeb. Speciálně zřízená střediska přijímají nouzová volání a ty přesměrovávají na linky nouzového volání. Nezávislé komerční řešení komunikující s e-callem má podle informací iDNES.cz také třeba dodavatel pro autoprůmysl, firma Bosch.




Nejčtenější



Další z rubriky

Nová čínská škoda v plné parádě: Kamiq představili ambasádě v Pekingu

Škoda představila na českém velvyslanectví v Pekingu nové městské SUV pro...

Potvrzeno. Nové městské SUV ze škodovky určené pouze pro čínský trh ponese název Kamiq. Automobilka Škoda Auto jej v...

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Najdete na iDNES.cz